Jak pracodawcy mogą pomóc pracownikom załatać domowy budżet
Święta Bożego Narodzenia to czas, który szczególnie obciąża domowe budżety Polaków. Jak wynika z badania Świąteczny Portfel Polaków statystycznie wydajemy w tym okresie około 1500 zł. Największe kwoty przeznaczamy na jedzenie (ponad 600 zł) i prezenty (565 zł). Chociaż inflacja w październiku spadła do 5% rok do roku, ceny żywności są wciąż wyższe średnio o 8% w porównaniu z 2023 r. Siła nabywcza pracowników spada, ale pracodawcy mają mocną kartę w rękawie, która może wesprzeć świąteczne wydatki pracowników.
Wydatki świąteczne wciąż zmuszają wielu Polaków do zaciskania pasa lub sięgania po oszczędności. W efekcie 64% osób planuje ograniczać wydatki, szczególnie na prezenty (43%). Jednocześnie aż 30% deklaruje, że ich bieżące dochody nie wystarczają na pokrycie kosztów świąt i będą zmuszeni posługiwać się oszczędnościami lub pożyczkami.
W naszych ogólnopolskich badaniach pracowników widać silne zapotrzebowanie na benefity odciążające portfele zatrudnionych. Aktywni zawodowo Polacy niemal jednomyślnie (86%) odpowiedzieli, że koszty życia są tak duże, że powinni mieć większy dostęp do benefitów finansowych. Z kolei 88% za najatrakcyjniejsze uważa benefity wspierające codzienne wydatki i budżet domowy – zwraca uwagę Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska.
Takie podejście pracowników nie dziwi, zwłaszcza że atakuje nas drożyzna. Chociaż średnia cena koszyka zakupowego w październiku spadła o 20 zł w skali miesiąca, to roczne wzrosty cen wciąż mocno obciążają portfele Polaków. Jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, ceny wielu produktów codziennego użytku znacznie wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najbardziej podrożały napoje – o ponad 18%, ale wzrosły także ceny najbardziej „świątecznych” produktów takich jak ryby, mięso, wędliny i słodycze. W tej sytuacji Polacy jeszcze uważniej planują świąteczne zakupy, szukają promocji i okazji cenowych.
Polacy liczą na promocje w obliczu wzrostu cen żywności przed świętami
Niezależnie od sezonu akcje i kampanie promocyjne stanowią ważny czynnik decyzji zakupowych Polaków. Z badania IRC na zlecenie Pluxee Polska aż 72% użytkowników wskazuje, że promocja w sklepie wpływa na ich wybory konsumenckie. Najczęściej poszukiwane promocje to rabaty typu „50% na drugi, tańszy produkt” oraz obniżki cen na wybrane produkty. Średnio użytkownicy korzystają z promocji 1,6 razy w miesiącu, traktując je jako sposób na oszczędzanie lub zakup większej ilości potrzebnych produktów.
Z kolei promocje sezonowe, szczególnie te w okresie Świąt Bożego Narodzenia czy Black Friday, cieszą się największą popularnością. W tym czasie konsumenci intensywnie poszukują okazji, które pozwolą im zmniejszyć wydatki przy jednoczesnym zwiększeniu korzyści. Pracownicy, szczególnie użytkownicy kart przedpłaconych, wskazują, że idealna liczba dostępnych ofert promocyjnych to około 20 miesięcznie. Dane te pokazują rosnące zapotrzebowanie na dostęp do zniżek i ofert specjalnych, które odpowiadają na potrzeby zarówno domowego budżetu, jak i większych sezonowych zakupów.
Karta podarunkowa – odpowiedź na wyzwania świąteczne
Niemal 90% pracodawców obdarowuje pracowników na święta. Firmy mogą połączyć tę tradycję z pomocą zatrudnionym w obliczu rosnących kosztów i przekazać finansowe wsparcie w ramach prezentu. Jak pokazuje Pluxee Benefit Trendbook, aż 86% zatrudnionych chciałoby otrzymywać benefity wspierające budżet domowy, a prezenty świąteczne to najbardziej oczekiwane i pożądane świadczenie, które chcą dostać od pracodawcy. Co więcej, dzięki świątecznym prezentom aż 63% zatrudnionych czuje się dzięki temu docenionych i deklaruje brak chęci do zmiany pracy.
– Świąteczny przelew na konto pracownika często ginie w codziennych wydatkach, przez co nie pozostawia miejsca na budowanie relacji czy elementy docenienia. Dlatego pracodawcy coraz częściej wybierają kartę podarunkową Pluxee Prezent. Wręczona osobiście przez przełożonego z podziękowaniem za zaangażowanie, to nie tylko wsparcie finansowe, ale również gest uznania – zaznacza Arkadiusz Rochala. – To rozwiązanie jest coraz popularniejsze również dlatego, że łączy praktyczność z pozytywnym doświadczeniem. Korzystanie z karty, którą można spersonalizować elementami brandingu firmy, tworzy pozytywne skojarzenia z gestem pracodawcy i dodatkowo wzmacnia więzi. Środki na karcie podarunkowej częściej wydaje się na coś, na co na co dzień byśmy nie moglibyśmy sobie pozwolić. Psychologicznie działa tu efekt księgowania mentalnego”, czyli skłonność do przypisywania w umysłach pieniędzy do osobnych szufladek. Świąteczny przelew trafia do tej z funduszami na codzienne “poważne” wydatki a karta – na przyjemności – dodaje.
Dyrektor Generalny Pluxee Polska zwraca również uwagę na dodatkowe korzyści dla użytkowników Pluxee Prezent:
– Karta Pluxee Prezent to idealne rozwiązanie ponieważ ma wartość dodaną w postaci większej wartości niż nominalna i dostępowi do wyjątkowych ofert. Dzięki licznym promocjom doładowanie karty w wysokości 500 zł pozwala pracownikowi zyskać dodatkowe 60 zł przy zakupach w największych sieciach, takich jak np. CCC, Biedronka, Auchan, LG czy Żabka i wiele wiele innych. Karta umożliwia płatności w dowolnym sklepie akceptującym Mastercard, zakupy online, korzystanie z Google Pay, a nawet wypłaty z bankomatu.
Karta podarunkowa Pluxee Prezent jako świąteczny upominek dla pracowników to rozwiązanie oferujące dodatkowe korzyści. Daje pracownikom swobodę wyboru, przy czym forma przekazu środków sprawia, że prezent nabiera wyjątkowego charakteru. Łączy elementy motywacyjne z budowaniem pozytywnych relacji w miejscu pracy i praktycznym wsparciem, dzięki czemu są skutecznym sposobem na docenianie pracowników. Karta Pluxee Prezent na święta wspiera także działania CSR – każde 20 zamówionych kart to 1 posiłek dla dziecka w ramach Programu Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej. Pracodawcy mogą również skorzystać z ulgi podatkowej, zwolnienia z PIT do 1000 zł przy wykorzystaniu ZFŚS.
Więcej informacji o ofercie Pluxee Prezent na Święta 2024: https://www.pluxee.pl/pracodawca/prezent-na-swieta-2024/
Źródło: Pluxee
Fundacja Poland Business Run przekazała 2 mln zł na wsparcie osób z niepełnosprawnościami
Medialna siła marki – pobierz bezpłatny, praktyczny przewodnik dla PR-owców i marketerów!
Dobra ryba na Święta – dla nas i oceanów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.