Jak szukamy pracy w Internecie w dobie pandemii koronawirusa?

Maria Fałatowicz
Adzuna
40 Vanston Pl, Fulham
SW6 1AX Londyn
mariaf|adzuna.com| |mariaf|adzuna.com
+44 2081917582
www.adzuna.pl
- W kwietniu najczęściej wyszukiwanym w Internecie kryterium ofert pracy była możliwość pracy zdalnej. Oferty pracy zdalnej cieszyły się największą popularnością, na rzecz bardziej tradycyjnych zawodów (np. kierowcy).
- Od początku roku do kwietnia wzrosła średnia wieku osób szukających pracy za pośrednictwem Internetu. W kwietniu aż o 6% wzrósł udział osób w wieku 35+, w tym o 2% osób 65+. Spadła nieznacznie aktywność internautów z grupy wiekowej 18-34
Adzuna indeksuje i udostępnia w formie wyszukiwarki oferty pracy publikowane codziennie na ponad 250 stronach, takich jak tablice z ogłoszeniami, portale pracy, portale rekrutacyjne, agencje zatrudnienia, serwisy typu ATS, oraz strony karier pracodawców.
Na podstawie obserwacji ilości indeksowanych w serwisie ofert pracy i tysięcy odwiedzających go codziennie internautów Adzuna przedstawia obraz rynku pracy i rynku kandydatów w okresie pandemii.
Serwis przeanalizował frazy kluczowe, po których osoby w styczniu i w kwietniu szukały pracy w serwisie oraz ich wiek (udział danych grup wiekowych), aby zobaczyć, jak zmienił się obraz internetowego kandydat o pracę oraz jego preferencje, po pierwszym pełnym miesiącu po ogłoszeniu pandemii wirusa.
Wyszukiwanie: Jak zmieniły się preferencje osób szukających pracy przez Internet?
W kwietniu stronę Adzuna odwiedziło o 2% mniej osób niż w styczniu. Niewielki spadek przypadał na czas Świąt Wielkanocnych.
W styczniu najczęściej stronę Adzuna odwiedzały osoby, które szukały pracy jako kierowca (i kierowca autobusu), programista (developer), tester oprogramowania, psycholog.
Porównując te dane na koniec kwietnia widzimy, że tak jak w przypadku branży IT ilość i zainteresowanie osób szukających pracy przez Adzuna nie uległa znacznej zmianie, to już w przypadku innych grup zawodowych widać zmiany w zachowaniu się internautów i popularności ofert.
Niezależnie od branży na pierwsze miejsce w kwietniu spośród najczęściej szukanych ofert, wysunęło się kryterium „praca zdalna”. W kwietniu internauci najczęściej szukali ofert pracy zdalnej (pracy z domu), nie tylko w kategorii IT. Zaraz na drugim miejscu największym zainteresowaniem cieszyły się oferty związane z marketingiem. Tu warto nadmienić, że z raportu Adzuna z drugiej połowy kwietnia wynika, że to właśnie branża PR i marketing, po ogłoszeniu restrykcji związanych z pandemią, zaliczyła największy spadek w ilości publikowanych w Internecie (i zebranych na Adzuna.pl) wakatów.
Demografia: Jak zmienił się przekrój wieku osób szukających pracy przez Internet?
Adzuna przyjrzała się też danym demograficznym, czyli wiekowi osób szukających pracy przez Internet w styczniu i w kwietniu br.
Osobami, które najliczniej szukały pracy za pośrednictwem internetowej wyszukiwarki ofert Adzuna w obu analizowanych miesiącach, były osoby między 18-34 rokiem życia. Jednak w kwietniu można było zauważyć nieznaczny spadek w aktywności osób w wieku 18-24 w ogólnym stosunku
Osoby w wieku 25-34 stanowiły w kwietniu 36% wszystkich odwiedzających stronę, a to aż o 5% mniej niż w styczniu.
Przekrój demograficzny osób szukających pracy za pośrednictwem serwisu Adzuna w kwietniu przesunął się na korzyść osób z grup wiekowych 35+. Udział osób z grupy wiekowej 35-44, oraz 65+ zwiększył się w stosunku do stycznia o 2%. W sumie w kwietniu, na Adzuna udział osób szukających o pracy z grupy wiekowej 35-65+ był aż o 6% większy niż w styczniu.

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.