Komunikaty PR

Zanim uregulujemy AI – co możemy zyskać, a co stracić?

2023-07-27  |  01:00

Rozwój sztucznej inteligencji nie jest jeszcze regulowany prawnie. Z jednej strony oznacza to, że nic nie krępuje kreatywności osób, które projektują coraz bardziej zaawanasowane rozwiązania i znajdują coraz to nowe wykorzystania tej technologii. Z drugiej strony, brak ograniczeń oznacza również większą liczbę potencjalnych zagrożeń za równo dla biznesu, jak i dla zwykłych użytkowników.

 

Rozwiązania oparte na AI mogą zrewolucjonizować nasze podejście do pracy. Zadania, które od zawsze wykonywaliśmy, mogą niebawem przestać zajmować nasz czas. Doskonałym przykładem jest np. robienie notatek ze spotkań. To rodzaj zadania, które zdecydowanie jest potrzebne i na poziomie koncepcji wymaga udziału człowieka, jednak dzięki najnowszym technologiom może zajmować zdecydowanie mniej czasu niż obecnie. Wystarczy przekazać narzędziu opartemu na dużym modelu językowym listę najważniejszych zagadnień, a ono przygotuje za nas poprawną notatkę.

 

Idąc o krok dalej można zastanowić się, ile czasu dziennie zajmuje nam pisanie e-maili. Możemy  zdecydowanie skrócić ten proces przekazując najważniejsze informacje AI, która za nas przygotuje odpowiednia treść wiadomości.

 

Sztuczna inteligencja nie ogranicza się jednak do narzędzi generatywnych takich jak ChatGPT czy platformy pozwalające tworzyć obrazy. AI może wspomagać również zawody techniczne, a nawet te, które opierają się na umiejętnościach manualnych.  Dobrym przykładem jest tu np. hydraulika. Trudno wyobrazić sobie, że AI jest w stanie odpowiednio wymienić rurę i usunąć awarię, jednak jego zupełnie realnym wykorzystaniem jest diagnozowanie źródeł problemów i podpowiadanie adekwatnych rozwiązań. Podczas jednego z organizowanych przez Capgemini Polska hackathonów, stworzono oprogramowanie do robota, który po wpuszczeniu do rur, za pomocą dźwięków odnajdywał pęknięcia i miejsca, gdzie struktura była osłabiona.

 

Kolejnym obszarem, w którym AI może zmienić bardzo wiele jest branża motoryzacyjna, a w konsekwencji ubezpieczeniowa. Już teraz najnowocześniejsze samochody zbierają bardzo wiele informacji o swoich użytkownikach i możemy zakładać, że ta tendencja się utrzyma. Angażując do analizy danych sztuczną inteligencję możemy stworzyć modele, w których np. za przepisową jazdę automatycznie otrzymujemy zniżki.

 

Wymieniając kolejne możliwe zastosowania AI, które mogą znacznie ułatwić codzienne zadania, trudno jest jednak nie zatrzymać się nad kwestią bezpieczeństwa – w końcu dane to obecnie jedna z najcenniejszych walut.

 

Czy AI jest niebezpieczna?

 

Dokładnie w momencie, kiedy szeroka publiczność dowiaduje się, że trwają prace nad jakąś nową technologią, zaczynają się również prace nad możliwością wykorzystanie jej do przestępczych celów lub złamania jej zabezpieczeń. Nie inaczej jest ze sztuczną inteligencją.

 

Jasnym jest, że nad wykorzystaniem tej technologii pracują cyberprzestępcy, aby tworzyć coraz bardziej wyrafinowane i skuteczne ataki. Z pewnością łamanie jej zabezpieczeń stanowi obszar wzmożonych działań. Modele AI, aby móc odpowiadać na potrzeby osób kupujących, będą musiały przechowywać bardzo dużą liczbę danych, z których część prawdopodobnie będzie wrażliwa.

 

- W dziedzinie cyberbezpieczeństwa zawsze trwa wyścig: na każde nowe narzędzie do łamania zabezpieczeń przypada grupa osób, które pracują, aby je ponownie zabezpieczyć. Obydwie strony korzystają z AI. Jeżeli ktoś, np. z powodów etycznych miałby zrezygnować ze sztucznej inteligencji to będą to „dobrzy”. Ci „źli” będą z niej korzystać, nawet jeśli zostanie zakazana, dopóki będzie to użyteczne. Nie zgadzam się z pomysłem zabronienia prac nad AI, ponieważ to oznacza, że tylko ludzie, którzy nie respektują regulacji będą z niej korzystać – komentuje  Kamil Świstowski, Technical Architect z Capgemini Polska.

 

Przyszłość zależy od nas

 

Bezpieczna sztuczna inteligencja może stać się rozwiązaniem, które zrewolucjonizuje naszą codzienność. Jednak, aby to było możliwe konieczne jest wspólne działanie. Pierwszym krokiem powinno być wzięcie odpowiedzialności za tworzone narzędzie. Jasnym jest, że AI będzie popełniać błędy, nie wszystkie przecież da się wyeliminować. To, co jest konieczne to pełna świadomość użytkowników na temat tego, jakiego rodzaju potknięcia mnogą się przydarzyć. Aby to było możliwe, firmy trenujące modele powinny działać transparentnie i mówić jasno o tym, jaki zespół pracuje nad danym projektem i ujawniać zakres wykorzystywanych baz danych.  Z tą wiedzą użytkownicy będą w stanie przewidzieć stronniczość tzw. bias mechanizmu, którego może nie udać się nigdy w pełni wyeliminować. AI może zawsze mieć wbudowane w swoje struktury pewne bazowe przekonania i co za tym idzie tworzyć treści ukierunkowane w określony sposób. To właśnie dlatego osoby, które z niej korzystają powinny zdawać sobie sprawę z podstawowych wartości, które wyznają twórcy danego narzędzia.

 

Kolejna ważna sprawa to edukacja użytkowników. Obecnie powszechna wiedza na temat AI jest dość płytka i w dużej mierze oparta na wyobrażeniach ocierających się o science fiction.

 

- Każdy powinien zrozumieć, że AI to nie magia, to nie jest również autonomicznie myśląca jednostka. Chciałbym, aby każdy wiedział, że sztuczna inteligencja, na podstawowym poziomie technologiczny to obliczenia, statystyka i matematyka. To pozwoli trochę zdemistyfikować tę technologię i odpowiedzieć na pytania typu: Czy jeśli rozmawiam z botem to jest on istotą myślącą? Nie, nie jest. To jest kalkulator. Świetny, bardzo skomplikowany, ale wciąż kalkulator. Zrozumienie tego zabierze strać przed AI. I wtedy dopiero będzie można rozpocząć dyskusję.

– mówi Kamil Świstowski.

 

Dobrze wykorzystane narzędzia AI z pewnością mogą przynieść nam więcej korzyści niż strat. Aby jednak tak się stało firmy muszą wypracować własne kodeksy etyczne i precyzyjnie ich przestrzegać. Dotyczy to zwłaszcza dużych organizacji, które wybierając podwykonawców i partnerów, wspierają określone kierunki rozwoju przekazując im środki, które umożliwiają dalsze inwestycje. To szczególnie ważne w okresie przejściowym, zanim powstaną ramy prawne.

 

Więcej na ten temat w odcinku podcastu Capgemini TechChatter z udziałem Kamila Świstowskiego.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.