Kobiety zarabiają mniej i poszukują dodatkowej pracy
Najnowsze dane z badania „The Perfect Match” firmy kadrowo-płacowej SD Worx pokazują, że co czwarta Polka (39 proc.) zgłasza trudności z pokryciem wszystkich miesięcznych wydatków. Aż 32,5 proc. kobiet w Polsce w ciągu ostatniego roku poszukiwało dodatkowej pracy, by zrealizować stałe domowe zobowiązania. A to wszystko przy ciągle wysokiej nierówności płacowej. Jak podkreślał RPO, w 2021 r. luka płacowa wynosiła 8,5 proc. i choć była niższa niż średnia unijna (12,7 proc.), to jednak na przestrzeni dziesięciu lat wzrosła prawie dwukrotnie. Oznacza to, że pomimo wzrostu wynagrodzeń, różnica w dochodach kobiet i mężczyzn wciąż znacząco wpływa na kształtowanie polskiej rzeczywistości.
Jak wynika z danych SD Wrox, kobiety aktywniej podejmują kroki w celu poprawy swojej sytuacji finansowej. Aż 44,2 proc. z nich poprosiło o podwyżkę, co stanowi wyższy odsetek niż w przypadku mężczyzn (39 proc.). Ostatecznie, uzyskało ją 50,9 proc. kobiet i 48,4 proc. mężczyzn. Pomimo tego, aż 41,1 proc. kobiet – w porównaniu do 30,8 proc. mężczyzn – planuje poszukać pracy w niepełnym wymiarze godzin, aby uzyskać dodatkowy dochód. Oznacza to, że obecna sytuacja ekonomiczna nie pozwala im zaspokoić podstawowych potrzeb budżetu domowego – wskazało tak ok. 4 na 10 osób żyjących w Polsce.
Od 15 listopada aż do końca roku kobiety pracują za darmo. To niestety nie żart, a twarde dane płacowe. Komisja Europejska co roku, na podstawie danych z 12 państw wspólnoty, ustala datę graniczną, która pokazuje rozbieżność między zatrudnionymi na tym samym stanowisku kobietami i mężczyznami. Z udostępnianych przez KE informacji wynika, że średnia luka płacowa wynosi około 12,7 proc.
Niższe zarobki kobiet przekładają się na wiele aspektów ich życia: decyzje osobiste, zakupowe, pewność na rynku pracy i relacjach międzyludzkich. Z corocznego badania SD Worx wynika, że kobiety – w przeważającej większości odpowiedzialne za planowanie domowego budżetu i decyzje zakupowe – są bardziej ostrożne finansowo. Ponad 39 proc. Polek zgłasza trudności związane z pokryciem wszystkich miesięcznych wydatków (taki sam problem zgłasza 36,2 proc. mężczyzn). Aż 32,5 proc. kobiet co najmniej raz w ciągu minionego roku poszukiwało pracy w niepełnym wymiarze godzin w celu uzyskania dodatkowego dochodu. Taką potrzebę odczuwało w tym czasie tylko 25,1 proc. mężczyzn. Jednocześnie aż niemal 70 proc. kobiet twierdzi, że doskonale rozumie, co składa się na ich wynagrodzenie, włączając w to benefity (taką świadomość ma tylko 60,9% mężczyzn). Wiedzą też – tę kwestię podnosi aż 40,5 proc. respondentek – że ich wynagrodzenie jest niesprawiedliwie niskie w porównaniu z wypłatami innych pracowników w ich firmach. W ubiegłym roku ponad 44 proc. kobiet, które wzięły udział w naszym badaniu, ubiegało się o podwyżkę. W tej kategorii również wyprzedziły swoich kolegów z pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.