Komunikacja korporacyjna w branży IT. O czym należy pamiętać?
Komunikacja korporacyjna skierowana jest do interesariuszy firmy, klientów biznesowych, a także pracowników. Jak skutecznie mówić do tych grup docelowych? O czym należy pamiętać? Branża IT w Polsce jest chłonna i dynamiczna. Cały czas poszukiwani są nowi pracownicy, którzy mają specyficzne wymagania dotyczące formy zatrudnienia i wynagrodzenia. Jak mówić do pracowników IT w ramach komunikacji korporacyjnej? Oto kilka wskazówek.
Najwięcej pracowników z branży IT jest poszukiwanych w Warszawie – 34 proc., a także w Krakowie – 16 proc. i we Wrocławiu – 16 proc[1]. To wyraźny sygnał do pracodawców, szczególnie z tamtejszych regionów, by jeszcze lepiej dbali o swoich pracowników i komunikowali się z nimi w odpowiedni sposób. Czyli jaki?
Pytaj, czego potrzebują twoi pracownicy
Jak pokazują dane, w 55 proc. firm z branży IT nie istniała możliwość pracy zdalnej. A czego oczekują pracownicy? Co drugi z nich preferuje zatrudnienie w trybie hybrydowym, natomiast 48 proc. chce cały czas pracować zdalnie. Jedynie 2 proc. osób preferuje stałą pracę z biura.
– Forma zatrudnienia, a także system pracy, to dwa główne zagadnienia, które zdominują rynek w 2023 roku. W ramach komunikacji korporacyjnej pracodawcy z branży IT powinni wsłuchiwać się w potrzeby swoich pracowników. Istotne jest przeprowadzanie badań pracowniczych i ankiet, by sprawdzić, jakie są wymagania osób zatrudnionych. Poznanie opinii pracowników pomoże nam uniknąć rotacji w firmie. Pracodawcy powinni wziąć pod uwagę preferencje zatrudnionych. Jeśli ci oczekują elastycznego podejścia do miejsca, w którym wykonują obowiązki zawodowe – pracodawca powinien wziąć pod uwagę potrzeby pracowników – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.
Pracodawcy powinni przynajmniej raz na kwartał badać poziom satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy, zanim ci zaczną szukać nowego zatrudnienia.
Przede wszystkim rozmowa
Wielu pracodawców zapomina o podstawowej kwestii, jaką jest rozmowa ze swoimi pracownikami. Należy poruszać także takie tematy, które nie są wygodne. Do 3 głównych powodów zmiany pracy wśród pracowników IT zaliczyć należy: nieadekwatne wynagrodzenie (43 proc.), brak możliwości rozwoju (36 proc.) i niesatysfakcjonujące projekty (26 proc.). Trudno jednak przeciwdziałać skutkom niezadowolenia pracowników z wymienionych obszarów, jeśli nie ma się o nich pojęcia.
– Zapracowani pracodawcy zapominają o rozmowie ze swoimi pracownikami. W ramach komunikacji korporacyjnej powinny być organizowane cykliczne spotkania, podczas których pracodawca poinformuje, jaka jest sytuacja finansowa firmy, a także jakie nowe projekty pojawią się na horyzoncie. Spotkania to także czas na rozwianie wszelkich wątpliwości, jakie pojawiają się po stronie pracowników. Nie warto pozwalać, aby w firmie pojawił się szum komunikacyjny. Ten może bowiem doprowadzić do rotacji i wielu odejść pracowników – dodaje Sebastian Kopiej z Commplace.
46 proc. pracowników przyznaje, że może zmienić pracę, jeśli otrzyma lepszą ofertę. Zaś 29 proc. zdecydowanie nie chce szukać innej firmy. Mając na uwadze te dane, jak jeszcze firmy powinny rozmawiać z pracownikami? Jakie działania podejmować? Komunikacja wewnętrzna odgrywa kluczową rolę w procesie zatrzymania pracowników w firmie. Kolejnym krokiem jest oferowanie ciekawych benefitów, a jednym z nich są spotkania firmowe i wyjazdy integracyjne. Początek roku to świetny czas na to, by zaplanować imprezy i wybrać odpowiedni scenariusz.
[1] Raport „Przygotuj się na rekrutację IT w 2022 roku. Rynek pracy IT w Polsce”

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.