Kobiety inwestują w bezpieczeństwo. Złoto w pierwszej piątce aktywów
Raport „Polak Inwestor 2024” przybliżył, jak kształtują się decyzje inwestycyjne kobiet. Nie chcąc ryzykować swoich oszczędności, Polki stawiają m.in. na obligacje czy lokaty. Wśród aktywów alternatywnych, najczęściej decydują się z kolei na zakup nieruchomości oraz kruszców.
Kobiety stanowiły 55% grupy przebadanej na potrzeby raportu Polak_Inwestor_2024, opracowanego przez iKsync oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Z badania wynika, że 80% inwestorek ma wyższe wykształcenie, a średnie dochody w ich gospodarstwach domowych wynoszą ok. 15 tys. zł. Najczęściej są one pracowniczkami wyższego i średniego szczebla.
Co motywuje je do inwestowania? Uczestniczki badania najczęściej wskazywały spokój o sytuację finansową w niedalekiej przyszłości lub na emeryturze. Ważna jest dla nich także ochrona oszczędności przed inflacją oraz zwiększenie liczby źródeł przychodu.
Co czwarta inwestorka wybiera kruszce
Inwestorki mają średnio 3,3 aktywa w swoim portfelu (dla porównania – mężczyźni 4,4). Wśród tradycyjnych, najczęściej wymieniają lokaty w złotym (57%), polskie obligacje skarbowe (52,4%) oraz jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (27,4%). Kruszce (24,5%) są z kolei najpopularniejszym aktywem alternatywnym po nieruchomościach (25,4%). Kobiety chętnie inwestują też we własną edukację – wskazało na nią 29,5% przebadanych pań.
– Kobiety-inwestorki wyróżnia konsekwencja i sumienność w dążeniu do celu. Kluczowe jest dla nich bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że wśród wybieranych przez nie aktywów przeważają te, które są uznawane za bezpieczne. To między innymi złoto. Rozmawiając z inwestorkami, wielokrotnie słyszę powtarzający się argument: złoto sprawdziło się nie tylko w perspektywie ostatnich lat czy miesięcy, ale wręcz pokoleń – mówi Marta Dębska, ekspertka rynku złota Goldsaver.pl z Grupy Goldenmark. – Kruszce są często składnikiem majątku rodzinnego, który poznajemy jako jeden z pierwszych. W wielu kręgach kulturowych – również w Polsce – złoto jest popularnym prezentem i sposobem na podkreślenie ważnych momentów w życiu, takich jak narodziny, ślub, zaręczyny, chrzciny czy komunia. Uczymy się więc wartości złota od najmłodszych lat.
Inwestują mniej ryzykownie, niż mężczyźni
Co piąta inwestorka nie akceptuje żadnego ryzyka inwestycyjnego (wśród mężczyzn co szósty). Blisko 56% kobiet akceptuje niewielką stratę, a tylko 22,3% akceptuje większą stratę za cenę możliwego, znacznego zysku (tę odpowiedź wskazało 29,9% inwestorów-mężczyzn).
„Największa różnica między obiema płciami inwestorów dotyczy gotowości podjęcia największego ryzyka inwestycyjnego, w nadziei na duże zyski: jest je gotowa podjąć jedynie co 90 kobieta (1,1%), ale już co ósmy mężczyzna (12,8%)” – wskazują autorzy badania.
Mężczyźni częściej zadeklarowali także w badaniu wybór aktywów ryzykownych: kryptowalut (31,2% przy 12,1% kobiet), polskich akcji (kolejno: 42,6% i 17,8%) czy obligacji korporacyjnych (14,6% i 5,1%). Dużo wyższym, blisko pięcioprocentowym zainteresowaniem wśród mężczyzn cieszą się z kolei start-upy. Wskazały je 0,2% badanych kobiet.
Inwestycje konsultowane z bliskimi
Z raportu wynika, że inwestorki cechuje mniejsza pewność swojej wiedzy związanej z inwestowaniem, niż w przypadku inwestorów-mężczyzn. Co czwarta z nich ocenia swoją wiedzę jako małą, a co piąta – jako znaczną. Wśród mężczyzn jest to odpowiednio: co dwunasty i więcej niż co trzeci.
Skąd inwestorki czerpią wiedzę potrzebną do podjęcia decyzji inwestycyjnych? Przede wszystkim z materiałów online (35,9%), szkoleń online (28,2%) oraz w ramach grup inwestorów (10,2%).
Niespełna połowa kobiet (49,1%) podejmuje decyzje na podstawie własnej wiedzy (przy 61,8% mężczyzn). Co dziesiąta wskazuje poprzedzenie działania konsultacją z partnerem (11,3%). Co ciekawe, tę odpowiedź wskazało tylko niespełna 4,9% mężczyzn. Inwestorki wskazują także, że istotne są dla nich informacje w mediach (10,4%), konsultacje w grupach dyskusyjnych i na forach (9,3%) oraz rozmowy z profesjonalnymi doradcami (9%).
– Kobiety często rozpoczynają swoją przygodę z lokowaniem oszczędności od inwestowania w wiedzę. Nie boją się pytać, czy mówić o swoich wątpliwościach i obawach. Wiedzę czerpią nie tylko od najbliższych, ale również od ekspertów. To oczywiście podejście słuszne i godne polecenia – mówi Marta Dębska. – Jednocześnie obserwuję niepokojący trend. Wiele pań poprzestaje na inwestycji w szkolenia czy kursy. Czasem obawia się jednak wykonać pierwszy krok i po prostu zacząć działać w oparciu o już posiadaną wiedzę. Uczmy się, słuchajmy ekspertów, ale niech nie blokuje nas to przed tym, by zacząć wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.
Co czwarty Polak lokuje majątek w złocie
Raport Polak_Inwestor_2024 wskazuje także, że w kruszce inwestuje blisko 28% badanych – niezależnie od płci. Inwestorzy cenią metale szlachetne przede wszystkim jako instrument chroniący kapitał przed inflacją – to jedno z najczęściej wybieranych w tym celu aktywów. Na podobnym poziomie do kruszców są akcje GPW/NC (30%), nieruchomości (27%), akcje lub obligacje zagraniczne (26%) i kryptowaluty (22%).
Z grona aktywów tradycyjnych najbardziej pożądane są obligacje skarbowe (26% wskazań). Spośród alternatywnych inwestorzy najchętniej wybraliby kruszce (29%) i nieruchomości (29%). Obie te pozycje są także najczęściej wskazywanymi aktywami spośród wszystkich.
Partnerami merytorycznymi raportu „Polak Inwestor 2024” są: Goldenmark oraz Goldsaver.pl
Źródło informacji: Goldenmark, goldenmark.com

Emitel rozwija inteligentne systemy wodociągowe

Emitel S.A.: Jak zostać „szerpami” rynku dronowego?

Pies w pracy - jak czworonożny przyjaciel wpływa na nasze samopoczucie?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.