Komunikaty PR

Jak telematyka zwiększy bezpieczeństwo na drogach?

2021-11-30  |  10:00
Biuro prasowe

Z danych przedstawionych przez Parlament Europejski wynika, że tylko w 2020 roku straty poniesione przez branżę transportową wyniosły aż 9 mld euro. Jedną z przyczyn strat branży transportowej są wypadki w martwym punkcie. Szacuje się, że co roku dochodzi do ponad 400 tys. kolizji w tej strefie, w których ginie aż 160 tys. osób. Systemy Computer Vision pomagają uniknąć zderzenia z innymi uczestnikami ruchu drogowego, którzy poruszają się w martwym polu widzenia lusterek. Ostrzegają kierowcę o ich obecności, kiedy on może tego nie widzieć, a nawet - jeśli zaistnieje taka konieczność - automatycznie przejmują kontrolę nad pojazdem, aby zapobiec kolizji.

 

Niestety dane dotyczące ilości wypadków są coraz bardziej pesymistyczne. Wskaźnik kolizji spowodowanych przez samochody ciężarowe każdego roku rośnie o 14%. Jednak incydenty na drodze to nie jedyny powód generujący straty w branży transportowej. Realnym problemem jest także rosnąca liczba napaści na samochody ciężarowe oraz kradzieży przewożonych towarów. W całej UE okradanych jest średnio 50 naczep dziennie. Nowatorska technologia Computer Vision pozwala zapobiec większości związanych z tym strat.

15% wszystkich wypadków śmiertelnych na drogach to ofiary kierowców ciężarówek. Z danych z 2018 r. wynika, że w zderzeniach z samochodami transportowymi zginęło prawie 3330 osób, z czego 1000 stanowili motocykliści, rowerzyści oraz piesi. Większość tych wypadków miała miejsce w martwym punkcie, w którym kierowcy nie byli w stanie dostrzec innych uczestników ruchu. W 2019 roku uchwalono rozporządzenie unijne, które zobowiązuje producentów pojazdów do ulepszenia bezpieczeństwa samochodowego, w tym przestrzegania standardu Direct Vision (DVS) dla ciężarówek. Do 2029 roku Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych chce wprowadzić DVS dla wszystkich nowych pojazdów. Efektywne rozwiązania z zakresu telematyki przyczynią się niewątpliwie do spadku liczby wypadków oraz kolizji na drogach, a w konsekwencji straty z nimi związane zostaną znacznie zniwelowane.

Straty wynikające z wypadków i kolizji nie są jedynym problemem branży transportowej. Jak wynika
z danych przedstawionych przez Transported Asset Protection Association, w ubiegłym roku firmy transportowe poniosły największe straty z tytułu kradzieży od 25 lat. Towarzystwa ubezpieczeniowe zdają sobie sprawę z cyklicznie rosnącej liczby rabunków, dlatego też wyczerpująco opisują wyłączenia
z odpowiedzialności za szkody kradzieżowe, aby m.in. nie ponosić konsekwencji za szkody powstałe
w wyniku postoju w miejscach, gdzie prawdopodobieństwo kradzieży jest większe lub gdy pojazd z towarem został pozostawiony na parkingu bez opieki.

Ubezpieczyciele w zapisach umów bardzo dokładnie precyzują dopuszczalny czas na pozostawienie samochodu z załadunkiem bez dozoru. Zwyczajowo jest to od 30 do 60 minut. Firmy ubezpieczeniowe szczegółowo opisują także dozwolone miejsca na postój. Niestety niedostateczna liczba stref parkowania przy autostradach wymusza na kierowcach korzystanie z parkingów przy całodobowych stacjach benzynowych, które z punktu widzenia agentów ubezpieczeniowych są nieakceptowalne. Szacunkowo
w całej Europie brakuje około 100 tysięcy miejsc postojowych, zwłaszcza przy autostradach.
Co więcej nawet miejsca parkingowe wskazane przez ubezpieczycieli nie dają stuprocentowej gwarancji, że nie dojdzie do rabunku, a w tym przypadku firmy ubezpieczeniowe zobligowane są do wypłaty całkowitego odszkodowania za skradzione mienie.

