Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja w służbie cyberbezpieczeństwa – analiza ekspertów F5

2023-07-20  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego to dzisiaj gorący temat. Według raportu F5, ponad 66% organizacji planuje je wdrożyć w obszarze cyberbezpieczeństwa[1]. Jednocześnie, eksperci przyznają, że choć wiele firm deklaruje gotowość do wykorzystania inteligentnych narzędzi, to nie każda organizacja wie, co konkretnie chce w ten sposób usprawnić. Dowiedz się, w jakich wyzwaniach cybernetycznych sprawdzą się algorytmy AI/ML

Podczas spotkań biznesowych można zauważyć, że wielu decydentów dostrzega palącą potrzebę otwarcia swoich firm na nowatorskie technologie. Niektórzy z nich są świetnie zorientowani i wyznaczają konkretne priorytety, jednak wiele przedsiębiorstw wciąż porusza się w sferze dużej ogólności. Dlatego przygotowaliśmy listę wyzwań w sferze cyberbezpieczeństwa, z którymi zmaga się biznes i w których algorytmy AI/ML mogą być bardzo użyteczne.

Przeciwdziałanie zautomatyzowanym atakom hackerskim

Zorganizowane ataki są często przeprowadzane przez sieci zdalnie sterowanych komputerów (nazywanych botami) kierowane przez cyberprzestępców. Takie działania wprowadzają szereg różnych zagrożeń dla organizacji, związanych zarówno z trudnościami operacyjnymi, czy pogorszeniem się wizerunku firmy. Ingerencje przestępców w kluczowe procesy przedsiębiorstwa polegające na blokowaniu lub wykupywaniu zapasów, wykradaniu danych, obciążaniu infrastruktury cyfrowej stanowią poważne wyzwanie dla zespołów cyberbezpieczeństwa. Najtrudniejsze w tym wszystkim jest odróżnienie ruchu sieciowego rzeczywistych użytkowników od szumu generowanego przez boty.

Rozdzielenie czynności w sieci wykonywanych przez ludzi i zautomatyzowane programy w teorii jest dość proste. Jednak w praktyce, jest to bardzo złożony proces, który wymaga zastosowania wielu różnych technik monitorowania aktywności użytkowników. Dołączenie algorytmów AI do cyber-obrony pozwala efektywniej śledzić ruch w firmowej sieci i rozróżnić, kto jest człowiekiem, a kto botemtłumaczy Bartłomiej Anszperger, Solution Engineering Manager F5 w Polsce.

Unikanie ryzyka fraudów

Tego rodzaju oszustwa stanowią coraz większe wyzwanie dla przedsiębiorstw, a w szczególności dla tych, które regularnie dokonują transakcji online. Firmy ponoszą straty w wyniku fraudów na dwa sposoby – poprzez przejęcie konta (ATO) lub otwarcie fałszywego konta (AO). Atak typu ATO najczęściej wiąże się z przechwyceniem konta przez nieautoryzowanego użytkownika przy użyciu naruszonych danych uwierzytelniających – ang. man-in-the-browser (MITB). Natomiast otwarcie fałszywego konta wiąże się z działaniem oszusta, który otwiera nowe konto przy użyciu skradzionych lub zsyntetyzowanych danych osobowych.

Wykrywanie fraudów wiąże się z generowaniem dużej liczby fałszywych alarmów, które powodują szum informacyjny i utrudniają pracę cyberobrony. Aby zachować skuteczność należy zrozumieć intencję użytkownika końcowego, który wchodzi w interakcję z aplikacją online. Dlatego właśnie w procesie monitorowania ruchu stosuje się algorytmy AI/ML. Służą do analizy zachowania użytkownika, charakterystyki jego urządzenia oraz sieci/środowiska, z którego się łączy. To kolejny przykład owocnego zastosowania sztucznej inteligencji w standardowych procesach biznesowych.

Bezpieczeństwo API

Zabezpieczenie interfejsów API to kolejny obszar, w którym inteligentne technologie pomagają rozwiązywać trudne problemy. Wraz z wykładniczym wzrostem liczby połączeń za pomocą API, organizacje stanęły przed wyzwaniem związanym z bezpieczeństwem rozproszonych zasobów cyfrowych. Rozwój środowisk hybrydowych w 2023 i w nadchodzących latach stał się jednym z motywów przewodnich tegorocznej edycji badania F5 – State of Application Strategy. 85% zapytanych decydentów IT zadeklarowało, że wdrożyło aplikacje i interfejsy API w środowiskach rozproszonych obejmujących wiele chmur publicznych, a także w lokalizacjach lokalnych i brzegowych.

Cyber-obrona aplikacji i systemów łączonych za pomocą interfejsów API sprowadza się do inwentaryzacji i monitorowania aktywności połączeń. To kolejne pole do zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji. Dlatego F5 w ramach pakietu usług Distributed Cloud Services zapewnia automatyczne wykrywanie API. Ale także umożliwia egzekwowanie zasad i wykrywanie anomalii w ramach ujednoliconej usługi WAAP, upraszczając operacje i wprowadzając je w życie za pomocą jednej konsoli zarówno dla aplikacji, jak i ochrony API. Wszystko to są konkretne zastosowania algorytmów AI/ML, które pomagają przedsiębiorstwom zwiększyć bezpieczeństwo ich aplikacji i interfejsów API.

Wnioski i podsumowanie

Przeciwdziałanie zagrożeniom w cyberprzestrzeni przypomina wyścig zbrojeń, algorytmy sztucznej inteligencji są kolejnym orężem wykorzystywanym zarówno przez cyber-obrońców, jak i przestępców. Dlatego aby skutecznie chronić swój biznes przed działalnością grup hackerskich należy stale aktualizować swoje polityki bezpieczeństwa. Wśród wniosków w cytowanym już raporcie SOAS znalazło się stwierdzenie, że sztuczna inteligencja pomaga zwiększyć efektywność pracy cyber-obrońców. Pozwala to na wykonywanie większej liczby działań bez konieczności rozbudowywania działów bezpieczeństwa o kolejne etaty i stanowiska. W dobie optymalizacji biznesu ma to kluczowe znaczenie.

Wprowadzenie algorytmów AI do narzędzi odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo daje firmom nowe możliwości zabezpieczenia swoich procesów. Monitorowanie ruchu, weryfikacja użytkowników, wykrywanie fałszywych alarmów i wiele innych czynności może być dzisiaj wykonywane przez sztuczną inteligencję. Wyręczenie ludzi przez AI w powtarzalnych, wręcz rutynowych, czynnościach, daje przestrzeń specjalistom na działania koncepcyjne i lepsze formułowanie polityk bezpieczeństwa podsumowuje Bartłomiej Anszperger.


[1] Raport F5 State of Application Strategy 2023

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.