Według dużych firm sztuczna inteligencja niesie więcej korzyści niż ryzyka
Niemal wszystkie osoby pracujące na stanowiskach menadżerskich (96%) uznają, że generatywna sztuczna inteligencja jest kluczowym tematem rozmów w czasie posiedzeń zarządów. Większość potwierdza, że kierownictwo ich firmy jest entuzjastycznie nastawione do AI. 74% kadry kierowniczej uważa, że korzyści płynące z generatywnej sztucznej inteligencji przewyższają związane z nią ryzyka.
Dane te zawiera najnowszy raport Capgemini „Wartość generatywnej sztucznej inteligencji: najważniejsze sposoby wykorzystania w różnych branżach”, który analizuje wpływ AI na rozwój i innowacje w dużych firmach.
AI jako szansa na zwiększenie przychodów
Pomimo zagrożeń związanych z korzystaniem z AI, takich jak naruszanie praw autorskich lub cyberbezpieczeństwo, 74% kadry kierowniczej uważa, że korzyści płynące z generatywnej sztucznej inteligencji przewyższają związane z nią ryzyka. Z kolei aż 40% organizacji z różnych branż stworzyło już zespoły i budżet dedykowane tej technologii, a kolejne 49% rozważa zrobienie tego w ciągu następnych 12 miesięcy.
Organizacje deklarują, że najistotniejszymi platformami i narzędziami opartymi na generatywnej sztucznej inteligencji są dla ich branż chatboty do automatyzacji obsługi klienta i usprawniania zarządzania wiedzą oraz projektowania, gromadzenia lub podsumowywania danych.
Większość kadry kierowniczej uważa, że generatywna sztuczna inteligencja sprawi, że projektowanie produktów i usług będzie bardziej wydajne i dostępne. Deklarują również, że dzięki AI doświadczenia klientów będą bardziej interaktywne i angażujące, a obsługę klienta poprawi się dzięki zautomatyzowanemu i spersonalizowanemu wsparciu.
W ciągu trzech lat po pomyślnym wdrożeniu generatywnej sztucznej inteligencji, kadra kierownicza przewiduje wymierne korzyści. Uważają oni, że AI doprowadzi do wzrostu sprzedaży i spadku kosztów. Oprócz tego ankietowani wskazali, że mogą spodziewać się poprawy zarówno zaangażowania i satysfakcji klientów, jak i wydajności operacyjnej firmy.
- Wprowadzenie do organizacji rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji niewątpliwe może przynieść wymierne korzyści, zarówno pod względem ułatwienia codziennej pracy, jak i zwiększenia zysków firm. Należy jednak pamiętać, że wdrażanie najnowszych technologii to proces, którego nie da się przeprowadzić z dnia na dzień. W tym momencie wiedza na temat AI jest bardzo specjalistyczna i ryzykowne jest działanie na własną rękę bez konsultacji z osobami doświadczonymi w tych kwestiach – mówi Piotr Wierzbicki, Prezes Zarządu Capgemini Polska.
Branża technologiczna przoduje w integracji AI
Osoby na stanowiskach dyrektorskich sektora technologicznego są najbardziej przekonane (84%), że ogólny wpływ generatywnej sztucznej inteligencji będzie pozytywny. Prawie 70% z nich stwierdziło, że ich organizacje są w trakcie pilotażu generatywnej sztucznej inteligencji, a 18% już wdrożyło tę technologię w niektórych lokalizacjach lub funkcjach biznesowych. Dwa główne sposoby wykorzystania AI to modelowanie 3D skomplikowanych kształtów i wykrywanie wzorców awarii w maszynach i jej komponentach.
Większość (67%) kadry kierowniczej we wszystkich sektorach widzi największy potencjał generatywnej sztucznej inteligencji w IT. Inne obszary, w których menadżerowie dostrzegają wartość dodaną wdrożenia tej technologii, to sprzedaż (54%) oraz marketing i komunikacja (48%).
Rozwój AI stworzy role dla specjalistów i specjalistek
Według większości firm generatywna sztuczna inteligencja zacznie dostarczać koncepcje i wstępne projekty rozwiązań, a tym samym role pracowników zmienią się – nie będą już tworzyć rozwiązań kreatywnych i zajmą się weryfikacją i udoskonalaniem tego, co dostarczy AI.
Badanie Capgemini pokazuje, że 69% kadry kierowniczej uważa, że generatywna sztuczna inteligencja doprowadzi do pojawienia się nowych ról, takich jak audytorzy i etycy AI. Liderzy i liderki uważają również, że integracja technologii z będzie wymagała znacznych inwestycji w podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowywanie talentów.
AI a zmiana klimatyczna
Zdecydowana większość organizacji rozumie, jak ważne jest wdrażanie i skalowanie generatywnej sztucznej inteligencji w zrównoważony sposób. Wiele z nich rozumie, że oprogramowanie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji może mieć większy ślad węglowy niż dotychczasowe rozwiązania. Spośród organizacji, które planują trenować własne modele, około połowa podjęła kroki w celu złagodzenia ich wpływu na środowisko. Fakt, że zaledwie 50% firm, które chcą tworzyć AI od początku myśli o minimalizowaniu jej wpływu na środowisko, pokazuje, że ten temat wciąż nie jest wystraczająco podkreślany.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.