Kompetencje przyszłości
Rok 2020 był pełen wyzwań, zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i lokalnych firm. Zmiany dotknęły dosłownie wszystkich. Wybuch pandemii, lockdown, przejście na tryb pracy zdalnej, który w przypadku wielu organizacji był wprowadzany praktycznie z dnia na dzień i wreszcie zarządzanie biznesem w czasach kryzysu, wymagało od nas ogromnej elastyczności. W obliczu tzw. nowej rzeczywistości na znaczeniu zyskały umiejętności, które będą odgrywać kluczową rolę także w najbliższej przyszłości. Jakie konkretnie?
Jeszcze na początku roku, rozmawiając o rozwoju kompetencji wśród pracowników jako jeden z głównych, warunkujących go czynników, wskazywaliśmy postęp technologiczny i cyfryzację. Dziś, patrząc na wydarzenia z ostatniego półrocza, widzimy, że przyszłość nadeszła zdecydowanie szybciej niż się tego spodziewaliśmy. Przez ostatnie pół roku zmienił się i wciąż się zmienia styl naszej pracy i funkcjonowania biznesu. Szybko okazało się, że możliwość odpowiedniego zaadoptowania się do nowych realiów wymaga od pracowników konkretnych umiejętności, które jednocześnie stały się niezwykle ważne dla pracodawców. – W obliczu tzw. nowej rzeczywistości poza kompetencjami twardymi, potrzebnymi do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku na znaczeniu zyskały kompetencje miękkie, które pozwalają na sprawne funkcjonowanie w stale zmieniających się warunkach – tłumaczy Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska. – Na pierwszy plan wysuwa się elastyczność, otwartość na zmiany, samodyscyplina czy umiejętność samodzielnej, dobrej organizacji swojej pracy. To cechy wręcz niezbędne, gdy mówimy o realizacji działań w rozproszonych zespołach. Dla pracodawcy liczy się także lojalność – pracownik, na którego można liczyć w tych niepewnych czasach jest na wagę złota – dodaje.
Czuje więc rozumiem
Wśród najbardziej pożądanych kompetencji, których znaczenie będzie kluczowe także w nachodzącym roku znajdują się również te związane z inteligencją emocjonalną. Empatia i wyrozumiałość wobec swoich współpracowników to cechy wymagane dziś przede wszystkim od liderów, ale nie tylko. Pełnienie obowiązków służbowych w nowych warunkach, ze zwiększonym poziomem stresu i niepokoju, może być zupełnie nowym wyzwaniem. Inaczej do pracy zdalnej będą podchodzić np. młodzi specjaliści, którzy świetnie czują się w środowisku nowych technologii, a inaczej pracownicy ceniący sobie przede wszystkim kontakt bezpośredni czy łączący pracę na zasadach home office z opieką nad dziećmi i nauczaniem zdalnym. Zrozumienie potrzeb oraz ograniczeń każdego zatrudnionego staje się obecnie kluczowe dla odpowiedniego motywowania, a co za tym idzie efektywności pracy całego zespołu.
Wygrywa zaangażowanie
Kolejną niezwykle istotną cechą pracownika przyszłości jest tzw. otwarty umysł i chęć stałego rozwoju. Doświadczenia bieżącego roku pokazują, że model funkcjonowania biznesu może zmieniać się niezwykle dynamicznie. Aby miał szansę na dostosowanie się do bieżących wyzwań niezbędny jest zespół profesjonalistów, którzy są otwarci na zdobywanie nowych kompetencji pozwalających im na szybkie dostosowanie się do zmieniających się warunków pracy. – Z punktu widzenia pracodawcy ogromne znaczenie ma dziś także kreatywność i osobiste zaangażowanie. W Perfetti Van Melle te właśnie cechy pracowników pozwoliły nam na sprawne przejście przez ten swoisty „sprawdzian”, jakim był rok 2020. Cały zespół PVM wykazał się silną aktywnością i elastycznością w działaniu, dzięki czemu wchodzimy w nowy rok silniejsi i przygotowani na czekające rynek wyzwania – podsumowuje Tikhomiroff.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.
Prawo
ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.
Konsument
Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.