Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym
Agencje pracy tymczasowej w sezonie letnim odgrywają kluczową rolę w sterowaniu ruchem
na rynku pracy wobec zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w różnych branżach. Dzięki ich wsparciu, przedsiębiorcy znajdują rozwiązania na problemy z organizacją pracy związane z urlopami, demotywacją pracowników, spadkiem efektywności czy wzmożoną produkcją.
Sezon wakacyjny to z pewnością ożywienie dla branży – mówi Grzegorz Boczoń, Prezes Zarządu
w HR Quality. Czas urlopowy wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami dla przedsiębiorców, które w zależności od branży dotyczą między innymi zwiększonej liczby zamówień, większego zapotrzebowania na usługi, czy tzw. szczytów produkcyjnych w branży rolno-spożywczej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem na te problemy jest dostęp do dodatkowych zasobów pracowniczych na wypadek braków kadrowych lub niespodziewanego wzrostu zamówień. Te zasoby zapewniają właśnie agencje pracy – tym bardziej potrzebne w sytuacji, w której zmagamy się ze zmniejszeniem liczby chętnych do pracy sezonowej. Agencje dwoją się zatem i troją, by ściągnąć ludzi ze Wschodu Europy lub z Azji i w ten sposób zapełniać luki.
Brak pracowników dotyka przede wszystkim rolnictwa i gastronomii, jednak zauważalny jest również w innych sektorach gospodarki. Powodem takiego stanu rzeczy jest nie tylko odpływ pracowników z Ukrainy, którzy stanowili znaczną część sezonowej siły roboczej w Polsce, ale także zmieniające się podejście pracowników ze Wschodu, którzy wybierają lepiej płatne oferty poza Polską. Pomimo tych wyzwań, nadal można jednak obserwować zwiększenie zainteresowania obcokrajowców pracą w Polsce w okresie wakacyjnym i nie tylko. Jak podaje GUS, w ubiegłym roku do pracy przyjechało ponad milion cudzoziemców, co stanowiło ok. 6.6% ich udziału w ogóle zatrudnionych sezonowo.
Na polskim rynku obecnie działa blisko 9 tysięcy agencji pracy, jest więc ogromna konkurencja,
w ramach której każdy chce się czymś wyróżnić. Warto jednak wiedzieć, że zaledwie 5% agencji prowadzi skuteczne działania, a jeszcze mniejszy procent tych firm to firmy o zasięgu ogólnokrajowym. Wiele agencji zostało założonych pod wpływem zapotrzebowania rynku na pracowników i to przez osoby, które nie miały nigdy nic wspólnego z branżą HR.
Duża konkurencja na polskim rynku pracy paradoksalnie pomaga firmom, które dbają o jakość
i rzetelność oferowanych usług - mówi Andrzej Stec, Dyrektor Zarządzający w HR Quality. Pracodawcy doceniają jakość, którą oferuje dana agencja, mądrze poukładane procesy sprzedaży, rekrutacji
i operacji, a także dodatkowe usługi z zakresu szeroko pojętego doradztwa personalnego,
jak np. optymalizację PFRON, aktywizację zawodową osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, usługi rekrutacji typu direct search czy executive search.
Zdaniem ekspertów HR Quality rynek pracy w Polsce w obecnych czasach rozwija się niezwykle dynamicznie, ale jest też pełen nowych wyzwań związanych choćby z konfliktem w Ukrainie. Jak podaje Rzeczpospolita, pomimo spowolnienia, to nie spadek popytu na pracowników, lecz ich deficyt jest teraz głównym problemem usług HR. Branża się obawia, że oczekiwane ożywienie w gospodarce dodatkowo nasili ten problem.
Na pewno bardzo zmienia się rynek pracownika w Polsce – stwierdza Andrzej Stec. Obecnie młodych ludzi coraz mniej przekonują pieniądze. Więcej z kolei wymagają od pracodawców w Polsce propozycji, które zainspirują ich do współpracy z potencjalną firmą. Dlatego musimy wychodzić coraz szerzej jako agencja pracy poza granice Polski w poszukiwaniu pracowników na Wschodzie Europy czy Azji. Mówimy tu jednak o prostszych pracach produkcyjnych, nie wymagających często specjalistycznych kwalifikacji.
Jako pracodawcy musimy się dostosować do mentalności młodych Polaków i najpierw zapoznać się
z ich oczekiwaniami wobec zadań jakie się im powierzy pamiętając jednocześnie o tym,
aby zainspirować ich do działania i przy tym mocno podkreślić ważność ich ról w naszych organizacjach. Brzmi to bardzo patetycznie, ale czasy się zmieniają i trzeba iść z ich duchem – dodaje Łukasz Gwizdała, członek Zarządu w HR Quality.
Agencja Pracy HR Quality Polska Sp. z o.o. Sp. k. to firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, świadczącą kompleksowe usługi z branży HR. W swej działalności kieruje się wartościami w dążeniu do kreowania stabilnego środowiska biznesowego i budowania trwałych relacje opartych na zaufaniu i wartościach. HR Quality to przede wszystkim – wyjątkowi ludzie, pełni pasji i zaangażowania, którzy codziennie promują wartości i ideały społecznej odpowiedzialności biznesu. To oni tworzą unikalny klimat organizacyjny i sprawiają, że firma odnosi sukces.
Kontakt do mediów:
Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.