Komunikaty PR

Kierowcy Girteki dzielą się doświadczeniem z jazdy elektrycznym autem ciężarowym

2023-12-15  |  12:00
Biuro prasowe

Girteka, bazujący na cyfryzacji największy przewoźnik drogowy w Europie, stawia na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wspierających dekarbonizację floty i inwestuje w zakup ciężarowych aut elektrycznych. To podejście wyznacza też nowy kierunek dla przyszłości zawodu kierowcy, stawiając ich przed nowymi wyzwaniami i możliwościami. Jak oni sami oceniają te zmiany? Swoim doświadczeniem z jazdy elektrycznym pojazdem ciężarowym dzieli się Odd Thore, zawodowy kierowca Girteki.

Z diesla na elektryka

Odd Thore na co dzień pracuje w Norwegii, realizując dostawy dla Thermomaxu, firmy należącej do Grupy Girteka. Przez 15 lat jeździł autami z silnikiem diesla. Teraz, gdy firma stawia na wdrażanie zrównoważonych rozwiązań transportowych, przesiadł się na samochód ciężarowy Volvo z napędem elektrycznym.

„Przejście z diesla na napęd elektryczny daje wiele radości, nowe doświadczenia i umiejętności, a także potrzebę innego zachowania i zmiany nawyków" – mówi Odd Thore. „Na początku byłem ciekawy, może trochę sceptyczny. Jak te elektryczne giganty sprawdzą się na drogach w takich warunkach, jakie mamy w Norwegii?"

Zalety – cisza i styl jazdy

Tym, co już na samym początku zwróciło szczególną uwagę Odda Thore, była cisza panująca w kabinie, co mocno kontrastuje z dźwiękami silników diesla, do których był przyzwyczajony. Samochód elektryczny, choć przypomina wnętrze odpowiedników z silnikami wysokoprężnymi, dał poczucie spokoju. Kierowca był też pod wrażeniem szybkiego rozgrzewania się pojazdu.

„Cisza była ogłuszająca" - mówi Odd Thore. „Byłem przyzwyczajony do warkotu silnika diesla, ale to... to było coś innego. Czułem się tak, jakbym wkroczył w przyszłość. Ciągłe przebywanie w trasie sprawia, że warunki panujące w samochodzie są bardzo ważne dla jakości mojej pracy" – podkreśla.

Kolejną zaletą, na którą zwrócił uwagę kierowca, jest płynność przyspieszania, i tym samym wpływ na ekologiczny styl jazdy. Elektryczne samochody ciężarowe pozwalają kierowcom świadomie kontrolować zużycie energii podczas przyspieszania i hamowania wykorzystując energię kinetyczną, co jest trudniejsze do osiągnięcia w przypadku samochodów z napędem diesla, wyposażonych w tempomaty.

„Zwykle przechodziłem szkolenie z ekologicznej jazdy, aby zrozumieć, w jaki sposób moje reakcje i sposób prowadzenia pojazdu wpływają na poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Teraz, mając do dyspozycji elektryczny samochód i dostęp do natychmiastowych informacji, mogę samodzielnie przeprowadzić analizę, sprawdzając reakcje i skutki każdego naciśnięcia pedału" – podkreśla Thore.

Wyzwania - dwuosiowa konstrukcja i dłuższy czas ładowania

Przejście z pojazdu z silnikiem wysokoprężnym na auto z napędem elektrycznym nie obyło się jednak bez trudności. Jak podkreśla Odd Thore, dużym wyzwaniem była dla niego dwuosiowa konstrukcja samochodu i związane z nią obawy o przeciążenie, bezpieczeństwo i możliwości jazdy, zwłaszcza po zaśnieżonych drogach Norwegii.

„Konstrukcja dwuosiowa jest nieco zagadkowa, zwłaszcza, że oś napędowa łatwo ulega przeciążeniu. Przyzwyczaiłem się do jazdy z trzema osiami, co daje mi lepsze wyczucie ciężarówki na drodze, gdy jest w pełni załadowana" – mówi Odd Thore.

Kolejnym wyzwaniem był sam proces ładowania baterii w aucie elektrycznym, który wymaga więcej czasu w porównaniu z tankowaniem pojazdów z silnikiem diesla. To, jak podkreśla Thore, wymagało od niego dostosowania się i wprowadzenia zmian w codziennej rutynie.

Elektromobilność zmieni zawód kierowcy

Zdaniem Odda Thore samochody elektryczne, a zwłaszcza komfort jazdy (brak hałasu silnika) i szybki rozwój związanych z nimi technologii, mogą mieć wpływ na przyszłość jego zawodu.

„Pamiętam, kiedy zaczynałem pracę jako kierowca samochodu ciężarowego.  Wtedy te ciężarówki były świetne, ale porównanie ich teraz z tym, co może przynieść przyszłość, budzi nadzieję, że także praca kierowcy jest na progu zmian. Znajomość najnowszych rozwiązań technologicznych, takich jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji do planowania trasy, systemy wspomagania tempomatu i wszystkie funkcje kierowania, a także prawdopodobnie wiele innych, których nawet nie mogę sobie wyobrazić, są prawdziwym argumentem dla młodych ludzi, by przekonać ich do tego zawodu. A jeśli dodamy do tego pracę dla firmy, która inwestuje w najnowsze ciągniki, jak Girteka, otrzymujemy same korzyści" – podkreśla Odd Thore.

Co ciekawe, podobne wnioski wynikają z ankiety, przeprowadzonej w czerwcu 2023 r. dla ECTA. Jej celem było zebranie opinii zawodowych kierowców na temat jazdy elektrycznymi autami ciężarowymi po europejskich drogach. Ich zdaniem, komfort jazdy (czyste i uporządkowane wnętrza) oraz krótszy czas pracy (work-life balance) może zwiększyć atrakcyjność tego zawodu wśród młodego pokolenia i przekonać do niego kobiety.

Patrząc w przyszłość, Odd Thore jest optymistą. „Wierzę, że jesteśmy dopiero na początku. Elektryczne ciężarówki staną się bardziej zaawansowane i lepiej dostosowane do naszych potrzeb. Już nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć, dokąd zmierzamy".

W dążeniu do niskoemisyjności

Girteka należy do grona europejskich pionierów stosowania zrównoważonych rozwiązań, która inwestuje w budowę niskoemisyjnej floty i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Warto przypomnieć, że w 2022 r. firma podpisała umowę partnerską ze szwedzkim producentem samochodów Scania na dostawę 600 samochodów elektrycznych wyposażonych w nowy układ napędowy Scania Super, który zmniejsza zużycie paliwa o 8 proc. Współpraca między firmami zakłada też budowę infrastruktury do ich ładowania. Z kolei w tym roku Girteka wdrożyła w Norwegii ciekawe rozwiązanie, które opiera się na nowatorskiej strategii połączenia pojazdów elektrycznych z transportem intermodalnym. Na dystansie 150 km dostawy realizowane są samochodami elektrycznymi, a potem koleją w systemie połączeń intermodalnych. Girteka przygotowuje się już do wdrożenia kolejnych innowacji, wspierających dekarbonizację transportu drogowego.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.