Kompetencje miękkie w IT? Nie tylko dla Project Menadżera
Dla wielu osób przeszkodą w karierze IT jest brak umiejętności programowania. Dlatego próbując wejść do tej branży lub dalej się w niej rozwijać, szukają ofert pracy opartych w dużej mierze o kompetencje miękkie, a zatem w takich zawodach, jak Project Menadżer czy Scrum Master. Tymczasem branża IT oferuje więcej możliwości rozwoju, szczególnie dla osób mówiących w językach obcych innych niż angielski i ceniących sobie pracę z ludźmi. A także dla tych, którzy po prostu już nie chcą być dalej menadżerami lub menadżerkami projektów IT. Jednym z takich zawodów jest Bid Menadżer.
Z badania przeprowadzonego przez bulldogjob.pl wynika, że jedna czwarta pracowników branży IT nie posiada ścisłego ani technicznego wykształcenia[1]. Jest tak dlatego, że wiele osób, w tym także humanistów, decyduje się na przekwalifikowanie i start kariery w IT.
Choć obecna koniunktura spowodowała, że na rynku łatwiej mają specjaliści z doświadczeniem niż osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę w tej branży, jest prawdopodobne, że wkrótce sytuacja ta ponownie ulegnie zmianie. A i teraz mimo trudności na portalach rekrutacyjnych nie brakuje ofert pracy. W tym także tych skierowanych do osób z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, takimi jak komunikatywność, otwartość czy silne predyspozycje liderskie.
Project i Product Menadżer, Scrum Master i UX/UI Designer od lat są dla takich osób najczęstszym wyborem pod kątem ścieżki rozwoju. Tymczasem istnieje wiele stanowisk, które wymagają podobnych kompetencji i mogą stanowić dla nich równie ciekawą, jeśli nie ciekawszą alternatywę. Także dlatego, że oferują cenną możliwość wyspecjalizowania się w wąskiej dziedzinie i zbudowania tym samym dużej przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.
Do takich zawodów należy z pewnością tajemniczo brzmiący Bid Menadżer, co można przetłumaczyć na polski jako menedżer projektu przetargowego.
- Bid Menadżer to, najprościej mówiąc, menedżer projektu, jakim jest złożenie oferty. Stanowisko to jest charakterystyczne dla dużych, dojrzałych organizacji, które otrzymują wiele rozbudowanych i skomplikowanych zapytań ofertowych. To bardzo ciekawa, ale też bardzo ambitna rola. Bid Menadżer osobiście odpowiada za to, by oferta powstała na czas, była jak najwyższej jakości, a także by została wcześniej odpowiednio przeprocesowana w organizacji i mieściła się w ramach zatwierdzonego budżetu na przygotowanie oferty. Bid Menadżer musi umieć układać sobie pracę zespołem złożonym z ekspertek i ekspertów z całego świata, którzy wcześniej nie mieli okazji się poznać. Co więcej, zespoły te zmieniają się przy każdej nowej ofercie, trzeba przywyknąć do tej zmienności – mówi Wojciech Banaszewski, Head of Bid & Solution, Software Center Capgemini Polska.
Jak sprawdzić, czy ta propozycja zawodowa jest dla nas interesująca oraz jakie kompetencje należy posiadać, by móc ubiegać się o pracę Bid Menadżera?
Bez języków ani rusz
Aby zrozumieć, czym zajmuje się Bid Menadżer, należy przyjrzeć się sposobowi, w jaki duże firmy technologiczne pozyskują klientów. Proces sprzedażowy w ich przypadku jest z reguły skomplikowany i często trwa dość długo, niekiedy nawet pół roku lub dłużej. Działy odpowiedzialne za sprzedaż i marketing koncentrują się na pozyskaniu klienta, który w efekcie składa zapytanie ofertowe. I wtedy do gry wkracza Bid Menadżer.
- W początkowej fazie każdego procesu przygotowywania oferty dla klienta kluczowe jest prawidłowe oszacowanie jego złożoności, co często nie jest oczywiste i absolutnie nie ma związku na przykład z obszernością otrzymanego zapytania ofertowego. Dobre umiejętności analityczne, przewidywanie różnych scenariuszy oraz łączenie wątków i zależności w projekcie pozwalają Bid Menadżerowi nie tylko właściwie zaplanować proces, lecz także aktywnie i szybko reagować na wszelkie zmiany. To duże wyzwanie, ale ważne, bo bezpośrednio warunkuje sukces – mówi Karolina Karolczak, Bid Menadżer z Capgemini.
Karolina do zespołu Capgemini dołączyła z początkiem roku. Wcześniej pracowała w roli koordynatorki w dziale cyfryzacji w dużej firmie z sektora automotive. Dlatego dziś doskonale odnajduje się po drugiej stronie. Dodatkowo mówi biegle po niemiecku, a praca w roli Bid Menadżera w dużej organizacji często wymaga znajomości języków obcych innych niż tylko angielski.
Dynamiczne środowisko i dużo satysfakcji
