Komunikaty PR

Jak wspierać kobiety w świecie biznesu?

2023-02-22  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kaja Pomiankiewicz
Agencja Od kuchni

Chodakowska 12
03-826 Warszawa
kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co| |kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co
+48 665 113 144
www.odkuchni.co

Ciężka i angażująca praca, sumiennie wypełniane obowiązki i odpowiedzialne projekty, za które… rzadko słyszy się dobre słowo. Wciąż tak wygląda rzeczywistość zawodowa wielu Polek. Zbliżający się Dzień Kobiet jest dobrą okazją do przyjrzenia się kobiecej stronie biznesu. Marka Nobilia zachęca do docenienia ich pracy nie tylko od święta.

Czy polski biznes jest ciągle męską domeną?

Polityka diversity & inclusion, praktyki dotyczące równości płac czy zwiększona świadomość pracodawców na temat tworzenia równościowego rynku pracy wpływają na coraz mocniejszą pozycję Polek w biznesie. Zgodnie z danymi GUS-u, w III kwartale minionego roku ich udział w wieku produkcyjnym w rynku pracy wyniósł blisko 77%. Oznacza to, że znaczna większość pań między 18 a 59 życia jest aktywna zawodowo. Co ciekawe, z analiz Eurostatu wynika, że gender pay gap (luka płacowa), który w Europie wynosi średnio 13%, w Polsce jest równy 4,5% (2020 r.). Przed nami znalazły się tylko Włochy, Słowenia, Rumunia i Luxemburg. Czy oznacza to, że w Polsce szklany sufit nie istnieje? 

Niestety, jak wskazuje dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, założycielka Akademii Liderek Henryki Bochniarz, im większe organizacje, tym mniej kobiet w zarządach czy radach nadzorczych. Choć kobiety są otwarte na zatrudnienie, to ciągle trudno jeszcze mówić o parytetach, szczególnie gdy w grę wchodzi praca na wyższym szczeblu. Nic więc dziwnego, że Polki coraz odważniej stawiają na zarządzanie własnymi biznesami, w których mogą spełniać się jako liderki. Jak dodaje dalej ekspertka: Jesteśmy w czołówce krajów pod względem liczby kobiet, które są właścicielkami i zarządzającymi firmami, ale mówimy tutaj o małych firmach.

Liczy się kobiece wsparcie

Z raportu Fundacji Sukces Pisany Szminką (2019) wynika, że 64% Polek jest zadowolonych ze swojej pracy, jednak aż ⅓ w ogóle nie jest zadowolona ze swojej kariery. Zarówno na całym świecie jak i w Polsce powstaje wiele oddolnych inicjatyw, których celem jest zachęcanie kobiet do rozwoju pasji i kompetencji zawodowych, tym samym do podnoszenia satysfakcji z pracy. Często są to organizacje stworzone przez kobiety, które pragną pomagać swoim koleżankom, rówieśniczkom, ale też córkom, siostrom czy matkom. Ich celem jest zwiększanie udziału kobiet na rynku, na stanowiskach kierowniczych, poprzez organizowanie warsztatów czy szkoleń podnoszących zarówno kompetencje, jak i motywację do zawodowych zmian. Kobiece wsparcie w biznesie odgrywa dziś dużą rolę, a niekiedy stanowi inspirację czy bodziec, by wziąć sprawy zawodowe w swoje ręce.

Wiele kobiet, myśląc o otwarciu własnego biznesu, odczuwa szereg obaw i brak pewności siebie. Jak czytamy w raporcie stworzonym przez Fundację Sukces Pisany Szminką „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków”: Największą barierą w podejmowaniu nowych wyzwań zawodowych są dla kobiet brak wsparcia męża czy partnera, podcinanie skrzydeł przez przełożonych, strach przed ryzykiem oraz szklany sufit. Większość z tych trudności można jednak wypracować, posiłkując się pomocą odpowiednich osób. Tych, w organizacjach działających na rzecz kobiet, jak i w normalnych firmach nie brakuje.

Jako kobieta i przedsiębiorczyni popieram różnego rodzaju działania promujące aktywność zawodową kobiet. Uważam, że w Polsce jest do tego przestrzeń, jednak niewątpliwie wymaga to nie tylko ogromnego nakładu pracy, ale i odwagi. Cieszę się, że poprzez swoją pracę mogę pośrednio włączać się w promowanie kobiet w biznesie. Poza ofertą skierowaną do mężczyzn silnie rozwijamy tę sferę kobiecą, tworząc w kobiecym gronie produkty z myślą o kobietach i dla kobiet – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia, oferującej zestawy upominkowe premium.

Docenić kobiety!

Czy kobiety są w Polsce wystarczająco doceniane w biznesie? Z pewnością wszystko zależy od kultury organizacji w danym miejscu. Dziś, jako bardziej świadomi, ale też nastawieni na relacje partnerskie, oczekujemy w większym stopniu „ludzkiego” nastawienia i wyrozumiałości. W okresie poprzedzającym Dzień Kobiet, wiele firm stawia na tematyczne upominki, które są miłym gestem w podziękowaniu za pracę. Na pytanie, co najczęściej jest wybierane do prezentów kobiecych, Anna Garmada odpowiada: czekolada, herbata, ciasteczka, bakalie, ewentualnie wina musujące – z naszej perspektywy zestawy z takimi produktami sprawdzają się najlepiej w przypadku kobiet. Oczywiście prezent powinien mieć także kobiece akcenty oraz element personalizacji, jak na przykład karnet z życzeniami.

Co jednak zrobić, gdy kultura doceniania jest obca szefostwu, któremu przez myśl nie przejdzie złożenie życzeń z okazji Dnia Kobiet czy Wielkanocy? Marka Nobilia podpowiada: same doceńcie siebie i swoje koleżanki! Poczujcie, że to w Was drzemie siła, a Wasza praca jest warta ciepłego słowa! Jak podkreślają przedstawiciele marki, czasem należy szukać okazji, nie czekać tylko na Boże Narodzenie czy Dzień Matki. Celebrowanie nawet małych sukcesów może być dla kobiet świetnym motorem do dalszych działań i rozwoju.

Docenianie nie powinno jednak dotyczyć tylko środowiska pracy. Ile znamy kobiet, które po pracy na etacie, wracają do domu i realizują… drugi etat? Gotowanie, opieka nad dziećmi czy zajmowanie się domem zabierają im wiele godzin w skali miesiąca. Nie bez przyczyny eksperci podkreślają, że czas poświęcony na obowiązki domowe oraz opiekę nad innymi członkami rodziny sprzyja niższemu zaangażowaniu kobiet w świecie zawodowym. Warto pielęgnować w sobie, ale też w swoim domu, w wychowaniu młodszych pokoleń i w środowisku pracy kulturę doceniania. Zmiana podejścia może okazać się przełomowa w nawiązywaniu dobrych, ciepłych relacji z osobami, którymi się otaczamy. A zarówno życie codzienne jak i praca zawodowa w takim środowisku stają się znacznie przyjemniejsze.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Od kuchni
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

Firma

Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

Ochrona środowiska

Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.