Komunikaty PR

Kadry kierownicze nie doceniają procesów zarządzania ryzykiem korporacyjnym

2024-11-04  |  10:00
Biuro prasowe

-        Procesy zarządzania ryzy­kiem korporacyjnym są wciąż niedoceniane przez kadry kierownicze.

-        Procesom nadzoru nad ryzykiem brakuje rzetelności i dojrzałości pomimo wzrostu skali i złożoności ryzyka organizacyjnego.

Najnowszy raport przygotowany przez AICPA & CIMA wraz z Enterprise Risk Management Initiative (ERM Initiative) na Uniwersytecie Stanowym Karoliny Północnej potwierdza globalny wzrost skali i złożoności ryzyka. Kadry kierownicze dokonują tym­cza­sem niewystarczających inwestycji w nadzór nad ryzykiem w swoich orga­ni­zacjach – pomimo zagrożeń, jakie niesie to dla modeli biznesowych.

Raport The 2024 Global State of Risk Oversight: Managing the Rapidly Evolving Risk Landscape (Globalny stan nadzoru nad ryzykiem w 2024 roku: zarządzanie ryzykiem w szybko zmieniającym się otoczeniu) dowodzi, że 66 proc. respondentów odczuwa wzrost skali i złożoności ry­zy­ka. Tylko 32 proc. uznaje jednak praktyki nadzoru nad ryzykiem w swojej orga­ni­zac­ji za „dojrzałe” lub „rzetelne” w ujęciu globalnym oraz 38 proc. w Europie i Wielkiej Brytanii. Co więcej, zaledwie 17 proc. (zarówno globalnie, jak i w Europie i Wielkiej Brytanii) wskazuje, że ich pro­ces zarządzania ryzykiem dostarcza informacji zapewniających przewagę konkuren­cyj­ną.

Respondenci przyznali również, że w ciągu minionych pięciu lat ich organizacja stanęła w obliczu niespodziewanego zdarzenia operacyjnego, a 48 proc. wskazało, że doś­wiad­czyła wpływu poważnego i nieoczekiwanego zdarzenia związanego z ryzykiem. W przypadku respondentów z Europy i Wielkiej Brytanii procent ten wynosił nieco więcej – 53 proc. Wys­tąpienie takiego istotnego zdarzenia sugeruje potencjalne załamanie procesów zarządzania ryzykiem w organizacji.

Oto najważniejsze wnioski płynące z raportu:

  • Skala i złożoność ryzyka rosną w czterech regionach geograficznych: Euro­pa i Wielka Brytania (66 proc.), Azja i Australazja (68 proc.), Afryka i Bliski Wschód (73 proc.), Stany Zjednoczone (64 proc.).
  • Organizacje dostrzegają potrzebę wskazania lidera ds. zarządzania ryzykiem, a 47 proc. ankietowanych organizacji na całym świecie powierza kierowanie funkc­ją zarządzania ryzykiem konkretnej osobie (dyrektorowi ds. ryzyka lub jego odpowiednikowi). Niemniej jednak w większości organizacji (64 proc.) funkcjonuje raczej komitet na szczeblu kierownictwa niż pojedynczy lider ds. zarządzania ryzykiem. W czterech wymienionych regionach geograficznych wygląda to następująco: Europa i Wielka Brytania (40 proc. jedna osoba; 67 proc. komitet), Azja i Australazja (48 proc. jedna osoba; 61 proc. komitet), Afryka i Bliski Wschód (61 proc. jedna osoba; 76 proc. komitet), Stany Zjedno­czone (48 proc. jedna osoba; 60 proc. komitet).
  • We wszystkich regionach świata respondenci, którzy twierdzą, że ich organi­zacje sprawują „dojrzały” lub „rzetelny” nadzór nad ryzykiem, stanowią mniejszość: Europa i Wielka Brytania (38 proc.), Azja i Australazja (25 proc.), Afryka i Bliski Wschód (32 proc.), Stany Zjednoczone (30 proc.).
  • Tylko około połowy zarządów w organizacjach formalnie omawia informacje na temat ryzyka podczas przeglądu planu strategicznego: Europa i Wielka Brytania (43 proc.), Azja i Australazja (46 proc.), Afryka i Bliski Wschód (66 proc.), Stany Zjednoczone (24 proc.).
  • Jedynie 47 proc. organizacji opisuje swój proces ERM jako „w większości” lub „w znacznym stopniu” systematyczny, rzetelny i powtarzalny, zakładający regu­lar­ne informowanie zarządu o największej ekspozycji na ryzyko: Europa i Wielka Brytania  (52 proc.), Azja i Australazja (45 proc.), Afryka i Bliski Wschód (59 proc.), Stany Zjednoczone (44 procent).

