Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Bartłomiej Drążkiewicz
Polski Instytut Transportu Drogowego
Racławicka 2-4
53-146 Wrocław
instytut|pitd.org.pl| |instytut|pitd.org.pl
881 309 746
pitd.org.pl
Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo braku rzeczywistego problemu, kontrolerzy skierowali zarzuty, których konsekwencje finansowe dla przewoźnika mogły być druzgocące. Jak jednak firma obroniła się przed nieuzasadnionym mandatem?
Kontrolerzy, wyposażeni w nieaktualne urządzenia, nie byli w stanie odczytać danych z najnowszej generacji tachografu. Dodatkowo, błąd związany z kodem 39 na wydruku z tachografu został nieprawidłowo zinterpretowany, co doprowadziło do wystawienia mandatu za brak danych. Choć producent urządzenia potwierdził, że błąd ten nie wpływa na poprawność zapisu danych, kontrolerzy uparli się przy swoim, ukarując firmę za brakujące dni pracy kierowców.
Nieścisłości w postępowaniu kontrolujących oraz ich brak otwartości na proponowane rozwiązania skłoniły kierowcę do natychmiastowego kontaktu z menadżerem floty. Dzięki szybkiej reakcji i skutecznej komunikacji, firma mogła szybko podjąć działania obronne.
Fleet manager, mając kontakt z kontrolerami, skorzystał z możliwości korespondencji mailowej, próbując wyjaśnić sytuację. Pomimo prób uniknięcia mandatu na miejscu, kontrolerzy pozostali nieugięci, co wymusiło dalsze kroki obronne.
Kluczowym elementem obrony było zebranie solidnych dowodów i przygotowanie merytorycznego odwołania. Po skrupulatnej analizie i przetłumaczeniu dokumentów oraz uzyskaniu wsparcia prawnego, firma wysłała odwołanie do odpowiedniej instytucji. Skuteczne argumenty oraz solidne przygotowanie dokumentacji pozwoliły na odzyskanie wpłaconych środków.
Historia Adeconu jest przykładem na to, jak mądra strategia i szybka reakcja mogą pomóc firmie w obronie przed nieuczciwymi praktykami kontrolerów. Dzięki spokojowi, współpracy z kontrolującymi oraz skutecznej komunikacji, udało się uniknąć druzgocących konsekwencji finansowych. Dla przewoźników, szczególnie operujących za granicą, jest to istotna lekcja na przyszłość.
– Nie warto nabierać się na nieuczciwe praktyki kontrolerów. W przypadku Słowenii, gdybyśmy nie zareagowali zapłacilibyśmy 27 tys. zł. tak naprawdę za nic. Oczywiście ponieśliśmy koszty związane z prawnikiem oraz tłumaczeniami. Kosztowało nas to też sporo nerwów. Mimo to, nadal uważam, że warto się odwoływać od mandatów, zwłaszcza jeśli ewidentnie się nam one nie należą – mówi Kamil Linke, fleet manager z firmy Adecon.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.