Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym
Agencje pracy tymczasowej w sezonie letnim odgrywają kluczową rolę w sterowaniu ruchem
na rynku pracy wobec zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w różnych branżach. Dzięki ich wsparciu, przedsiębiorcy znajdują rozwiązania na problemy z organizacją pracy związane z urlopami, demotywacją pracowników, spadkiem efektywności czy wzmożoną produkcją.
Sezon wakacyjny to z pewnością ożywienie dla branży – mówi Grzegorz Boczoń, Prezes Zarządu
w HR Quality. Czas urlopowy wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami dla przedsiębiorców, które w zależności od branży dotyczą między innymi zwiększonej liczby zamówień, większego zapotrzebowania na usługi, czy tzw. szczytów produkcyjnych w branży rolno-spożywczej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem na te problemy jest dostęp do dodatkowych zasobów pracowniczych na wypadek braków kadrowych lub niespodziewanego wzrostu zamówień. Te zasoby zapewniają właśnie agencje pracy – tym bardziej potrzebne w sytuacji, w której zmagamy się ze zmniejszeniem liczby chętnych do pracy sezonowej. Agencje dwoją się zatem i troją, by ściągnąć ludzi ze Wschodu Europy lub z Azji i w ten sposób zapełniać luki.
Brak pracowników dotyka przede wszystkim rolnictwa i gastronomii, jednak zauważalny jest również w innych sektorach gospodarki. Powodem takiego stanu rzeczy jest nie tylko odpływ pracowników z Ukrainy, którzy stanowili znaczną część sezonowej siły roboczej w Polsce, ale także zmieniające się podejście pracowników ze Wschodu, którzy wybierają lepiej płatne oferty poza Polską. Pomimo tych wyzwań, nadal można jednak obserwować zwiększenie zainteresowania obcokrajowców pracą w Polsce w okresie wakacyjnym i nie tylko. Jak podaje GUS, w ubiegłym roku do pracy przyjechało ponad milion cudzoziemców, co stanowiło ok. 6.6% ich udziału w ogóle zatrudnionych sezonowo.
Na polskim rynku obecnie działa blisko 9 tysięcy agencji pracy, jest więc ogromna konkurencja,
w ramach której każdy chce się czymś wyróżnić. Warto jednak wiedzieć, że zaledwie 5% agencji prowadzi skuteczne działania, a jeszcze mniejszy procent tych firm to firmy o zasięgu ogólnokrajowym. Wiele agencji zostało założonych pod wpływem zapotrzebowania rynku na pracowników i to przez osoby, które nie miały nigdy nic wspólnego z branżą HR.
Duża konkurencja na polskim rynku pracy paradoksalnie pomaga firmom, które dbają o jakość
i rzetelność oferowanych usług - mówi Andrzej Stec, Dyrektor Zarządzający w HR Quality. Pracodawcy doceniają jakość, którą oferuje dana agencja, mądrze poukładane procesy sprzedaży, rekrutacji
i operacji, a także dodatkowe usługi z zakresu szeroko pojętego doradztwa personalnego,
jak np. optymalizację PFRON, aktywizację zawodową osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, usługi rekrutacji typu direct search czy executive search.
Zdaniem ekspertów HR Quality rynek pracy w Polsce w obecnych czasach rozwija się niezwykle dynamicznie, ale jest też pełen nowych wyzwań związanych choćby z konfliktem w Ukrainie. Jak podaje Rzeczpospolita, pomimo spowolnienia, to nie spadek popytu na pracowników, lecz ich deficyt jest teraz głównym problemem usług HR. Branża się obawia, że oczekiwane ożywienie w gospodarce dodatkowo nasili ten problem.
Na pewno bardzo zmienia się rynek pracownika w Polsce – stwierdza Andrzej Stec. Obecnie młodych ludzi coraz mniej przekonują pieniądze. Więcej z kolei wymagają od pracodawców w Polsce propozycji, które zainspirują ich do współpracy z potencjalną firmą. Dlatego musimy wychodzić coraz szerzej jako agencja pracy poza granice Polski w poszukiwaniu pracowników na Wschodzie Europy czy Azji. Mówimy tu jednak o prostszych pracach produkcyjnych, nie wymagających często specjalistycznych kwalifikacji.
Jako pracodawcy musimy się dostosować do mentalności młodych Polaków i najpierw zapoznać się
z ich oczekiwaniami wobec zadań jakie się im powierzy pamiętając jednocześnie o tym,
aby zainspirować ich do działania i przy tym mocno podkreślić ważność ich ról w naszych organizacjach. Brzmi to bardzo patetycznie, ale czasy się zmieniają i trzeba iść z ich duchem – dodaje Łukasz Gwizdała, członek Zarządu w HR Quality.
Agencja Pracy HR Quality Polska Sp. z o.o. Sp. k. to firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, świadczącą kompleksowe usługi z branży HR. W swej działalności kieruje się wartościami w dążeniu do kreowania stabilnego środowiska biznesowego i budowania trwałych relacje opartych na zaufaniu i wartościach. HR Quality to przede wszystkim – wyjątkowi ludzie, pełni pasji i zaangażowania, którzy codziennie promują wartości i ideały społecznej odpowiedzialności biznesu. To oni tworzą unikalny klimat organizacyjny i sprawiają, że firma odnosi sukces.
Kontakt do mediów:
Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.