Komunikaty PR

Kobiety inwestują w bezpieczeństwo. Złoto w pierwszej piątce aktywów

2025-01-09  |  09:15

Raport „Polak Inwestor 2024” przybliżył, jak kształtują się decyzje inwestycyjne kobiet. Nie chcąc ryzykować swoich oszczędności, Polki stawiają m.in. na obligacje czy lokaty. Wśród aktywów alternatywnych, najczęściej decydują się z kolei na zakup nieruchomości oraz kruszców.  

Kobiety stanowiły 55% grupy przebadanej na potrzeby raportu Polak_Inwestor_2024, opracowanego przez iKsync oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Z badania wynika, że 80% inwestorek ma wyższe wykształcenie, a średnie dochody w ich gospodarstwach domowych wynoszą ok. 15 tys. zł. Najczęściej są one pracowniczkami wyższego i średniego szczebla. 

Co motywuje je do inwestowania? Uczestniczki badania najczęściej wskazywały spokój o sytuację finansową w niedalekiej przyszłości lub na emeryturze. Ważna jest dla nich także ochrona oszczędności przed inflacją oraz zwiększenie liczby źródeł przychodu.

Co czwarta inwestorka wybiera kruszce

Inwestorki mają średnio 3,3 aktywa w swoim portfelu (dla porównania – mężczyźni 4,4). Wśród tradycyjnych, najczęściej wymieniają lokaty w złotym (57%), polskie obligacje skarbowe (52,4%) oraz jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (27,4%). Kruszce (24,5%) są z kolei najpopularniejszym aktywem alternatywnym po nieruchomościach (25,4%). Kobiety chętnie inwestują też we własną edukację – wskazało na nią 29,5% przebadanych pań.

– Kobiety-inwestorki wyróżnia konsekwencja i sumienność w dążeniu do celu. Kluczowe jest dla nich bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że wśród wybieranych przez nie aktywów przeważają te, które są uznawane za bezpieczne. To między innymi złoto. Rozmawiając z inwestorkami, wielokrotnie słyszę powtarzający się argument: złoto sprawdziło się nie tylko w perspektywie ostatnich lat czy miesięcy, ale wręcz pokoleń – mówi Marta Dębska, ekspertka rynku złota Goldsaver.pl z Grupy Goldenmark. – Kruszce są często składnikiem majątku rodzinnego, który poznajemy jako jeden z pierwszych. W wielu kręgach kulturowych – również w Polsce – złoto jest popularnym prezentem i sposobem na podkreślenie ważnych momentów w życiu, takich jak narodziny, ślub, zaręczyny, chrzciny czy komunia. Uczymy się więc wartości złota od najmłodszych lat. 

W które aktywa najczęściej inwestują Polski?

Inwestują mniej ryzykownie, niż mężczyźni

Co piąta inwestorka nie akceptuje żadnego ryzyka inwestycyjnego (wśród mężczyzn co szósty). Blisko 56% kobiet akceptuje niewielką stratę, a tylko 22,3% akceptuje większą stratę za cenę możliwego, znacznego zysku (tę odpowiedź wskazało 29,9% inwestorów-mężczyzn).

„Największa różnica między obiema płciami inwestorów dotyczy gotowości podjęcia największego ryzyka inwestycyjnego, w nadziei na duże zyski: jest je gotowa podjąć jedynie co 90 kobieta (1,1%), ale już co ósmy mężczyzna (12,8%)” – wskazują autorzy badania.

Mężczyźni częściej zadeklarowali także w badaniu wybór aktywów ryzykownych: kryptowalut (31,2% przy 12,1% kobiet), polskich akcji (kolejno: 42,6% i 17,8%) czy obligacji korporacyjnych (14,6% i 5,1%). Dużo wyższym, blisko pięcioprocentowym zainteresowaniem wśród mężczyzn cieszą się z kolei start-upy. Wskazały je 0,2% badanych kobiet.

Inwestycje konsultowane z bliskimi

Z raportu wynika, że inwestorki cechuje mniejsza pewność swojej wiedzy związanej z inwestowaniem, niż w przypadku inwestorów-mężczyzn. Co czwarta z nich ocenia swoją wiedzę jako małą, a co piąta – jako znaczną. Wśród mężczyzn jest to odpowiednio: co dwunasty i więcej niż co trzeci.

