Stacje paliw przyszłości. Jak zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa?
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Bezobsługowe stacje benzynowe to wschodzący trend, zyskujący coraz większą popularność – w Polsce i na świecie. W związku z tym konieczne jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa, które umożliwią bezpieczne korzystanie z usług stacji paliw, zwłaszcza w przypadkach zmniejszonej liczebności personelu czy tankowania w późnych godzinach nocnych. Z pomocą mogą przyjść kompleksowe rozwiązania monitoringu, łączące różnorodne technologie dozorowe – od kamer PTZ, przez kamery nasobne, po czytniki kodów QR.
Bezobsługowość to koncept stale rozwijający się w Polsce. Począwszy od kas bezobsługowych obecnych w coraz większej liczbie dużych sieci handlowych, przez całkowicie zautomatyzowane sklepy, po coraz popularniejsze, bezobsługowe lub półautomatyczne stacje benzynowe. Systemy dozoru wizyjnego już teraz stanowią podstawę bezpieczeństwa na stacjach paliw, jednakże postępująca automatyzacja stawia nowe wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa, wymagając wprowadzenia dodatkowych rozwiązań. Zmniejszona liczba personelu czy dostęp do stacji o każdej porze dnia i nocy to jedne z czynników, na które projektanci systemów dozoru wizyjnego powinni zwrócić szczególną uwagę, by zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia incydentu.
Idealna widoczność – nawet w godzinach nocnych
Incydent może wydarzyć się w każdej chwili – w dzień lub w nocy. W zmieniających się warunkach pogodowych, jak i oświetleniowych konieczne jest zastosowanie kamer o wysokiej rozdzielczości, które poradzą sobie ze szczegółową identyfikacją sytuacji oraz osób w niej uczestniczących. Coraz częściej obserwuje się przejście ze standardu rozdzielczości FULL HD na 4K oraz zwiększenie liczby klatek na sekundę. To ostatnie, kluczowe jest w przypadku stacji benzynowych, gdzie obserwuje się duży ruch pojazdów i stosuje się technologie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Ponadto podatność na zagrożenia zwiększa się wtedy, gdy widoczność jest ograniczona. W związku z tym, kamery monitoringu wizyjnego powinny cechować się niską czułością na światło, a także wdrożeniem technologii z zakresu WDR, która zapewnia optymalną ekspozycję, redukcję szumów i zakłóceń widoczności, np. generowanych przez światła samochodowe.
Siła dźwięku
Na stacjach benzynowych, gdzie wprowadzany jest model półautomatyczny, głośniki sieciowe mogą stanowić ułatwienie nie tylko dla klientów, ale także pomóc w optymalizacji pracy personelu. Interkomy umieszczone w pobliżu dystrybutorów pozwalają na wezwanie pomocy przez klienta, znacznie zmniejszając czas oczekiwania na obsługę. Ponadto poprzez głośniki personel może poinformować o ewentualnym zagrożeniu bądź incydencie w czasie rzeczywistym. W kamerach mogą zostać także zainstalowane detektory dźwięku, które na bezobsługowych stacjach benzynowych mogą być zdalnie monitorowane przez operatora, który będzie miał możliwość natychmiastowej reakcji, np. gdy kamera wykryje dźwięk tłuczonego szkła.
„Ta sama technologia, która niewątpliwie poprawia bezpieczeństwo w obiekcie, może stać się także nieodzownym elementem wpływającym na doświadczenie klienta. Zwłaszcza w obiektach bezobsługowych lub z ograniczoną liczebnością personelu. Sama świadomość istnienia systemów powiadamiania głosowego, interkomów lub detektorów dźwięku znacząco wpływa na komfort klienta, zwłaszcza w późnych godzinach nocnych, gdy potencjalnie zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia incydentu. Przekłada się to na zwiększoną chęć ponownych odwiedzin w obiekcie, który zapewnia wszelkie możliwe standardy bezpieczeństwa” – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Zdalny dozór – 24 godziny przez 7 dni w tygodniu
Na przykładzie zdalnego dostępu do sieciowego systemu audio, mogliśmy zobaczyć, jaki potencjał drzemie w technologii zdalnej obsługi systemów monitoringu. Jest to rozwiązanie zarazem wygodne, jak i optymalizujące prace personelu, coraz częściej nawet jednoosobowego. To rozwiązanie może mieć przełożenie na wszystkie elementy składające się na system dozoru wizyjnego na stacji paliw – od kamer, po technologie kontroli dostępu. Przykładowo, klient, by dostać się do obiektu w nocy może przedstawić specjalnie wygenerowany kod QR czy identyfikator, który podlega zdalnej weryfikacji. Ponadto dzięki inteligentnemu monitoringowi opartemu na analizie wideo, może zostać wdrożona zdalna identyfikacja i dozór kas samoobsługowych oraz dystrybutorów paliwowych.
Skuteczne odstraszanie dzięki kamerom nasobnym
Dużym wsparciem dla pracowników stacji paliw mogą okazać się również kamery nasobne. W przypadku gdy w obiekcie znajduje się jedna osoba z personelu, jej zdolność do dozoru całej stacji może być ograniczona. Dzięki kamerom nasobnym pracownik może zwiększyć swoje poczucie bezpieczeństwa, jak i klientów odwiedzających stację. Skuteczne gromadzenie dowodów „z pierwszej ręki” oraz czynnik odstraszający potencjalnych intruzów to jedne z najważniejszych cech kamer nasobnych, wpływających na bezpieczeństwo w całym obiekcie.
„Jest wielce prawdopodobne, że osoba, która widzi, że jest nagrywana, zniechęci się do dalszej eskalacji agresji lub popełnienia zabronionego czynu w obawie przed konsekwencjami. Ponadto wysokiej jakości kamery nasobne zapewniają ostry obraz i wyraźny dźwięk, przez co ewentualny materiał dowodowy nie będzie pozostawiał złudzeń w przypadku prowadzenia działań wyjaśniających” – dodaje Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.