Sztuczna inteligencja w służbie cyberbezpieczeństwa – analiza ekspertów F5
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego to dzisiaj gorący temat. Według raportu F5, ponad 66% organizacji planuje je wdrożyć w obszarze cyberbezpieczeństwa[1]. Jednocześnie, eksperci przyznają, że choć wiele firm deklaruje gotowość do wykorzystania inteligentnych narzędzi, to nie każda organizacja wie, co konkretnie chce w ten sposób usprawnić. Dowiedz się, w jakich wyzwaniach cybernetycznych sprawdzą się algorytmy AI/ML
Podczas spotkań biznesowych można zauważyć, że wielu decydentów dostrzega palącą potrzebę otwarcia swoich firm na nowatorskie technologie. Niektórzy z nich są świetnie zorientowani i wyznaczają konkretne priorytety, jednak wiele przedsiębiorstw wciąż porusza się w sferze dużej ogólności. Dlatego przygotowaliśmy listę wyzwań w sferze cyberbezpieczeństwa, z którymi zmaga się biznes i w których algorytmy AI/ML mogą być bardzo użyteczne.
Przeciwdziałanie zautomatyzowanym atakom hackerskim
Zorganizowane ataki są często przeprowadzane przez sieci zdalnie sterowanych komputerów (nazywanych botami) kierowane przez cyberprzestępców. Takie działania wprowadzają szereg różnych zagrożeń dla organizacji, związanych zarówno z trudnościami operacyjnymi, czy pogorszeniem się wizerunku firmy. Ingerencje przestępców w kluczowe procesy przedsiębiorstwa polegające na blokowaniu lub wykupywaniu zapasów, wykradaniu danych, obciążaniu infrastruktury cyfrowej stanowią poważne wyzwanie dla zespołów cyberbezpieczeństwa. Najtrudniejsze w tym wszystkim jest odróżnienie ruchu sieciowego rzeczywistych użytkowników od szumu generowanego przez boty.
– Rozdzielenie czynności w sieci wykonywanych przez ludzi i zautomatyzowane programy w teorii jest dość proste. Jednak w praktyce, jest to bardzo złożony proces, który wymaga zastosowania wielu różnych technik monitorowania aktywności użytkowników. Dołączenie algorytmów AI do cyber-obrony pozwala efektywniej śledzić ruch w firmowej sieci i rozróżnić, kto jest człowiekiem, a kto botem – tłumaczy Bartłomiej Anszperger, Solution Engineering Manager F5 w Polsce.
Unikanie ryzyka fraudów
Tego rodzaju oszustwa stanowią coraz większe wyzwanie dla przedsiębiorstw, a w szczególności dla tych, które regularnie dokonują transakcji online. Firmy ponoszą straty w wyniku fraudów na dwa sposoby – poprzez przejęcie konta (ATO) lub otwarcie fałszywego konta (AO). Atak typu ATO najczęściej wiąże się z przechwyceniem konta przez nieautoryzowanego użytkownika przy użyciu naruszonych danych uwierzytelniających – ang. man-in-the-browser (MITB). Natomiast otwarcie fałszywego konta wiąże się z działaniem oszusta, który otwiera nowe konto przy użyciu skradzionych lub zsyntetyzowanych danych osobowych.
Wykrywanie fraudów wiąże się z generowaniem dużej liczby fałszywych alarmów, które powodują szum informacyjny i utrudniają pracę cyberobrony. Aby zachować skuteczność należy zrozumieć intencję użytkownika końcowego, który wchodzi w interakcję z aplikacją online. Dlatego właśnie w procesie monitorowania ruchu stosuje się algorytmy AI/ML. Służą do analizy zachowania użytkownika, charakterystyki jego urządzenia oraz sieci/środowiska, z którego się łączy. To kolejny przykład owocnego zastosowania sztucznej inteligencji w standardowych procesach biznesowych.
Bezpieczeństwo API
Zabezpieczenie interfejsów API to kolejny obszar, w którym inteligentne technologie pomagają rozwiązywać trudne problemy. Wraz z wykładniczym wzrostem liczby połączeń za pomocą API, organizacje stanęły przed wyzwaniem związanym z bezpieczeństwem rozproszonych zasobów cyfrowych. Rozwój środowisk hybrydowych w 2023 i w nadchodzących latach stał się jednym z motywów przewodnich tegorocznej edycji badania F5 – State of Application Strategy. 85% zapytanych decydentów IT zadeklarowało, że wdrożyło aplikacje i interfejsy API w środowiskach rozproszonych obejmujących wiele chmur publicznych, a także w lokalizacjach lokalnych i brzegowych.
Cyber-obrona aplikacji i systemów łączonych za pomocą interfejsów API sprowadza się do inwentaryzacji i monitorowania aktywności połączeń. To kolejne pole do zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji. Dlatego F5 w ramach pakietu usług Distributed Cloud Services zapewnia automatyczne wykrywanie API. Ale także umożliwia egzekwowanie zasad i wykrywanie anomalii w ramach ujednoliconej usługi WAAP, upraszczając operacje i wprowadzając je w życie za pomocą jednej konsoli zarówno dla aplikacji, jak i ochrony API. Wszystko to są konkretne zastosowania algorytmów AI/ML, które pomagają przedsiębiorstwom zwiększyć bezpieczeństwo ich aplikacji i interfejsów API.
Wnioski i podsumowanie
Przeciwdziałanie zagrożeniom w cyberprzestrzeni przypomina wyścig zbrojeń, algorytmy sztucznej inteligencji są kolejnym orężem wykorzystywanym zarówno przez cyber-obrońców, jak i przestępców. Dlatego aby skutecznie chronić swój biznes przed działalnością grup hackerskich należy stale aktualizować swoje polityki bezpieczeństwa. Wśród wniosków w cytowanym już raporcie SOAS znalazło się stwierdzenie, że sztuczna inteligencja pomaga zwiększyć efektywność pracy cyber-obrońców. Pozwala to na wykonywanie większej liczby działań bez konieczności rozbudowywania działów bezpieczeństwa o kolejne etaty i stanowiska. W dobie optymalizacji biznesu ma to kluczowe znaczenie.
– Wprowadzenie algorytmów AI do narzędzi odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo daje firmom nowe możliwości zabezpieczenia swoich procesów. Monitorowanie ruchu, weryfikacja użytkowników, wykrywanie fałszywych alarmów i wiele innych czynności może być dzisiaj wykonywane przez sztuczną inteligencję. Wyręczenie ludzi przez AI w powtarzalnych, wręcz rutynowych, czynnościach, daje przestrzeń specjalistom na działania koncepcyjne i lepsze formułowanie polityk bezpieczeństwa – podsumowuje Bartłomiej Anszperger.
[1] Raport F5 State of Application Strategy 2023

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.