Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym
Agencje pracy tymczasowej w sezonie letnim odgrywają kluczową rolę w sterowaniu ruchem
na rynku pracy wobec zwiększonego zapotrzebowania na pracowników w różnych branżach. Dzięki ich wsparciu, przedsiębiorcy znajdują rozwiązania na problemy z organizacją pracy związane z urlopami, demotywacją pracowników, spadkiem efektywności czy wzmożoną produkcją.
Sezon wakacyjny to z pewnością ożywienie dla branży – mówi Grzegorz Boczoń, Prezes Zarządu
w HR Quality. Czas urlopowy wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami dla przedsiębiorców, które w zależności od branży dotyczą między innymi zwiększonej liczby zamówień, większego zapotrzebowania na usługi, czy tzw. szczytów produkcyjnych w branży rolno-spożywczej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem na te problemy jest dostęp do dodatkowych zasobów pracowniczych na wypadek braków kadrowych lub niespodziewanego wzrostu zamówień. Te zasoby zapewniają właśnie agencje pracy – tym bardziej potrzebne w sytuacji, w której zmagamy się ze zmniejszeniem liczby chętnych do pracy sezonowej. Agencje dwoją się zatem i troją, by ściągnąć ludzi ze Wschodu Europy lub z Azji i w ten sposób zapełniać luki.
Brak pracowników dotyka przede wszystkim rolnictwa i gastronomii, jednak zauważalny jest również w innych sektorach gospodarki. Powodem takiego stanu rzeczy jest nie tylko odpływ pracowników z Ukrainy, którzy stanowili znaczną część sezonowej siły roboczej w Polsce, ale także zmieniające się podejście pracowników ze Wschodu, którzy wybierają lepiej płatne oferty poza Polską. Pomimo tych wyzwań, nadal można jednak obserwować zwiększenie zainteresowania obcokrajowców pracą w Polsce w okresie wakacyjnym i nie tylko. Jak podaje GUS, w ubiegłym roku do pracy przyjechało ponad milion cudzoziemców, co stanowiło ok. 6.6% ich udziału w ogóle zatrudnionych sezonowo.
Na polskim rynku obecnie działa blisko 9 tysięcy agencji pracy, jest więc ogromna konkurencja,
w ramach której każdy chce się czymś wyróżnić. Warto jednak wiedzieć, że zaledwie 5% agencji prowadzi skuteczne działania, a jeszcze mniejszy procent tych firm to firmy o zasięgu ogólnokrajowym. Wiele agencji zostało założonych pod wpływem zapotrzebowania rynku na pracowników i to przez osoby, które nie miały nigdy nic wspólnego z branżą HR.
Duża konkurencja na polskim rynku pracy paradoksalnie pomaga firmom, które dbają o jakość
i rzetelność oferowanych usług - mówi Andrzej Stec, Dyrektor Zarządzający w HR Quality. Pracodawcy doceniają jakość, którą oferuje dana agencja, mądrze poukładane procesy sprzedaży, rekrutacji
i operacji, a także dodatkowe usługi z zakresu szeroko pojętego doradztwa personalnego,
jak np. optymalizację PFRON, aktywizację zawodową osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, usługi rekrutacji typu direct search czy executive search.
Zdaniem ekspertów HR Quality rynek pracy w Polsce w obecnych czasach rozwija się niezwykle dynamicznie, ale jest też pełen nowych wyzwań związanych choćby z konfliktem w Ukrainie. Jak podaje Rzeczpospolita, pomimo spowolnienia, to nie spadek popytu na pracowników, lecz ich deficyt jest teraz głównym problemem usług HR. Branża się obawia, że oczekiwane ożywienie w gospodarce dodatkowo nasili ten problem.
Na pewno bardzo zmienia się rynek pracownika w Polsce – stwierdza Andrzej Stec. Obecnie młodych ludzi coraz mniej przekonują pieniądze. Więcej z kolei wymagają od pracodawców w Polsce propozycji, które zainspirują ich do współpracy z potencjalną firmą. Dlatego musimy wychodzić coraz szerzej jako agencja pracy poza granice Polski w poszukiwaniu pracowników na Wschodzie Europy czy Azji. Mówimy tu jednak o prostszych pracach produkcyjnych, nie wymagających często specjalistycznych kwalifikacji.
Jako pracodawcy musimy się dostosować do mentalności młodych Polaków i najpierw zapoznać się
z ich oczekiwaniami wobec zadań jakie się im powierzy pamiętając jednocześnie o tym,
aby zainspirować ich do działania i przy tym mocno podkreślić ważność ich ról w naszych organizacjach. Brzmi to bardzo patetycznie, ale czasy się zmieniają i trzeba iść z ich duchem – dodaje Łukasz Gwizdała, członek Zarządu w HR Quality.
Agencja Pracy HR Quality Polska Sp. z o.o. Sp. k. to firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, świadczącą kompleksowe usługi z branży HR. W swej działalności kieruje się wartościami w dążeniu do kreowania stabilnego środowiska biznesowego i budowania trwałych relacje opartych na zaufaniu i wartościach. HR Quality to przede wszystkim – wyjątkowi ludzie, pełni pasji i zaangażowania, którzy codziennie promują wartości i ideały społecznej odpowiedzialności biznesu. To oni tworzą unikalny klimat organizacyjny i sprawiają, że firma odnosi sukces.
Kontakt do mediów:
Karina Grygielska, Agencja Face It, e-mail: k.grygielska@agencjafaceit.pl, tel. +48 510 139 575

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.