Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Bartłomiej Drążkiewicz
Polski Instytut Transportu Drogowego
Racławicka 2-4
53-146 Wrocław
instytut|pitd.org.pl| |instytut|pitd.org.pl
881 309 746
pitd.org.pl
Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo braku rzeczywistego problemu, kontrolerzy skierowali zarzuty, których konsekwencje finansowe dla przewoźnika mogły być druzgocące. Jak jednak firma obroniła się przed nieuzasadnionym mandatem?
Kontrolerzy, wyposażeni w nieaktualne urządzenia, nie byli w stanie odczytać danych z najnowszej generacji tachografu. Dodatkowo, błąd związany z kodem 39 na wydruku z tachografu został nieprawidłowo zinterpretowany, co doprowadziło do wystawienia mandatu za brak danych. Choć producent urządzenia potwierdził, że błąd ten nie wpływa na poprawność zapisu danych, kontrolerzy uparli się przy swoim, ukarując firmę za brakujące dni pracy kierowców.
Nieścisłości w postępowaniu kontrolujących oraz ich brak otwartości na proponowane rozwiązania skłoniły kierowcę do natychmiastowego kontaktu z menadżerem floty. Dzięki szybkiej reakcji i skutecznej komunikacji, firma mogła szybko podjąć działania obronne.
Fleet manager, mając kontakt z kontrolerami, skorzystał z możliwości korespondencji mailowej, próbując wyjaśnić sytuację. Pomimo prób uniknięcia mandatu na miejscu, kontrolerzy pozostali nieugięci, co wymusiło dalsze kroki obronne.
Kluczowym elementem obrony było zebranie solidnych dowodów i przygotowanie merytorycznego odwołania. Po skrupulatnej analizie i przetłumaczeniu dokumentów oraz uzyskaniu wsparcia prawnego, firma wysłała odwołanie do odpowiedniej instytucji. Skuteczne argumenty oraz solidne przygotowanie dokumentacji pozwoliły na odzyskanie wpłaconych środków.
Historia Adeconu jest przykładem na to, jak mądra strategia i szybka reakcja mogą pomóc firmie w obronie przed nieuczciwymi praktykami kontrolerów. Dzięki spokojowi, współpracy z kontrolującymi oraz skutecznej komunikacji, udało się uniknąć druzgocących konsekwencji finansowych. Dla przewoźników, szczególnie operujących za granicą, jest to istotna lekcja na przyszłość.
– Nie warto nabierać się na nieuczciwe praktyki kontrolerów. W przypadku Słowenii, gdybyśmy nie zareagowali zapłacilibyśmy 27 tys. zł. tak naprawdę za nic. Oczywiście ponieśliśmy koszty związane z prawnikiem oraz tłumaczeniami. Kosztowało nas to też sporo nerwów. Mimo to, nadal uważam, że warto się odwoływać od mandatów, zwłaszcza jeśli ewidentnie się nam one nie należą – mówi Kamil Linke, fleet manager z firmy Adecon.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.