Według dużych firm sztuczna inteligencja niesie więcej korzyści niż ryzyka
Niemal wszystkie osoby pracujące na stanowiskach menadżerskich (96%) uznają, że generatywna sztuczna inteligencja jest kluczowym tematem rozmów w czasie posiedzeń zarządów. Większość potwierdza, że kierownictwo ich firmy jest entuzjastycznie nastawione do AI. 74% kadry kierowniczej uważa, że korzyści płynące z generatywnej sztucznej inteligencji przewyższają związane z nią ryzyka.
Dane te zawiera najnowszy raport Capgemini „Wartość generatywnej sztucznej inteligencji: najważniejsze sposoby wykorzystania w różnych branżach”, który analizuje wpływ AI na rozwój i innowacje w dużych firmach.
AI jako szansa na zwiększenie przychodów
Pomimo zagrożeń związanych z korzystaniem z AI, takich jak naruszanie praw autorskich lub cyberbezpieczeństwo, 74% kadry kierowniczej uważa, że korzyści płynące z generatywnej sztucznej inteligencji przewyższają związane z nią ryzyka. Z kolei aż 40% organizacji z różnych branż stworzyło już zespoły i budżet dedykowane tej technologii, a kolejne 49% rozważa zrobienie tego w ciągu następnych 12 miesięcy.
Organizacje deklarują, że najistotniejszymi platformami i narzędziami opartymi na generatywnej sztucznej inteligencji są dla ich branż chatboty do automatyzacji obsługi klienta i usprawniania zarządzania wiedzą oraz projektowania, gromadzenia lub podsumowywania danych.
Większość kadry kierowniczej uważa, że generatywna sztuczna inteligencja sprawi, że projektowanie produktów i usług będzie bardziej wydajne i dostępne. Deklarują również, że dzięki AI doświadczenia klientów będą bardziej interaktywne i angażujące, a obsługę klienta poprawi się dzięki zautomatyzowanemu i spersonalizowanemu wsparciu.
W ciągu trzech lat po pomyślnym wdrożeniu generatywnej sztucznej inteligencji, kadra kierownicza przewiduje wymierne korzyści. Uważają oni, że AI doprowadzi do wzrostu sprzedaży i spadku kosztów. Oprócz tego ankietowani wskazali, że mogą spodziewać się poprawy zarówno zaangażowania i satysfakcji klientów, jak i wydajności operacyjnej firmy.
- Wprowadzenie do organizacji rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji niewątpliwe może przynieść wymierne korzyści, zarówno pod względem ułatwienia codziennej pracy, jak i zwiększenia zysków firm. Należy jednak pamiętać, że wdrażanie najnowszych technologii to proces, którego nie da się przeprowadzić z dnia na dzień. W tym momencie wiedza na temat AI jest bardzo specjalistyczna i ryzykowne jest działanie na własną rękę bez konsultacji z osobami doświadczonymi w tych kwestiach – mówi Piotr Wierzbicki, Prezes Zarządu Capgemini Polska.
Branża technologiczna przoduje w integracji AI
Osoby na stanowiskach dyrektorskich sektora technologicznego są najbardziej przekonane (84%), że ogólny wpływ generatywnej sztucznej inteligencji będzie pozytywny. Prawie 70% z nich stwierdziło, że ich organizacje są w trakcie pilotażu generatywnej sztucznej inteligencji, a 18% już wdrożyło tę technologię w niektórych lokalizacjach lub funkcjach biznesowych. Dwa główne sposoby wykorzystania AI to modelowanie 3D skomplikowanych kształtów i wykrywanie wzorców awarii w maszynach i jej komponentach.
Większość (67%) kadry kierowniczej we wszystkich sektorach widzi największy potencjał generatywnej sztucznej inteligencji w IT. Inne obszary, w których menadżerowie dostrzegają wartość dodaną wdrożenia tej technologii, to sprzedaż (54%) oraz marketing i komunikacja (48%).
Rozwój AI stworzy role dla specjalistów i specjalistek
Według większości firm generatywna sztuczna inteligencja zacznie dostarczać koncepcje i wstępne projekty rozwiązań, a tym samym role pracowników zmienią się – nie będą już tworzyć rozwiązań kreatywnych i zajmą się weryfikacją i udoskonalaniem tego, co dostarczy AI.
Badanie Capgemini pokazuje, że 69% kadry kierowniczej uważa, że generatywna sztuczna inteligencja doprowadzi do pojawienia się nowych ról, takich jak audytorzy i etycy AI. Liderzy i liderki uważają również, że integracja technologii z będzie wymagała znacznych inwestycji w podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowywanie talentów.
AI a zmiana klimatyczna
Zdecydowana większość organizacji rozumie, jak ważne jest wdrażanie i skalowanie generatywnej sztucznej inteligencji w zrównoważony sposób. Wiele z nich rozumie, że oprogramowanie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji może mieć większy ślad węglowy niż dotychczasowe rozwiązania. Spośród organizacji, które planują trenować własne modele, około połowa podjęła kroki w celu złagodzenia ich wpływu na środowisko. Fakt, że zaledwie 50% firm, które chcą tworzyć AI od początku myśli o minimalizowaniu jej wpływu na środowisko, pokazuje, że ten temat wciąż nie jest wystraczająco podkreślany.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.