Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja w służbie cyberbezpieczeństwa – analiza ekspertów F5

2023-07-20  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego to dzisiaj gorący temat. Według raportu F5, ponad 66% organizacji planuje je wdrożyć w obszarze cyberbezpieczeństwa[1]. Jednocześnie, eksperci przyznają, że choć wiele firm deklaruje gotowość do wykorzystania inteligentnych narzędzi, to nie każda organizacja wie, co konkretnie chce w ten sposób usprawnić. Dowiedz się, w jakich wyzwaniach cybernetycznych sprawdzą się algorytmy AI/ML

Podczas spotkań biznesowych można zauważyć, że wielu decydentów dostrzega palącą potrzebę otwarcia swoich firm na nowatorskie technologie. Niektórzy z nich są świetnie zorientowani i wyznaczają konkretne priorytety, jednak wiele przedsiębiorstw wciąż porusza się w sferze dużej ogólności. Dlatego przygotowaliśmy listę wyzwań w sferze cyberbezpieczeństwa, z którymi zmaga się biznes i w których algorytmy AI/ML mogą być bardzo użyteczne.

Przeciwdziałanie zautomatyzowanym atakom hackerskim

Zorganizowane ataki są często przeprowadzane przez sieci zdalnie sterowanych komputerów (nazywanych botami) kierowane przez cyberprzestępców. Takie działania wprowadzają szereg różnych zagrożeń dla organizacji, związanych zarówno z trudnościami operacyjnymi, czy pogorszeniem się wizerunku firmy. Ingerencje przestępców w kluczowe procesy przedsiębiorstwa polegające na blokowaniu lub wykupywaniu zapasów, wykradaniu danych, obciążaniu infrastruktury cyfrowej stanowią poważne wyzwanie dla zespołów cyberbezpieczeństwa. Najtrudniejsze w tym wszystkim jest odróżnienie ruchu sieciowego rzeczywistych użytkowników od szumu generowanego przez boty.

Rozdzielenie czynności w sieci wykonywanych przez ludzi i zautomatyzowane programy w teorii jest dość proste. Jednak w praktyce, jest to bardzo złożony proces, który wymaga zastosowania wielu różnych technik monitorowania aktywności użytkowników. Dołączenie algorytmów AI do cyber-obrony pozwala efektywniej śledzić ruch w firmowej sieci i rozróżnić, kto jest człowiekiem, a kto botemtłumaczy Bartłomiej Anszperger, Solution Engineering Manager F5 w Polsce.

Unikanie ryzyka fraudów

Tego rodzaju oszustwa stanowią coraz większe wyzwanie dla przedsiębiorstw, a w szczególności dla tych, które regularnie dokonują transakcji online. Firmy ponoszą straty w wyniku fraudów na dwa sposoby – poprzez przejęcie konta (ATO) lub otwarcie fałszywego konta (AO). Atak typu ATO najczęściej wiąże się z przechwyceniem konta przez nieautoryzowanego użytkownika przy użyciu naruszonych danych uwierzytelniających – ang. man-in-the-browser (MITB). Natomiast otwarcie fałszywego konta wiąże się z działaniem oszusta, który otwiera nowe konto przy użyciu skradzionych lub zsyntetyzowanych danych osobowych.

Wykrywanie fraudów wiąże się z generowaniem dużej liczby fałszywych alarmów, które powodują szum informacyjny i utrudniają pracę cyberobrony. Aby zachować skuteczność należy zrozumieć intencję użytkownika końcowego, który wchodzi w interakcję z aplikacją online. Dlatego właśnie w procesie monitorowania ruchu stosuje się algorytmy AI/ML. Służą do analizy zachowania użytkownika, charakterystyki jego urządzenia oraz sieci/środowiska, z którego się łączy. To kolejny przykład owocnego zastosowania sztucznej inteligencji w standardowych procesach biznesowych.

Bezpieczeństwo API

Zabezpieczenie interfejsów API to kolejny obszar, w którym inteligentne technologie pomagają rozwiązywać trudne problemy. Wraz z wykładniczym wzrostem liczby połączeń za pomocą API, organizacje stanęły przed wyzwaniem związanym z bezpieczeństwem rozproszonych zasobów cyfrowych. Rozwój środowisk hybrydowych w 2023 i w nadchodzących latach stał się jednym z motywów przewodnich tegorocznej edycji badania F5 – State of Application Strategy. 85% zapytanych decydentów IT zadeklarowało, że wdrożyło aplikacje i interfejsy API w środowiskach rozproszonych obejmujących wiele chmur publicznych, a także w lokalizacjach lokalnych i brzegowych.

Cyber-obrona aplikacji i systemów łączonych za pomocą interfejsów API sprowadza się do inwentaryzacji i monitorowania aktywności połączeń. To kolejne pole do zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji. Dlatego F5 w ramach pakietu usług Distributed Cloud Services zapewnia automatyczne wykrywanie API. Ale także umożliwia egzekwowanie zasad i wykrywanie anomalii w ramach ujednoliconej usługi WAAP, upraszczając operacje i wprowadzając je w życie za pomocą jednej konsoli zarówno dla aplikacji, jak i ochrony API. Wszystko to są konkretne zastosowania algorytmów AI/ML, które pomagają przedsiębiorstwom zwiększyć bezpieczeństwo ich aplikacji i interfejsów API.

Wnioski i podsumowanie

Przeciwdziałanie zagrożeniom w cyberprzestrzeni przypomina wyścig zbrojeń, algorytmy sztucznej inteligencji są kolejnym orężem wykorzystywanym zarówno przez cyber-obrońców, jak i przestępców. Dlatego aby skutecznie chronić swój biznes przed działalnością grup hackerskich należy stale aktualizować swoje polityki bezpieczeństwa. Wśród wniosków w cytowanym już raporcie SOAS znalazło się stwierdzenie, że sztuczna inteligencja pomaga zwiększyć efektywność pracy cyber-obrońców. Pozwala to na wykonywanie większej liczby działań bez konieczności rozbudowywania działów bezpieczeństwa o kolejne etaty i stanowiska. W dobie optymalizacji biznesu ma to kluczowe znaczenie.

Wprowadzenie algorytmów AI do narzędzi odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo daje firmom nowe możliwości zabezpieczenia swoich procesów. Monitorowanie ruchu, weryfikacja użytkowników, wykrywanie fałszywych alarmów i wiele innych czynności może być dzisiaj wykonywane przez sztuczną inteligencję. Wyręczenie ludzi przez AI w powtarzalnych, wręcz rutynowych, czynnościach, daje przestrzeń specjalistom na działania koncepcyjne i lepsze formułowanie polityk bezpieczeństwa podsumowuje Bartłomiej Anszperger.


[1] Raport F5 State of Application Strategy 2023

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.