W pierwszym półroczu 2021 roku stwierdzono 532 przypadki kradzieży mienia, z czego 246 to kradzieże samochodów ciężarowych, naczep m.in. z towarem. W całym ubiegłym roku takich kradzieży mienia było 1249, w tym 502 przestępstwa kradzieży pojazdów ciężarowych. W związku z tego rodzaju przestępczością w I połowie 2021 roku odnotowaliśmy 1 przypadek rozboju na tle rabunkowym - powiedział podkom. Michał Gaweł z Komendy Głównej Policji.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy transportowe zobowiązują się do zamontowania nadajnika GPS zarówno w kabinie samochodu, jak i przy naczepie.  Jednak takie rozwiązania nie uchronią nas całkowicie przed potencjalnymi incydentami na drodze. Bez nowoczesnych i zaawansowanych systemów analizy video, które w czasie rzeczywistym informują kierowcę, logistę i właściciela o sytuacji wymagającej błyskawicznej reakcji, a nawet próbują jej zapobiec, straty finansowe branży ciągle będą rosnąć. Odpowiedzią na ten problem są inteligentne systemy telematyczne, takie jak SafeWay FX2, które chronią transport przed potencjalnymi rabunkami. System ten został opracowany przez polsko-niemiecką firmę Sternkraft Telematics.

System SafeWay FX2 pomaga chronić pojazd, wspomaga bezpieczeństwo kierowcy oraz chroni ładunek. Technologia Computer Vision monitoruje auta ciężarowe w czasie rzeczywistym, zarówno wnętrze pojazdu, jak i przestrzeń wokół auta i wychwytuje wszelkie anomalie. SafeWay FX2 potrafi o 74% zmniejszyć liczbę kradzieży, oszustw, błędów i nieefektywności w sektorze transportu w Europie i na świecie - mówi Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.

Inteligentne  systemy video - telematyczne, które zwiększają bezpieczeństwo kierowcy, osób postronnych oraz samego pojazdu to już nie pieśń przyszłości - powiedział Tomasz Zapart, Kierownik Zespołu Zarządzania Ryzykiem Flotowym PZU. Powszechny Zakład Ubezpieczeń bierze aktywny udział
w promowaniu takich rozwiązań. Idąc dalej, sam je testuje i bada, aby wybrać te najbardziej efektywne. Nowe technologie video odegrają kluczową rolę w strategii obniżenia ryzyka i wypłat odszkodowań już nie tylko post-factum, ale również zapobiegawczo.

Światowy rynek telematyki w 2017 r. wart był 27 mld dol. Wedle prognoz, w 2030 r. jego wartość ma wzrosnąć ponad pięciokrotnie i osiągnąć sumę 144 mld dol. W najbliższych latach, tj. do roku 2025, średnia roczna stopa wzrostu rynku powinna wynieść prawie 21%.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion Biuro prasowe
2024-04-24 | 16:00

Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion

Branża fashion uznawana jest za jedną z tych najbardziej wymagających branż, z dynamiką wyznaczaną przez trendy, sezonowe i kompleksowe wymiany kolekcji, tak jak obecnie z zimowej na
Transport PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)
2024-04-24 | 13:12

PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)

Od tego tygodnia holenderskie przedsiębiorstwo pocztowe PostNL i Spring, jego międzynarodowa spółka zależna, wprowadzą do europejskiej sieci transportu drogowego około czterech
Transport Gruba Logistics z Gdyni: Wspierając Dzień Ziemi poprzez Ekologiczny Transport
2024-04-22 | 14:00

Gruba Logistics z Gdyni: Wspierając Dzień Ziemi poprzez Ekologiczny Transport

Dzień Ziemi, obchodzony corocznie 22 kwietnia, jest czasem refleksji nad naszym wpływem na środowisko naturalne oraz okazją do podjęcia działań na rzecz jego ochrony. W tym kontekście,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.