 

– W skali globalnej skuteczne zarządzanie ryzykiem w całym przedsiębiorstwie powinno być jednym z najważniejszych narzędzi strategicznych organizacji. Niestety, wiele z nich postrzega je jako czynnik odwracający uwagę od ważniejszych zadań strategicznych – uważa Mark Beasley, Alan T. Dickson Distinguished Professor of Accounting,  Director of the ERM Initiative. – Zarządzanie ryzykiem nie stanie się z czasem łat­wiej­­sze. Biorąc pod uwagę szybkie tempo zmian w globalnym środowisku bizne­so­wym, złożone zagadnienia związane z ryzykiem będą nadal pojawiać się w błyska­wicz­­nym tempie. Nadszedł czas, aby wiele organizacji uczciwie oceniło własne po­dejś­­cie do zarządzania ryzykiem.

– Program ERM to nie tylko mechanizm ochrony wartości, ale także potencjalny strategiczny zasób, który ją generuje, napędza podejmowanie decyzji doty­czą­cych identyfikacji możliwości i tworzy przewagę konkurencyjną, jednocześnie roz­wią­zując problem niedoinwestowania w nadzór nad ryzykiem – podkreśla Ash Noah CPA, CGMA, Vice President & Managing Director of Management Accounting, AICPA & CIMA. –Znalezienie spo­so­bów na bezpośrednie powiązanie działań związanych z zarządzaniem ryzykiem z inic­jatywami strategicznymi i pokazanie, w jaki sposób ERM identyfikuje i łagodzi ryzyko za­grażające realizacji tych celów oraz rozpoznaje zbieżne z nimi możliwości, ma zasad­nicze znaczenie dla poprawy wdrażania ERM.

 

Metodologia badania

Raport The 2024 Global State of Risk Oversight: Managing the Rapidly Evolving Risk Landscape obejmuje dane zebrane w 2024 r. w ramach ankiety online przeprowadzonej wśród globalnych liderów biznesu z czterech głównych regionów: Europy i Wielkiej Brytanii, Azji i Austrazji, Afryki i Bliskiego Wschodu oraz Stanów Zjednoczonych. Około połowa z nich pełni wysokie funkcje w księgowości i finansach, a pozostali reprezentują różne stanowiska kierownicze w różnych branżach. W sumie zebrano 623 w pełni wypełnionych ankiet. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Wakacje składkowe dla przedsiębiorców Biuro prasowe
2024-11-05 | 11:05

Wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Coraz więcej przedsiębiorców poszukuje elastycznych rozwiązań, które pozwolą im na optymalizację kosztów prowadzenia działalności. Jednym z takich narzędzi są tzw.
Finanse „Milioner z Afryki”, „Żołnierz z USA” – popularne oszustwa internetowe
2024-11-04 | 08:00

„Milioner z Afryki”, „Żołnierz z USA” – popularne oszustwa internetowe

Internet to nieskończona przestrzeń możliwości i wygody, ale również potencjalne pole pułapek. Z roku na rok rośnie liczba zagrożeń związanych z aktywnością online, od
Finanse 5 problemów, które wpływają na powodzenie działań restrukturyzacyjnych
2024-10-31 | 09:00

5 problemów, które wpływają na powodzenie działań restrukturyzacyjnych

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa w założeniu ma pomóc firmie wyjść z kryzysu finansowego, uniknąć bankructwa i zaspokoić oczekiwania wierzycieli. W praktyce jednak ten proces nie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.