Jak przygotować e-sklep na szczyt sezonu sprzedażowego?
Tegoroczny Black Friday kolejny rok z rzędu wiązał się z potężnym skokiem sprzedażowym. Widać to dzisiaj już na przykładzie sklepów korzystających z oprogramowania Shoper, które odnotowały zamówienia o wartości ponad 50 milionów złotych. To o 55 proc. więcej w porównaniu z ubiegłoroczną edycją święta zakupowego. O połowę wzrosła również liczba zamówień[1]. To jednak nie koniec, a dopiero początek całego sezonu atrakcyjnych ofert. W ubiegłym roku tylko 16 proc. świątecznego budżetu było przeznaczane na zakupy podczas Black Friday – ponad połowę zakupów robiliśmy między 1 grudnia a… 31 stycznia[2]. Z tego względu Booste wydało darmowy e-book dla e-sklepów, który podpowiada, jak można zmaksymalizować zyski tuż przed Świętami – a nawet po nich.
– Wielkie e-sklepy na sezon świąteczny przygotowują się już na kilka miesięcy przed, zarówno marketingowo, jak i pod kątem zatowarowania. Tymczasem mniejsi przedsiębiorcy, bywają stale zajęci wieloma różnymi sprawami jednocześnie: od technikaliów, przez finanse, a na zarządzaniu sklepem kończąc. I nagle odkrywają, że sezon jest tuż-tuż, a oni jeszcze nie do końca są przygotowani finansowo – zauważa Jakub Pietraszek, CEO Booste.
Booste, firma będąca liderem na rynku pożyczek dla przedsiębiorstw e-commerce’owych w modelu rat pobieranych od miesięcznego procentu obrotów, wraz z Partnerami przygotowała obszerny poradnik dla e-sklepów, który pokazuje, jak przyciągnąć uwagę klientów w ostatnim kwartale roku. Darmowy ebook wykorzystuje wiedzę ekspertów z różnych firm działających w obszarach związanych z e-commerce. Zawarte w nim informacje obejmują m.in.:
Wykorzystanie last-minute wskazówek SEO
– SEO (pozycjonowanie) jednoznacznie kojarzy się usługą o charakterze długofalowym i słusznie, natomiast możemy wyróżnić też działania z gatunku "real time SEO", czyli podejmowane tu i teraz, mające na celu wykorzystanie nadarzającej się okazji. Taką okazją mogą być święta – mnóstwo osób szuka w tym czasie inspiracji i pomysłów na prezent dla swoich bliskich, a tym prezentem mogą być produkty, które mamy w sprzedaży. Odpowiednio przygotowany artykuł blogowy, tymczasowa zmiana opisów META i inne zabiegi nastawione na frazy związane ze świętami mogą uratować sprzedaż w tym okresie – podkreśla Paweł Borowik, Prezes Zarządu Grupa iCEA S.A., agencji SEO.
Co robić, jeśli jednak zabrakło czasu? Przedsiębiorcy przygotowujący się w trybie last minute, mogą wykorzystać narzędzia takie jak Google Search Console czy Google Analytics, aby przeanalizować popularność poszczególnych adresów URL i powiązanych z nimi frazami. W ten sposób można znaleźć podstrony produktów, które cieszyły się w ubiegłym roku szczególnym zainteresowaniem osób odwiedzających sklep. To dobry punkt wyjścia do dalszych działań, czyli np. dodatkowej promocji najpopularniejszego produktu z ubiegłego roku czy szczególnego wybicia go na stronie głównej.
Postawienie na moc notyfikacji i wiadomości
– Nikt z nas nie lubi sytuacji, gdy w jednej sekundzie dostajemy powiadomienie o promocji w danym sklepie na maila, SMSem i jeszcze do tego pushem z aplikacji mobilnej. Automatyzacja komunikacji marketingowej to ważny element zwiększania konwersji w okresie świątecznym, dlatego musi być robiona „z głową” – wskazuje Anna Małecka, Business Development Director w SAREsystem, produkcie Digitree Group, który umożliwia prowadzenie precyzyjnie targetowanej komunikacji w kanałach e-mail i mobile.
E-maile, SMS-y, powiadomienia w social mediach czy przez aplikacje – każdy z tych kanałów ma nieco inną grupę odbiorców. Zanim zaczniemy formułować komunikaty do każdej z nich, warto je najpierw zbadać, aby mieć świadomość, czy przez fanów sklepu częściej czytane są maile, czy może to SMS-y będą skuteczniejszą metodą dotarcia do nich. W newsletterze możemy dołączyć dynamiczny licznik odmierzający czas do zakończenia promocji, w SMS skrócony link pomoże mierzyć wskaźnik CTR, a notyfikacje typu web push powinny zawierać informacje o promocjach wyłącznie dla posiadaczy aplikacji mobilnej. Warto również różnicować godziny wysyłania, aby klient korzystający ze wszystkich kanałów nie dostawał tych wiadomości naraz.
Myślenie o personalizacji w długofalowej perspektywie
– Nie musisz do każdego klienta pisać indywidualnie, aby za pomocą właściwie dobranych dla niego argumentów przekonać go do swojego produktu czy usługi. W personalizowaniu komunikacji do klientów pomaga m.in. wykorzystanie Big Data i automatyzacji, dzięki czemu można analizować zachowania konsumentów, aby ich posegmentować i do każdej grupy odpowiednio dopasować komunikację. Krócej ujmując: im więcej wiesz o swoim kliencie, tym łatwiej stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię sprzedażową odpowiadającą na problemy każdego klienta – komentuje Mikołaj Miszczak z SAMITO, firmy oferującej usługi automatyzacji marketingowej z wykorzystaniem Big Data.
Planując działania przedświąteczne i optymalizując lejek sprzedażowy, warto pamiętać, że niezależnie od tego, jakie decyzje podejmujemy, powinniśmy robić to w perspektywie długoterminowej. Święta miną, a po świętach klienci się nie zmienią – ich potrzeby wciąż pozostaną takie same. Z tego względu dobór narzędzi do personalizacji komunikacji kierowanej do klienta nie powinien być kwestią tylko okresu świątecznego, a jednym z priorytetów w całorocznej strategii firmy.
Więcej wskazówek oraz podpowiedzi, które pomagają w optymalizacji konwersji last-minute, można znaleźć w niemal 40-stronicowym, darmowym e-booku przygotowanym przez Booste i Partnerów, dostępnym na stronie internetowej firmy. Z treścią ebooka „Jak przygotować sklep internetowy na największy sezon sprzedażowy w roku” zapoznało się już ponad tysiąc właścicieli e-commerce.
[1] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/shoper-o-black-friday-sprzedano-towary-za-ponad-50-mln-zl,103733.html
[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.