Komunikaty PR

Jak URZĄDdzić bezpieczeństwo

2022-08-08  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Materiał prasowy
Symetria PR

Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr

Są już dostępne wyniki kontroli NIK dotyczące tego, na ile urzędy po pandemii dostosowały bezpieczeństwo swoich procesów do wytycznych Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Sprawdzono, w jaki sposób między 8 marca 2020 a 31 marca 2021 w 142 urzędach przetwarzane były dane podczas pracy na odległość. Kontrolerzy NIK zbadali, czy zapewniono w tym czasie należytą organizację bezpieczeństwa informacji oraz czy i w jakim zakresie wdrożono rekomendowane przez ZBI rozwiązania techniczne. Wyniki?

W połowie urzędów pracujących zdalnie w czasie pandemii nie wprowadzono systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Co więcej, niektóre z nich nie stosowały nawet własnych polityk bezpieczeństwa - głównie dbały o dane osobowe, ignorując inne poufne informacje przetwarzane przez pracujących na co dzień zdalnie urzędników.

Czy przebywający na home office urzędnicy w badanym przez NIK czasie padali ofiarą cyberataków? Z danych departamentu cyberbezpieczeństwa KPRM wynika, że w 2020 r. doszło do 388 incydentów bezpieczeństwa w administracji publicznej, a do sierpnia 2021 r. do kolejnych 287. Patrząc na najnowsze statystyki, mogło być ich jednak więcej. Według danych Check Point z początku czerwca tego roku przeciętna polska firma atakowana była średnio 938 razy w tygodniu. Urzędy i administracja z publiczna z pewnością była również gorącym celem cyberprzestępców.

Przyznać trzeba więc, że jako kraj jesteśmy dla intruzów po prostu łakomym kąskiem. Rekomendacje - wśród których znalazło się między innymi stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego - nie zostały wprowadzone. Jak podaje NIK, podstawowymi kanałami przesyłania informacji niezbędnych do wykonywania zadań w polskiej administracji na odległość były: poczta elektroniczna oraz szyfrowane połączenie VPN. W trzech urzędach dopuszczono możliwość wykorzystywania w celach służbowych także prywatnych kont mailowych, a w dwóch z nich określono warunki, jakie należało spełnić, aby z tej możliwości można było korzystać. Jednym z nich było uzyskanie pisemnej zgody administratora danych lub administratora systemów informatycznych. Takich warunków nie określono w Urzędzie Ochrony Zabytków w Olsztynie.

Podsumowując, w czasach, kiedy wciąż mówi się o bezpieczeństwie, kiedy intruzi wymyślają najbardziej wysublimowane ataki, wykorzystujące brak wiedzy i uwagi użytkowników, kiedy rządy innych państw właśnie z tego powodu wdrażają zaawansowane polityki bezpieczeństwa oparte na najbardziej niezawodnym standardzie FIDO2 i sięgają po modele zero trust i passwordless, u nas nadal brakuje dobrych decyzji i ruchów.

Są też jednak dobre informacje. Wśród instytucji i organizacji działających w Polsce widać zaangażowanie i potrzebę wdrażania najbardziej nowoczesnych i wygodnych rozwiązań bezpieczeństwa.

- Na co dzień dużo rozmawiamy o dobrej, skutecznej kontroli podczas logowania użytkowników. Namawiamy firmy do stosowania niezawodnego i bezpłatnego standardu MFA, czyli FIDO2 - mówi Tomasz Kowalski, CEO i współzałożyciel Secfense. - Uczymy je, że dziś da się przeprowadzić wdrożenie, które jest małoinwazyjne i nie musi wiązać się z zaangażowaniem specjalistów od cybersecurity, których - jak wiedzą wszyscy - wszędzie brakuje. Odczarowujemy mit związany z tym, że nie da się wprowadzić bezhasłowego, wieloskładnikowego uwierzytelniania w dużej firmie na wszystkich aplikacjach. I chociaż na początku brzmi to bardzo nierealnie, to wielu przekonało się, że się da. Wśród organizacji, które uwierzyły są instytucje najbardziej wymagające. Naszej technologii User Access Security Broker używa dziś m.in. Bank BNP Paribas Polska.

Miejmy nadzieję, że urzędy zaobserwują dziejące się obok zmiany i zaczną nie tylko wdrażać rekomendacje, ale też stosować technologie nie tylko poprawiające bezpieczeństwo, ale też ułatwiające codzienne życie. 
 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Symetria PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.