Jakimi klasykami jeździmy w Polsce? [RAPORT 2020]
W 2020 roku najczęściej ubezpieczanymi klasykami były wśród aut osobowych: VW Golf, fiaty 126p i 125p oraz VW Garbus – wynika z analizy zakładu ubezpieczeń Compensa.
Choć pojęcie „klasyk” jest bardzo pojemne, to nie każdy samochód zasługuje na to miano. Podstawowym kryterium jest wiek, bo przecież auta nie od razu stają się klasykami. To przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe.
Jakie klasyki najczęściej pojawiają się na polskich drogach?
Sprawdzili to eksperci Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, którzy przeanalizowali ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 roku przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów.
- W przeważającej większości są to auta kierowców zrzeszonych we współpracujących z nami klubach: Polskim Związku Motorowym (PZM), Clubie Antycznych Automobili i Rajdów (CAAR) i Klubie Pojazdów Zabytkowych. Na potrzeby analizy pogrupowaliśmy pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat – tłumaczy Karol Domżała, Dyrektor Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
TOP 10 najpopularniejszych marek w poszczególnych przedziałach wiekowych znajduje się w tabeli poniżej.
Miejsce | Wiek auta | |||
25-29 | 30-39 | 40-49 | 50 i więcej | |
1. | VOLKSWAGEN | POLSKI FIAT | POLSKI FIAT | VOLKSWAGEN |
2. | AUDI | VOLKSWAGEN | MERCEDES-BENZ | MERCEDES-BENZ |
3. | MERCEDES-BENZ | MERCEDES-BENZ | VOLKSWAGEN | MUSTANG |
4. | OPEL | AUDI | SYRENA | WARSZAWA |
5. | BMW | BMW | UAZ | UAZ |
6. | Polski FIAT | SUZUKI | FORD | FORD |
7. | FIAT | POLONEZ | CHEVROLET | FIAT |
8. | FORD | TRABANT | FIAT | CHEVROLET |
9. | HONDA | FORD | TRABANT | CITROËN |
10. | TOYOTA | ŁADA | BMW | CADILLAC |
A jakimi konkretnie modelami jeżdżą najczęściej polscy fani motoryzacji? Wyjaśniamy w punktach poniżej.
- Samochody w przedziale 25-29 lat
Wśród klasyków wyprodukowanych w latach 1991-95 dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW Golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.
- Samochody w przedziale 30-39 lat
Niekwestionowanym liderem wśród aut wyprodukowanych w latach 80. jest Fiat 126p, czyli potocznie „maluch” lub „kaszlak”. W tym przedziale wiekowym również dużo jest golfów, 80-tek od Audi i BMW „trójek”. Popularnością cieszą się też: Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Zaskakuje stosunkowo niewielka liczba Trabantów.
- Samochody w przedziale 40-49 lat
Klasyki z lat 70. to przede wszystkim polskie lub sowieckie modele. Najpopularniejszy z nich to Fiat 125p, czyli tzw. „duży Fiat”. Za nim znalazły się: Syrena, Trabant, Zastava, Wartburg i terenowy UAZ. Wysokie miejsce zajmuje też VW Garbus i Chevrolet Corvette.
- Samochody minimum 50-letnie
Wśród najstarszych samochodów królują: VW Garbus, Warszawa i Ford Mustang. Warto dodać, że auta 50+ to często amerykańskie modele. Takie jak Ford Taurus, Chevrolet Impala czy Camaro oraz Cadillac Fleetwood czy Deville.
Ubezpieczenie OC dla klasyka. Na rok czy na miesiąc?
Właściciele użytkowanych na drogach klasyków muszą wykupić polisę OC. Auta ubezpiecza się zazwyczaj na rok, ale pojazdy historyczne można ubezpieczyć krótkoterminowo – na minimum 30 dni. To możliwe w przypadku pojazdów zabytkowych, będących tzw. dobrami kultury w muzeach, ponad 40-letnich i ponad 25-letnich, jeśli te ostatnie mają dużą wartość historyczną lub są unikatowe.
- Zauważamy, że właściciele klasyków często decydują się na zakup OC z miesięcznym okresem ubezpieczenia. Chcą w ten sposób oszczędzić na składce, czyli nie płacić za cały rok ochrony. Zwłaszcza, jeśli samochód przez kilka miesięcy stoi nieużywany w garażu. Przed zakupem warto jednak zrobić symulację obu wariantów – miesięcznego i rocznego, bo w wielu przypadkach oszczędność jest tylko pozorna – dodaje Karol Domżała z Compensy.
Warto również pamiętać, że dzięki rocznej polisie właściciel auta nie musi kupować OC za każdym razem, gdy po dłuższym czasie wyjeżdża na drogę. Mając ubezpieczenie nabywa też zniżki za bezszkodową historię ubezpieczenia, które obniżają składkę za OC auta użytkowanego na co dzień.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.
Prawo
ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.
Konsument
Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.