Jak pracodawcy mogą pomóc pracownikom załatać domowy budżet
Święta Bożego Narodzenia to czas, który szczególnie obciąża domowe budżety Polaków. Jak wynika z badania Świąteczny Portfel Polaków statystycznie wydajemy w tym okresie około 1500 zł. Największe kwoty przeznaczamy na jedzenie (ponad 600 zł) i prezenty (565 zł). Chociaż inflacja w październiku spadła do 5% rok do roku, ceny żywności są wciąż wyższe średnio o 8% w porównaniu z 2023 r. Siła nabywcza pracowników spada, ale pracodawcy mają mocną kartę w rękawie, która może wesprzeć świąteczne wydatki pracowników.
Wydatki świąteczne wciąż zmuszają wielu Polaków do zaciskania pasa lub sięgania po oszczędności. W efekcie 64% osób planuje ograniczać wydatki, szczególnie na prezenty (43%). Jednocześnie aż 30% deklaruje, że ich bieżące dochody nie wystarczają na pokrycie kosztów świąt i będą zmuszeni posługiwać się oszczędnościami lub pożyczkami.
W naszych ogólnopolskich badaniach pracowników widać silne zapotrzebowanie na benefity odciążające portfele zatrudnionych. Aktywni zawodowo Polacy niemal jednomyślnie (86%) odpowiedzieli, że koszty życia są tak duże, że powinni mieć większy dostęp do benefitów finansowych. Z kolei 88% za najatrakcyjniejsze uważa benefity wspierające codzienne wydatki i budżet domowy – zwraca uwagę Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska.
Takie podejście pracowników nie dziwi, zwłaszcza że atakuje nas drożyzna. Chociaż średnia cena koszyka zakupowego w październiku spadła o 20 zł w skali miesiąca, to roczne wzrosty cen wciąż mocno obciążają portfele Polaków. Jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, ceny wielu produktów codziennego użytku znacznie wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najbardziej podrożały napoje – o ponad 18%, ale wzrosły także ceny najbardziej „świątecznych” produktów takich jak ryby, mięso, wędliny i słodycze. W tej sytuacji Polacy jeszcze uważniej planują świąteczne zakupy, szukają promocji i okazji cenowych.
Polacy liczą na promocje w obliczu wzrostu cen żywności przed świętami
Niezależnie od sezonu akcje i kampanie promocyjne stanowią ważny czynnik decyzji zakupowych Polaków. Z badania IRC na zlecenie Pluxee Polska aż 72% użytkowników wskazuje, że promocja w sklepie wpływa na ich wybory konsumenckie. Najczęściej poszukiwane promocje to rabaty typu „50% na drugi, tańszy produkt” oraz obniżki cen na wybrane produkty. Średnio użytkownicy korzystają z promocji 1,6 razy w miesiącu, traktując je jako sposób na oszczędzanie lub zakup większej ilości potrzebnych produktów.
Z kolei promocje sezonowe, szczególnie te w okresie Świąt Bożego Narodzenia czy Black Friday, cieszą się największą popularnością. W tym czasie konsumenci intensywnie poszukują okazji, które pozwolą im zmniejszyć wydatki przy jednoczesnym zwiększeniu korzyści. Pracownicy, szczególnie użytkownicy kart przedpłaconych, wskazują, że idealna liczba dostępnych ofert promocyjnych to około 20 miesięcznie. Dane te pokazują rosnące zapotrzebowanie na dostęp do zniżek i ofert specjalnych, które odpowiadają na potrzeby zarówno domowego budżetu, jak i większych sezonowych zakupów.
Karta podarunkowa – odpowiedź na wyzwania świąteczne
Niemal 90% pracodawców obdarowuje pracowników na święta. Firmy mogą połączyć tę tradycję z pomocą zatrudnionym w obliczu rosnących kosztów i przekazać finansowe wsparcie w ramach prezentu. Jak pokazuje Pluxee Benefit Trendbook, aż 86% zatrudnionych chciałoby otrzymywać benefity wspierające budżet domowy, a prezenty świąteczne to najbardziej oczekiwane i pożądane świadczenie, które chcą dostać od pracodawcy. Co więcej, dzięki świątecznym prezentom aż 63% zatrudnionych czuje się dzięki temu docenionych i deklaruje brak chęci do zmiany pracy.
– Świąteczny przelew na konto pracownika często ginie w codziennych wydatkach, przez co nie pozostawia miejsca na budowanie relacji czy elementy docenienia. Dlatego pracodawcy coraz częściej wybierają kartę podarunkową Pluxee Prezent. Wręczona osobiście przez przełożonego z podziękowaniem za zaangażowanie, to nie tylko wsparcie finansowe, ale również gest uznania – zaznacza Arkadiusz Rochala. – To rozwiązanie jest coraz popularniejsze również dlatego, że łączy praktyczność z pozytywnym doświadczeniem. Korzystanie z karty, którą można spersonalizować elementami brandingu firmy, tworzy pozytywne skojarzenia z gestem pracodawcy i dodatkowo wzmacnia więzi. Środki na karcie podarunkowej częściej wydaje się na coś, na co na co dzień byśmy nie moglibyśmy sobie pozwolić. Psychologicznie działa tu efekt księgowania mentalnego”, czyli skłonność do przypisywania w umysłach pieniędzy do osobnych szufladek. Świąteczny przelew trafia do tej z funduszami na codzienne “poważne” wydatki a karta – na przyjemności – dodaje.
Dyrektor Generalny Pluxee Polska zwraca również uwagę na dodatkowe korzyści dla użytkowników Pluxee Prezent:
– Karta Pluxee Prezent to idealne rozwiązanie ponieważ ma wartość dodaną w postaci większej wartości niż nominalna i dostępowi do wyjątkowych ofert. Dzięki licznym promocjom doładowanie karty w wysokości 500 zł pozwala pracownikowi zyskać dodatkowe 60 zł przy zakupach w największych sieciach, takich jak np. CCC, Biedronka, Auchan, LG czy Żabka i wiele wiele innych. Karta umożliwia płatności w dowolnym sklepie akceptującym Mastercard, zakupy online, korzystanie z Google Pay, a nawet wypłaty z bankomatu.
Karta podarunkowa Pluxee Prezent jako świąteczny upominek dla pracowników to rozwiązanie oferujące dodatkowe korzyści. Daje pracownikom swobodę wyboru, przy czym forma przekazu środków sprawia, że prezent nabiera wyjątkowego charakteru. Łączy elementy motywacyjne z budowaniem pozytywnych relacji w miejscu pracy i praktycznym wsparciem, dzięki czemu są skutecznym sposobem na docenianie pracowników. Karta Pluxee Prezent na święta wspiera także działania CSR – każde 20 zamówionych kart to 1 posiłek dla dziecka w ramach Programu Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej. Pracodawcy mogą również skorzystać z ulgi podatkowej, zwolnienia z PIT do 1000 zł przy wykorzystaniu ZFŚS.
Więcej informacji o ofercie Pluxee Prezent na Święta 2024: https://www.pluxee.pl/pracodawca/prezent-na-swieta-2024/
Źródło: Pluxee

Polska liderem jakości nowych dróg, szansa w zużytych oponach

Debata o podwójnych standardach w unijnej polityce handlowej: czy środki lustrzane to rozwiązanie?

Opinie o Zlotovest: jak broker pomaga zarabiać?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.