Jak inwestorki i inwestorzy oceniają swoją wiedzę?

Skąd inwestorki czerpią wiedzę potrzebną do podjęcia decyzji inwestycyjnych? Przede wszystkim z materiałów online (35,9%), szkoleń online (28,2%) oraz w ramach grup inwestorów (10,2%).

Niespełna połowa kobiet (49,1%) podejmuje decyzje na podstawie własnej wiedzy (przy 61,8% mężczyzn). Co dziesiąta wskazuje poprzedzenie działania konsultacją z partnerem (11,3%). Co ciekawe, tę odpowiedź wskazało tylko niespełna 4,9% mężczyzn. Inwestorki wskazują także, że istotne są dla nich informacje w mediach (10,4%), konsultacje w grupach dyskusyjnych i na forach (9,3%) oraz rozmowy z profesjonalnymi doradcami (9%).

– Kobiety często rozpoczynają swoją przygodę z lokowaniem oszczędności od inwestowania w wiedzę. Nie boją się pytać, czy mówić o swoich wątpliwościach i obawach. Wiedzę czerpią nie tylko od najbliższych, ale również od ekspertów. To oczywiście podejście słuszne i godne polecenia – mówi Marta Dębska. – Jednocześnie obserwuję niepokojący trend. Wiele pań poprzestaje na inwestycji w szkolenia czy kursy. Czasem obawia się jednak wykonać pierwszy krok i po prostu zacząć działać w oparciu o już posiadaną wiedzę. Uczmy się, słuchajmy ekspertów, ale niech nie blokuje nas to przed tym, by zacząć wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.

Co czwarty Polak lokuje majątek w złocie

Raport Polak_Inwestor_2024 wskazuje także, że w kruszce inwestuje blisko 28% badanych – niezależnie od płci. Inwestorzy cenią metale szlachetne przede wszystkim jako instrument chroniący kapitał przed inflacją – to jedno z najczęściej wybieranych w tym celu aktywów. Na podobnym poziomie do kruszców są akcje GPW/NC (30%), nieruchomości (27%), akcje lub obligacje zagraniczne (26%) i kryptowaluty (22%).

Z grona aktywów tradycyjnych najbardziej pożądane są obligacje skarbowe (26% wskazań). Spośród alternatywnych inwestorzy najchętniej wybraliby kruszce (29%) i nieruchomości (29%). Obie te pozycje są także najczęściej wskazywanymi aktywami spośród wszystkich.

Partnerami merytorycznymi raportu „Polak Inwestor 2024” są: Goldenmark oraz Goldsaver.pl

Źródło informacji: Goldenmark, goldenmark.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Trwają zapisy do Poland Business Run 2025. Na liście startowej jest już ponad 30 tys. zawodników! Biuro prasowe
2025-06-02 | 11:00

Trwają zapisy do Poland Business Run 2025. Na liście startowej jest już ponad 30 tys. zawodników!

– Nie ma piękniejszego sportu na świecie od biegania. Jeśli już to robicie, wiecie, o czym mówię, a jeśli jeszcze nie, zacznijcie jak najszybciej! Dzięki udziałowi
GIGekonomia na dobre zagościła w krajobrazie polskiego rynku pracy, ale nie brakuje barier do jej rozwoju. To wnioski z trzeciej edycji badania GIGLIKE i EY Polska
2025-05-30 | 23:50

GIGekonomia na dobre zagościła w krajobrazie polskiego rynku pracy, ale nie brakuje barier do jej rozwoju. To wnioski z trzeciej edycji badania GIGLIKE i EY Polska

GIGbarometr 2025 osiągnął wartość 4,8 (na skali od 0 do 10, gdzie 10 oznacza maksimum elastyczności rynku pracy). To nieznaczny spadek w stosunku do zeszłego roku. Jest on
Premiera najnowszych produktów soundcore w Polsce - słuchawki Liberty 5 oraz Aeroclip zadebiutowały podczas eventu w stylu coffee party
2025-05-27 | 16:00

Premiera najnowszych produktów soundcore w Polsce - słuchawki Liberty 5 oraz Aeroclip zadebiutowały podczas eventu w stylu coffee party

Anker Innovations, światowy lider w dziedzinie produktów technologii konsumenckiej i jej marka audio soundcore, zaprezentowali dzisiaj dwa nowe produkty podczas wydarzenia coffee

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.