KB DORACO docenione przez ekspertów
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa już po raz 33. dokonał rocznego przeglądu największych osiągnieć polskiego budownictwa. Prestiżowy tytuł „Budowa Roku 2022” eksperci przyznali przełomowej i kluczowej inwestycji obejmującej budowę nowego publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia. Projekt został zrealizowany w całości przez Korporację Budowlaną DORACO.
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa ogłosił listę laureatów 33. edycji konkursu PZITB „Budowa Roku 2022”. To jeden z najbardziej prestiżowych przeglądów osiągnięć polskiego budownictwa. Główną nagrodę uzyskała inwestycja obejmująca budowę nowego publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia, zrealizowana przez Korporację Budowlaną DORACO. Konkurs organizowany jest corocznie przy współudziale Ministerstwa, prowadzącego sprawy budownictwa, obecnie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
„Przyznanie prestiżowej nagrody traktujemy jako duże wyróżnienie, ale także docenienie naszego potencjału oraz bardzo szerokich kompetencji w zakresie budownictwa hydrotechnicznego i kubaturowego. W trakcie realizacji projektu mierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami, ale wszystkie prace przebiegły zgodnie z planem. Budowa zajęła ponad dwa lata. Bardzo cieszymy się, że już od pewnego czasu terminal promowy służy podróżnym zapewniając wysoki standard obsługi pasażerskiej” – podkreślił Radosław Preiss, Wiceprezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
Inwestycja zrealizowana została na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Była przełomowym projektem modernizującym i unowocześniającym obsługę ruchu promowego. Zapewniła m.in. możliwość łatwiejszego manewrowania promami oraz obsługę większej ich liczby i jednostek o większym tonażu. Umożliwiona została obsługa promów o długości dochodzącej nawet do 240 metrów. Operacje związane z zawinięciem promu (tj. od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia) zostały jednocześnie znacznie skrócone i nie przekraczają obecnie 120 minut.
Charakterystycznym obiektem inwestycji jest nowoczesna galeria pasażerska zapewniająca bezpieczne przejście z promu do budynku dworca, niekolidujące z ruchem samochodów. Wybudowany został również nowatorski łącznik poruszający się po specjalnych torach między statkiem a galerią pasażerską, umożliwiający komunikację pieszą dostosowaną do różnych usytuowań wyjść w burtach statków. W zakresie obsługi statków opracowany został nowoczesny system zasilania OPS, czyli onshore power supply zwany też cold ironing wpisujący się w idee Green Port. System ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie. Pozwala na całkowite wykluczenie emisji spalin oraz niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku. Umożliwia także wyłączenie silników, zapewniając wydłużenie ich żywotności, co ma korzystny wpływ na środowisko. Innowacyjnym rozwiązaniem jest też system centralnego odbioru ścieków i podawania wody zlokalizowany w torowisku nabrzeża. Z kolei wybudowana sztuczna wyspa z ruchomą rampą umożliwiła obsługę samochodową promów z dwóch pokładów (dolnego i górnego) jednocześnie ze zjazdem z obu pokładów na rufie w osi promów.
Projekt współfinansowany był przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014 – 2020.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.