Komunikaty PR

W Polsce zdecydowanie więcej ofert pracy dla juniorów w IT

2022-08-23  |  09:15
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

No Fluff Jobs, serwis z ofertami pracy dla IT przeanalizował zmiany, jakie zaszły w tej branży w Polsce i Ukrainie w I połowie 2022 roku. Jak się okazuje, nad Wisłą mieliśmy więcej ofert dla juniorów, wzrost o ponad 8 punktów procentowych. Poza tym w Polsce wciąż najbardziej pożądanymi specjalistami są Backendowcy, co ciekawe, w Ukrainie częściej szuka się Frontendowców i Testerów. Na najwyższe zarobki w naszym kraju mogą liczyć eksperci DevOps i BigData (nawet 25,2 tys. netto + VAT przy umowie B2B), natomiast u naszych wschodnich sąsiadów bardzo dobre wynagrodzenie oferowane jest osobom znającym Frontend i Fullstack (22,5 tys. złotych netto + VAT przy umowie B2B).

Jak wynika z badań No Fluff Jobs Frontendowcy są najbardziej poszukiwaną grupą wśród programistów w Ukrainie, co wyraźnie widać w zarobkach, które w przypadku tej specjalizacji u naszych wschodnich sąsiadów są wyższe. Polskie firmy natomiast więcej zapłacą osobom znającym Backend, którego przedstawiciele są zdecydowanie bardziej pożądani w naszym kraju niż w Ukrainie, gdzie w tym obszarze można zarobić od 10,6 tys. do 18,5 tys. złotych brutto (UoP) i od 13,9 tys. do 20,5 tys. złotych netto + VAT (B2B).

Jednocześnie w Polsce wzrosła liczba ogłoszeń o pracę dla juniorów. W I połowie 2021 roku 6,7 proc. ogłoszeń IT było skierowanych do osób o mniejszym doświadczeniu, natomiast w tym samym okresie w 2022 roku było ich już 15,03 proc.. Coraz częściej pojawiają się również oferty pracy z opcją fully remote (w pełni zdalna). W 2021 roku 52,6 proc. ogłoszeń uwzględniało taki model, a w tym roku już 71,8 proc.

- Praca zdalna na dobre zagościła już w branży IT i dziś firmy, które jej nie oferują, z góry skazują się na trudniejszy proces rekrutacyjny - komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. - Z naszych badań wynika, że aż 96% specjalistów(-ek) IT chce pracować zdalnie lub co najmniej hybrydowo, więc firmy muszą być przygotowane na to, że kandydaci(-tki) będą od nich wymagać tej opcji zapisanej już w ofercie pracy - dodaje.

Najpopularniejsza specjalizacja w Ukrainie to Frontend, a technologia to React

Najczęściej poszukiwane specjalizacje w Ukrainie to kolejno Frontend, Testing, Backend, UX oraz Project Manager. Natomiast wśród najpopularniejszych wymagań znajomości technologii znalazły się na pierwszym miejscu React i dalej: JavaScript, Python, Java oraz PHP.

W pierwszych miesiącach po wybuchu wojny w Ukrainie, na platformie No Fluff Jobs dostępna była możliwość wystawienia oferty pracy z dopiskiem Help4UA, który oznaczał, że dany pracodawca oferuje dodatkowe wsparcie i ułatwienia dla kandydatów z Ukrainy. Największy wzrost liczby wysłanych aplikacji na tego typu oferty odnotowano między lutym a marcem: 301,3 proc.. Następnie między marcem a kwietniem miał miejsce kolejny wzrost o 115 proc. To oznaka wzmożonego ruchu kandydatów(-ek), którzy szukali zatrudnienia w Polsce, głównie z powodu konieczności wyjazdu z zaatakowanego kraju.

