Komunikaty PR

Jak sprzedawać i walczyć o klienta w branży IT w czasach kryzysu?

2022-09-26  |  09:00
Biuro prasowe
Do pobrania mat.pras. ( 0.14 MB )

Proces sprzedaży B2B w branży IT od lat ewoluuje, a wraz z nim zmienia się także rola handlowca. Duży wpływ ma na to coraz łatwiejszy dostęp do informacji, który przekłada się na rosnącą świadomość kupujących. Lockdown, który wymusił na przedsiębiorcach bycie „online”, jedynie pogłębił to zjawisko. Czy widmo recesji będzie katalizatorem dalszych zmian?

Obecnie zdecydowaną większość procesu zakupowego klient jest w stanie przejść sam. Rozeznając się w interesującym go temacie, posiłkuje się nie tylko materiałami i danymi dostępnymi w Internecie (np. strony www firm, white papers, artykuły eksperckie, webinary, case studies, social media), ale też sięga po rekomendacje znajomych (m.in. poprzez kanały biznesowe typu LinkedIn). Ponadto, w związku z tym, że decyzja zakupowa rzadko podejmowana jest przez jedną osobę, równolegle prowadzi on również ustalenia wewnątrz swojej organizacji.

Jak wynika z badań firmy Gartner przeprowadzonych jeszcze przed pandemią, kupujący poświęca tylko 17% czasu na spotkania z przedstawicielami handlowymi. Jeśli porównuje przy tym wielu dostawców, czas ten dzieli pomiędzy nich. Przy trzech rozważanych firmach, oznacza to mniej więcej 5-6% czasu z całego procesu na jednego handlowca.

Obserwacje te potwierdza Tomasz Smoleński, Head of Growth, GFT Poland: – Sprzedaż B2B staje się coraz bardziej skomplikowanym procesem, który łączy w sobie wiele elementów – od marketingu przez komunikację, ocenę wcześniej dostarczonych usług, po część handlową. Kupujący, który trafia do firmy z tzw. lejka sprzedażowego jest bardzo świadomym klientem. Oczekuje merytorycznej rozmowy, w naszym sektorze nierzadko mocno technicznej, z propozycją rozwiązań dostosowanych do jego konkretnych potrzeb.

 

Czy widmo recesji wpływa na relacje z klientami?

Zdaniem eksperta GFT Poland, handlowiec musi obecnie umieć bardzo dokładnie adresować potrzebę klienta i pokazać mu realną wartość, jaka stoi za daną usługą czy produktem. Jest to istotne zwłaszcza teraz, gdy kupujący coraz mocniej czują presję wynikającą z potencjalnej recesji. Tomasz Smoleński stawia przy tym przewrotne pytanie – Czy firma programistyczna powinna dopasować zespół do projektu, czy raczej projekt do zespołu? Pytanie jest o tyle zasadne, że branża IT zmaga się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów. Technologia zmienia się na tyle szybko, że talent gap stale się powiększa. I jest to sytuacja, która dotyczy nie tylko Polski.

Adam Kostecki, Engagement Manager z JCommerce – Inteum Group podziela te spostrzeżenia: – Jeszcze rok temu rozmowy z potencjalnym klientem często zaczynały się od sprawdzenia dopasowania na poziomie kultury organizacyjnej, a dopiero w kolejnych etapach poznawania się przechodziliśmy do ustaleń dotyczących konkretnego projektu. Obecnie, dla zdecydowanej większości klientów, pytanie o zespół z konkretnymi kompetencjami jest punktem wyjścia do dalszych rozmów.

Obaj specjaliści mocno podkreślają przy tym znaczenie customer experience zarówno na etapie zdobywania klienta, jak i utrzymania go w organizacji. W ich ocenie, to właśnie partnersko-doradcze podejście buduje pozytywne doświadczenie w kontakcie z firmą, które niejednokrotnie jest wyznacznikiem sukcesu sprzedaży. Wskaźniki customer experience są również swoistym barometrem nastrojów i systemem „wczesnego ostrzegania”, który jest szczególnie istotny w czasach kryzysu gospodarczego.

 

Okiem ekspertów

Czy branża IT dostrzega już symptomy recesji? Czy zmiana technologiczna daje przewagę zakupową? Stawiać na projekty rozliczane w systemie time & material czy jednak fixed price? Jakie są perspektywy działu sprzedaży w firmach technologicznych? Na te i wiele innych tematów eksperci będą rozmawiać podczas panelu „Jak sprzedawać i walczyć o klientów w czasach kryzysu?” już 29 września podczas SoDA Conference 2022 we Wrocławiu. Więcej informacji na temat wydarzenia: https://conference.sodapl.com/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności

W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.

Farmacja

Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.

Prawo

Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.