Komunikaty PR

Kierowcy Girteki dzielą się doświadczeniem z jazdy elektrycznym autem ciężarowym

2023-12-15  |  12:00
Biuro prasowe

Girteka, bazujący na cyfryzacji największy przewoźnik drogowy w Europie, stawia na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wspierających dekarbonizację floty i inwestuje w zakup ciężarowych aut elektrycznych. To podejście wyznacza też nowy kierunek dla przyszłości zawodu kierowcy, stawiając ich przed nowymi wyzwaniami i możliwościami. Jak oni sami oceniają te zmiany? Swoim doświadczeniem z jazdy elektrycznym pojazdem ciężarowym dzieli się Odd Thore, zawodowy kierowca Girteki.

Z diesla na elektryka

Odd Thore na co dzień pracuje w Norwegii, realizując dostawy dla Thermomaxu, firmy należącej do Grupy Girteka. Przez 15 lat jeździł autami z silnikiem diesla. Teraz, gdy firma stawia na wdrażanie zrównoważonych rozwiązań transportowych, przesiadł się na samochód ciężarowy Volvo z napędem elektrycznym.

„Przejście z diesla na napęd elektryczny daje wiele radości, nowe doświadczenia i umiejętności, a także potrzebę innego zachowania i zmiany nawyków" – mówi Odd Thore. „Na początku byłem ciekawy, może trochę sceptyczny. Jak te elektryczne giganty sprawdzą się na drogach w takich warunkach, jakie mamy w Norwegii?"

Zalety – cisza i styl jazdy

Tym, co już na samym początku zwróciło szczególną uwagę Odda Thore, była cisza panująca w kabinie, co mocno kontrastuje z dźwiękami silników diesla, do których był przyzwyczajony. Samochód elektryczny, choć przypomina wnętrze odpowiedników z silnikami wysokoprężnymi, dał poczucie spokoju. Kierowca był też pod wrażeniem szybkiego rozgrzewania się pojazdu.

„Cisza była ogłuszająca" - mówi Odd Thore. „Byłem przyzwyczajony do warkotu silnika diesla, ale to... to było coś innego. Czułem się tak, jakbym wkroczył w przyszłość. Ciągłe przebywanie w trasie sprawia, że warunki panujące w samochodzie są bardzo ważne dla jakości mojej pracy" – podkreśla.

Kolejną zaletą, na którą zwrócił uwagę kierowca, jest płynność przyspieszania, i tym samym wpływ na ekologiczny styl jazdy. Elektryczne samochody ciężarowe pozwalają kierowcom świadomie kontrolować zużycie energii podczas przyspieszania i hamowania wykorzystując energię kinetyczną, co jest trudniejsze do osiągnięcia w przypadku samochodów z napędem diesla, wyposażonych w tempomaty.

„Zwykle przechodziłem szkolenie z ekologicznej jazdy, aby zrozumieć, w jaki sposób moje reakcje i sposób prowadzenia pojazdu wpływają na poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Teraz, mając do dyspozycji elektryczny samochód i dostęp do natychmiastowych informacji, mogę samodzielnie przeprowadzić analizę, sprawdzając reakcje i skutki każdego naciśnięcia pedału" – podkreśla Thore.

Wyzwania - dwuosiowa konstrukcja i dłuższy czas ładowania

Przejście z pojazdu z silnikiem wysokoprężnym na auto z napędem elektrycznym nie obyło się jednak bez trudności. Jak podkreśla Odd Thore, dużym wyzwaniem była dla niego dwuosiowa konstrukcja samochodu i związane z nią obawy o przeciążenie, bezpieczeństwo i możliwości jazdy, zwłaszcza po zaśnieżonych drogach Norwegii.

„Konstrukcja dwuosiowa jest nieco zagadkowa, zwłaszcza, że oś napędowa łatwo ulega przeciążeniu. Przyzwyczaiłem się do jazdy z trzema osiami, co daje mi lepsze wyczucie ciężarówki na drodze, gdy jest w pełni załadowana" – mówi Odd Thore.

Kolejnym wyzwaniem był sam proces ładowania baterii w aucie elektrycznym, który wymaga więcej czasu w porównaniu z tankowaniem pojazdów z silnikiem diesla. To, jak podkreśla Thore, wymagało od niego dostosowania się i wprowadzenia zmian w codziennej rutynie.

Elektromobilność zmieni zawód kierowcy

Zdaniem Odda Thore samochody elektryczne, a zwłaszcza komfort jazdy (brak hałasu silnika) i szybki rozwój związanych z nimi technologii, mogą mieć wpływ na przyszłość jego zawodu.

„Pamiętam, kiedy zaczynałem pracę jako kierowca samochodu ciężarowego.  Wtedy te ciężarówki były świetne, ale porównanie ich teraz z tym, co może przynieść przyszłość, budzi nadzieję, że także praca kierowcy jest na progu zmian. Znajomość najnowszych rozwiązań technologicznych, takich jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji do planowania trasy, systemy wspomagania tempomatu i wszystkie funkcje kierowania, a także prawdopodobnie wiele innych, których nawet nie mogę sobie wyobrazić, są prawdziwym argumentem dla młodych ludzi, by przekonać ich do tego zawodu. A jeśli dodamy do tego pracę dla firmy, która inwestuje w najnowsze ciągniki, jak Girteka, otrzymujemy same korzyści" – podkreśla Odd Thore.

Co ciekawe, podobne wnioski wynikają z ankiety, przeprowadzonej w czerwcu 2023 r. dla ECTA. Jej celem było zebranie opinii zawodowych kierowców na temat jazdy elektrycznymi autami ciężarowymi po europejskich drogach. Ich zdaniem, komfort jazdy (czyste i uporządkowane wnętrza) oraz krótszy czas pracy (work-life balance) może zwiększyć atrakcyjność tego zawodu wśród młodego pokolenia i przekonać do niego kobiety.

Patrząc w przyszłość, Odd Thore jest optymistą. „Wierzę, że jesteśmy dopiero na początku. Elektryczne ciężarówki staną się bardziej zaawansowane i lepiej dostosowane do naszych potrzeb. Już nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć, dokąd zmierzamy".

W dążeniu do niskoemisyjności

Girteka należy do grona europejskich pionierów stosowania zrównoważonych rozwiązań, która inwestuje w budowę niskoemisyjnej floty i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Warto przypomnieć, że w 2022 r. firma podpisała umowę partnerską ze szwedzkim producentem samochodów Scania na dostawę 600 samochodów elektrycznych wyposażonych w nowy układ napędowy Scania Super, który zmniejsza zużycie paliwa o 8 proc. Współpraca między firmami zakłada też budowę infrastruktury do ich ładowania. Z kolei w tym roku Girteka wdrożyła w Norwegii ciekawe rozwiązanie, które opiera się na nowatorskiej strategii połączenia pojazdów elektrycznych z transportem intermodalnym. Na dystansie 150 km dostawy realizowane są samochodami elektrycznymi, a potem koleją w systemie połączeń intermodalnych. Girteka przygotowuje się już do wdrożenia kolejnych innowacji, wspierających dekarbonizację transportu drogowego.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.