Pracę Bid Menadżera trudno włożyć w schemat. Na tym zresztą polega jej wyjątkowość – wymaga dużej elastyczności i gotowości na pracę w zmiennych warunkach. Wymaga tez umiejętności pracy z rozproszonym geograficznie i bardzo senioralnym zespołem o mocno zróżnicowanych kompetencjach. Mimo to można wskazać kilka kroków, które zawsze wpisane są w proces tworzenia oferty przetargowej.
Na początek Bid Menadżer musi zapoznać się ze szczegółami zapytania ofertowego. Na podstawie tego tworzy tzw. Bid Plan. Bo przygotowanie oferty to projekt, który należy rozpisać w czasie i ustalić punkty kontrolne oraz kamienie milowe, które muszą się wydarzyć, by proces zakończył się sukcesem. A Bid Menadżer jest Project Menadżerem tego projektu - dba o to, że oferta powstanie w terminie i to pomimo nieoczekiwanych splotów zdarzeń, które mogą wystąpić po drodze.
Kolejnym krokiem jest szybka i sprawna organizacja zespołu złożonego ekspertów niezbędnych do przygotowania oferty. Zadaniem Bid Menadżera jest uzupełnienie już istniejącego zespołu o brakujące ogniwa i kompetencje biznesowe, jakie powinny być wykorzystane w danym projekcie.
W skład zespołu wchodzi kilka lub kilkadziesiąt osób – są to osoby z określonymi kompetencjami technicznymi odpowiadającymi przygotowywanej ofercie, a także menadżerowie, analitycy, sprzedawcy. Bid Menadżer musi też zadbać efektywną współpracę z wieloma działami wsparcia, m.in. działem prawnym, zarządzania ryzykiem, bezpieczeństwa, mobilności...
Bid Menadżer zapewnia komunikację w zespole – zapewnia, że każda osoba ma dostęp do potrzebnych informacji. W razie potrzeby Bid Menadżer organizuje też spotkania ze specjalistami i specjalistkami spoza zespołu. Niekiedy, szczególnie w przypadku rzadkich technologii, są to osoby dosłownie z drugiego końca świata, na przykład z Australii.
Czasami na przygotowanie oferty Bid Menadżer ma trzy miesiące (to dotyczy złożonych zamówień na całe, kompleksowe systemy czy rozwiązania). Ale znacznie częściej są to trzy lub nawet dwa tygodnie. Dlatego w tej pracy konieczne jest sprawne zarządzanie czasem własnym i zespołu. O zwlekaniu ze znalezieniem rozwiązania dla istniejącej lub przewidywanej przeszkody nie może być mowy. W końcu w ofertach co do zasady nie ma nagrody za drugie miejsce.
Praca nie dla każdego
Z pewnością nie każda osoba sprawdzi się w roli Bid Menadżera. To stanowisko, które wymaga interdyscyplinarnych kompetencji z różnych światów: od sprzedaży (rozumienie procesu sprzedażowego jest bardzo istotne, by porozumiewać się z działem sprzedaży wewnątrz własnej organizacji), umiejętności budowania relacji z zespołem, ale i z najważniejszymi osobami w firmie, perfekcyjnej organizacji pracy, aż po analityczny umysł i kompetencje finansowe.
- Bid Menadżer musi być sprawnym liderem. Zespoły, z którymi pracuje, składają się często z osób równych lub wyższych od niego stanowiskiem, niezbędna jest więc umiejętność przebijania się z własnymi pomysłami i naturalnego zarządzania i motywowania ludzi. Ostatecznie odpowiedzialność za stworzenie oferty spoczywa na Bid Menadżerze i trzeba tak pokierować zespołem, żeby doprowadzić do jej powstania. A zarówno dla Bid Menadżera, jak i dla zespołu nie ma nic przyjemniejszego niż wygrany przetarg – podkreśla Karolina Karolczak.
Oferty pracy w zawodzie Bid Menadżera pojawiają się co jakiś czas na platformach z ogłoszeniami rekrutacyjnymi. Także Capgemini poszukuje kolejnych Bid Menadżerów do współpracy z niemieckim oddziałem firmy w tej roli.
Więcej informacji znaleźć można w tym miejscu.
[1] https://bulldogjob.pl/it-report/2020/project_manager

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Ochrona środowiska
K. Wyszkowski: Porozumienie paryskie to duże osiągnięcie. Odwrót USA tego nie zmieni

Z danych Climate Action Tracker wynika, że do końca lutego br. tylko 18 państw sygnatariuszy porozumienia paryskiego zaktualizowało swoje plany realizacji celów klimatycznych do 2035 roku. Chociaż walka z rosnącymi emisjami CO2 nie postępuje w takim tempie, jakie jest wymagane, to samo porozumienie klimatyczne z Paryża należy uznać za osiągnięcie, które przyniesie efekty. Zdaniem Kamila Wyszkowskiego z UN GCNP nie powinno tego zmienić nawet wycofanie się z niego Stanów Zjednoczonych.
Ochrona środowiska
Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł

Niemal 200 mln zł trafi na realizację innowacyjnych projektów dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. NCBR i Orlen w ramach konkursu NEON III chcą znaleźć partnerów wśród instytucji naukowych i technologicznych do działania w trzech obszarach: dekarbonizacji, cyfryzacji i gospodarki obiegu zamkniętego. Nabór wniosków potrwa do 30 czerwca br.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.