Największe wzrosty wynagrodzeń w Polsce przy B2B w obszarze Backend, a przy UoP w BigData

Największe wzrosty mediany zarobków w przypadku kontraktów B2B zostały odnotowane w takich specjalizacjach jak: Backend (I połowa 2021 roku: od 14 tys. do 19,5 tys. złotych netto + VAT – I połowa 2022 roku: od 16 tys. do 23 tys. złotych netto + VAT), DevOps (I połowa 2021 roku: od 16 tys. do 21,8 tys. złotych netto + VAT – I połowa 2022 roku: od  18,5 tys. do 25,2 tys. złotych netto + VAT), BigData (I połowa 2021 roku: od 16 tys. do 21,8 tys. złotych netto + VAT – I połowa 2022 roku: od 18,5 tys. do 25,2 tys. złotych netto + VAT), Embedded (I połowa 2021 roku: od 12 tys. do 18 tys. złotych netto + VAT – I połowa 2022 roku: od 14,3 tys. do 21,8  tys. złotych netto + VAT).

Natomiast jeśli chodzi o umowy o pracę, najwyższe wynagrodzenia odnotowano w obszarach: BigData (I połowa 2021 roku: od 12 tys. do 17 tys. złotych brutto – I połowa 2022 roku: od 14,5 tys. do 20 tys. złotych brutto), Embedded (I połowa 2021 roku: od 9 tys. do 15 tys. złotych brutto – I połowa 2022 roku: od 10 tys. do 18 tys. złotych brutto), Backend (I połowa 2021 roku: od 10 tys. do 16 tys. złotych brutto  – I połowa 2022 roku: od 12 tys. do 18 tys. złotych brutto), Frontend (I połowa 2021 roku: od 10 tys. do 15 tys. złotych brutto – I połowa 2022 roku: od 11,5 tys. do 17 tys. złotych brutto) oraz DevOps (I połowa 2021 roku: od  12 tys. do 18 tys. złotych brutto – I połowa 2022 roku: od 15 tys. do 20 tys. złotych brutto).

- Oferowane zarobki w IT stale rosną, bo na rynku można zaobserwować wzmożoną walkę o pracowników(-czki) - komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. - Niedobory specjalistów(-ek) IT są widoczne w każdej gałęzi sektora technologicznego, a o najlepsze talenty z Polski czy Ukrainy rywalizują już nie tylko lokalne czy skandynawskie firmy, lecz także te amerykańskie. Trend rosnących widełek w IT jeszcze będzie przybierać na sile, bo większość przedsiębiorstw wciąż jest na ścieżce transformacji cyfrowej - kończy.

W regionie ukraińskim specjaliści od Fullstack i Frontend zarobią więcej niż w Polsce – nawet ponad 22 tys. złotych

Mediana dolnych i górnych widełek wynagrodzeń w regionie ukraińskim dla specjalizacji Frontend waha się w przypadku UoP od 13,9 tys. do 20,8 tys. złotych brutto (w Polsce od 11,5 tys. do 17 tys. złotych brutto), a przy B2B od 16 tys. do 22,4 tys. złotych netto + VAT (nad Wisłą od 15 tys. do 21,8 tys. złotych netto + VAT). W obszarze Fullstack w Ukrainie można zarobić od 10,6 tys. do 18,5 tys. złotych brutto (umowa o pracę) i od 16,1 tys. do 22,4 złotych netto + VAT (kontrakt). Programiści w Polsce zarobią nieco mniej w tej specjalizacji: UoP – od 11 tys. do 17 tys. złotych brutto, B2B – od 15 tys. do 21,5 tys. złotych netto + VAT.

Różnica, szczególnie w przypadku umowy B2B, wiąże się z kwestiami opodatkowania. W Ukrainie na B2B są niższe podatki w porównaniu do Polski, więc firmy z uwagi na wzmożoną konkurencję podnosiły wypłaty netto, a całkowity koszt zatrudnienia osoby z Ukrainy był wciąż mniejszy niż zatrudnienie osób prowadzących JDG w Polsce.

W badaniu porównano I połowę 2022 roku z tym samym okresem w 2021 roku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.