KB DORACO docenione przez ekspertów
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa już po raz 33. dokonał rocznego przeglądu największych osiągnieć polskiego budownictwa. Prestiżowy tytuł „Budowa Roku 2022” eksperci przyznali przełomowej i kluczowej inwestycji obejmującej budowę nowego publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia. Projekt został zrealizowany w całości przez Korporację Budowlaną DORACO.
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa ogłosił listę laureatów 33. edycji konkursu PZITB „Budowa Roku 2022”. To jeden z najbardziej prestiżowych przeglądów osiągnięć polskiego budownictwa. Główną nagrodę uzyskała inwestycja obejmująca budowę nowego publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia, zrealizowana przez Korporację Budowlaną DORACO. Konkurs organizowany jest corocznie przy współudziale Ministerstwa, prowadzącego sprawy budownictwa, obecnie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
„Przyznanie prestiżowej nagrody traktujemy jako duże wyróżnienie, ale także docenienie naszego potencjału oraz bardzo szerokich kompetencji w zakresie budownictwa hydrotechnicznego i kubaturowego. W trakcie realizacji projektu mierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami, ale wszystkie prace przebiegły zgodnie z planem. Budowa zajęła ponad dwa lata. Bardzo cieszymy się, że już od pewnego czasu terminal promowy służy podróżnym zapewniając wysoki standard obsługi pasażerskiej” – podkreślił Radosław Preiss, Wiceprezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
Inwestycja zrealizowana została na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Była przełomowym projektem modernizującym i unowocześniającym obsługę ruchu promowego. Zapewniła m.in. możliwość łatwiejszego manewrowania promami oraz obsługę większej ich liczby i jednostek o większym tonażu. Umożliwiona została obsługa promów o długości dochodzącej nawet do 240 metrów. Operacje związane z zawinięciem promu (tj. od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia) zostały jednocześnie znacznie skrócone i nie przekraczają obecnie 120 minut.
Charakterystycznym obiektem inwestycji jest nowoczesna galeria pasażerska zapewniająca bezpieczne przejście z promu do budynku dworca, niekolidujące z ruchem samochodów. Wybudowany został również nowatorski łącznik poruszający się po specjalnych torach między statkiem a galerią pasażerską, umożliwiający komunikację pieszą dostosowaną do różnych usytuowań wyjść w burtach statków. W zakresie obsługi statków opracowany został nowoczesny system zasilania OPS, czyli onshore power supply zwany też cold ironing wpisujący się w idee Green Port. System ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie. Pozwala na całkowite wykluczenie emisji spalin oraz niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku. Umożliwia także wyłączenie silników, zapewniając wydłużenie ich żywotności, co ma korzystny wpływ na środowisko. Innowacyjnym rozwiązaniem jest też system centralnego odbioru ścieków i podawania wody zlokalizowany w torowisku nabrzeża. Z kolei wybudowana sztuczna wyspa z ruchomą rampą umożliwiła obsługę samochodową promów z dwóch pokładów (dolnego i górnego) jednocześnie ze zjazdem z obu pokładów na rufie w osi promów.
Projekt współfinansowany był przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014 – 2020.

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.