Transformacja oddziałów bankowych – jak zapewnić bezpieczeństwo?
Przez całe stulecia oddziały bankowe były fizycznym wyrazem wyobrażenia o bezpieczeństwie. Wzrost znaczenia cyfrowych usług bankowych wymusza jednak dynamiczną ewolucję placówek, które teraz coraz częściej służą przede wszystkim za centra doradztwa. Za tymi przemianami idzie także zmiana definicji bezpieczeństwa w oddziałach, szczególnie w czasach pandemii. Wsparciem mogą okazać się technologie wizyjne.
Bankowość detaliczna nieustannie się zmienia, a wraz z nią rola oddziału banku. Jeszcze 10 lat temu nikt nie sądził, że placówki staną się bardziej nieformalnymi miejscami spotkań, czy nawet kawiarniami, a przy tym centrami usług cyfrowych.
- Innowacje pozytywnie wpływają na jakość obsługi klientów, jednak wraz z nimi konieczne jest wprowadzenie nowych metod zapewnienia bezpieczeństwa. Stworzenie przyjaznego, a jednocześnie bezpiecznego środowiska w oddziałach bankowych staje się wyjątkowym wyzwaniem w dobie pandemii, na które mogą odpowiedzieć nowoczesne technologie cyfrowe, takie jak systemy wizyjne, aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję, czy systemy audio – mówi Bogumił Szymanek z Axis Communications.`
Optymalizacja przestrzeni
Niestety, jednym z pierwszych elementów, jakie często przychodzą nam do głowy na myśl o oddziałach bankowych są kolejki. Nikt za nimi nie przepada, a dodatkowo trudno zachować w nich odpowiedni dystans społeczny. Tymczasem, sieciowe kamery z analityką monitorowania kolejek, zapewniają dostęp do danych na ich temat w czasie rzeczywistym. W chwili, gdy liczba osób przekroczy określony limit, system sam może poinformować personel o konieczności otwarcia dodatkowego stanowiska. Dodatkowo, statystyki dotyczące kolejek i ich tworzenia się w ciągu dnia mogą pomóc dopasować zasoby kadrowe do potrzeb klientów.
Narzędzia analityczne mogą również zliczać liczę osób obecnych w danej chwili w oddziale lub jego określonych obszarach. Z jednej strony jest to pomocne dla kierowników placówek, którzy mogą w lepszy sposób zarządzać przestrzenią i personelem. Z drugiej, rozwiązania te pozwalają zachować odpowiedni dystans społeczny. Przykładem mogą być systemy, które samodzielnie liczą osoby wchodzące do oddziału. Po osiągnięciu określonego limitu, na ekranie zainstalowanym przed wejściem, automatycznie pojawi się informacja z prośbą o zaczekanie aż ktoś opuści bank.
Kluczowa rola dźwięku
Innym rozwiązaniem, które dopiero zyskuje na popularności w bankowości, są sieciowe systemy audio. Ich podstawową rolą jest zarządzanie dźwiękiem na terenie placówki, w tym również muzyką. Ta ostatnia może nie tylko umilać klientom czas oczekiwania, ale także wspierać bezpieczeństwo. Przykładowo, w niektórych obszarach banku, gdzie wymagana jest większa poufność, podkład muzyczny może być odpowiednio zmieniony, podobnie jak jego głośność.
Oprócz muzyki, systemy audio połączone z sieciowymi kamerami monitoringu, mogą pomóc w zapobieganiu niebezpieczeństwom za pomocą wcześniej przygotowanych nagrań. Tego typu rozwiązania, po wykryciu przekroczenia limitu osób na metr kwadratowy, bądź też braku maseczki na twarzy odwiedzającego, nadadzą automatyczny komunikat głosowy, np. z prośbą o zachowanie dystansu społecznego. Takie systemy są przydatne nie tylko w czasach pandemii. W przyszłości mogą np. nadawać komunikat powitalny, wzbogacając tym samym doświadczenie klienta, czy też dbać o bezpieczeństwo, wypraszając podejrzanie zachowującego się gościa z przedsionku bankomatu.
Nie tylko klienci
Kwestie bezpieczeństwa dotyczą nie tylko klientów, ale także pracowników. Obecnie, w toku wielu obowiązków związanych z obsługą klienta w placówce bankowej mogą oni zwyczajnie zapomnieć o koniecznej, regularnej dezynfekcji. Systemy audio funkcjonujące poza miejscami dostępnymi dla klientów, mogą regularnie przypominać o potrzebie mycia rąk czy zachowywaniu odpowiedniego dystansu. Dodatkowo, wejścia do stref pracowniczych mogą zostać wyposażone w bezdotykowe systemy dostępu, bazujące np. na aplikacji mobilnej lub kodach QR. Dzięki temu pracownicy nie będą musieli być narażeni na dotykanie ryzykownych elementów, np. klamek czy klawiatur dostępowych.
- Warto podkreślić, że każde z wymienionych rozwiązań ma potencjał długookresowy, związany nie tylko z pandemią. Systemy wykorzystywane dzisiaj do zachowania dystansu, jutro pomogą optymalizować oddziały. W dobie coraz bardziej rozproszonej obsługi klienta, już nie tylko z poziomu biurka czy okienka, staje się to szczególnie ważne, by w parze z jego pozytywnym doświadczeniem, szedł także wysoki poziom bezpieczeństwa – dodaje Bogumił Szymanek.
Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne
Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację
Czeski startup pomoże w ekspansji zagranicznej polskich firm i organizacji.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.