Już w czerwcu mazowieccy przedsiębiorcy wystartują o fundusze UE na inwestycje
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Jagiellońska 74
03-301 Warszawa
media|mazowia.eu| |media|mazowia.eu
225422010
www.funduszedlamazowsza.eu
Pandemia koronawirusa uderzyła w gospodarkę z ogromną siłą, co spowodowało, że wielu przedsiębiorców musiało ograniczyć wydatki. Odbudowa rynków nie jest jednak możliwa bez nowych inwestycji, dlatego Zarząd Województwa Mazowieckiego zdecydował o skierowaniu na ten cel 53,1 mln zł wsparcia z Unii Europejskiej. Fundusze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Nabór wniosków dla przedsiębiorców odbędzie się już w czerwcu tego roku.
Fundusze europejskie z programu regionalnego są już prawie na wyczerpaniu. Pula przyznanego wsparcia w ramach podpisanych do tej pory umów o dofinansowanie przekroczyła 8,1 mld zł. To prawie 90 proc. wszystkich dostępnych środków, dlatego możliwości finansowania kolejnych projektów są już bardzo ograniczone. Mimo to, zarząd województwa zdecydował o uruchomieniu kolejnego konkursu na dofinansowanie dla przedsiębiorców.
– Zwiększanie innowacyjności i konkurencyjności mazowieckich przedsiębiorców to główny cel pomocy z Unii Europejskiej. Jednak w związku z trwającą pandemią konieczne było uruchomienie nadzwyczajnego wsparcia na utrzymanie bieżącej działalności. Do tej pory skorzystało z niego 1,6 tys. firm objętych ograniczeniami. Odbudowa gospodarki wymaga nowych inwestycji, dlatego część pozostałych w programie środków skierujemy właśnie na ten cel – podkreśla Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego. – Silne, prężnie rozwijające się przedsiębiorstwa, to podstawa gospodarki, dlatego zachęcam mazowieckich przedsiębiorców do ubiegania się o to wsparcie. W puli są ponad 53 mln zł – dodaje marszałek.
Pomoc inwestycyjna dla firm z sektora MŚP – konkurs rozpocznie się już w czerwcu
– Już w czerwcu mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły ubiegać się o dofinansowanie inwestycji, dzięki którym na rynek zostaną wprowadzone nowe produktu lub usługi – mówi Wicemarszałek Wiesław Raboszuk. Finansowanie obejmie rozbudowę przedsiębiorstw, zmiany procesów produkcyjnych lub sposobu świadczenia usług (w tym usług elektronicznych). Możliwe będzie także pozyskanie funduszy europejskich na wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych do działalności gospodarczej. Dofinansowanie projektów wyniesie od 400 tys. zł do nawet 4 mln zł. Co ważne, w ramach projektu każdy przedsiębiorca będzie zobowiązany do utworzenia co najmniej jednego nowego miejsca pracy.
Decyzja o skierowaniu dodatkowych funduszy dla firm poprzedzona została spotkaniem z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców zorganizowanym przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych. O potrzebach i wyzwaniach sektora biznesowego opowiedzieli przedstawiciele Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej, Konfederacji Lewiatan, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Business Centre Club.
– Eksperci rynkowi podkreślili, że w rok po rozpoczęciu pandemii oprócz potrzeby wsparcia w utrzymaniu działalności potrzebne jest finansowanie inwestycji przynoszących korzyści w dłuższej perspektywie, pozwalających na dostosowanie profilu działalności do nowych realiów – powiedział Mariusz Frankowski, Dyrektor MJWPU – Jest to szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców z regionu warszawskiego stołecznego, który został praktycznie wyłączony z pomocy inwestycyjnej w perspektywie unijnej 2021-2027.
Konkurs dla firm zostanie ogłoszony w ramach działania 3.3 Innowacje w MŚP, typ projektu: „Wprowadzanie na rynek nowych lub ulepszonych produktów lub usług”. Szczegółowe informacje oraz regulamin opublikowane zostaną w maju na stronie www.funduszedlamazowsza.eu, natomiast wnioski o dofinansowanie przyjmowane będą drogą elektroniczną w czerwcu. |

Pułapki unijnych dotacji – jak uniknąć błędów i skutecznie rozliczać projekty?

Nowe nabory na dofinansowania z UE. Eksperci wyjaśnią, jak złożyć wniosek

Jak zmieniła się polska przedsiębiorczość przez 20 lat w Unii Europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.