Kongres GIS 2023: Świadomość przestrzenna, by działać w świecie pełnym zmian
W Cukrowni w Żninie zakończył się tegoroczny Kongres GIS organizowany przez Esri Polska. Pośród setek głosów i wielu wątków tego największego w Polsce spotkania o rozwiązaniach bazujących na technologiach geolokalizacyjnych, szczególnie dało się słyszeć jedno, wspólne stanowisko: Żaden człowiek, ani nawet grupa ekspertów, nie jest w stanie w pełni przewidzieć następstw zachodzących zmian bez odpowiedniego wsparcia. Dlatego możliwości, jakie oferuje GIS, są obecnie kluczowe, by działać sprawnie, minimalizując poczucie niepewności, niezależnie od rodzaju działalności i sektora.
Setki gości ze świata biznesu, sektora publicznego oraz edukacji i nauki spotkało się w dniach 25 – 26 października w żnińskiej Cukrowni, by rozmawiać o możliwościach, jakie daje wykorzystanie w swojej działalności technologii GIS. To największe spotkanie poświęcone temu tematowi, organizowane kolejny raz pod patronatem Esri Polska. W tym roku zgromadzeni goście mogli dowiedzieć się, jak technologie geolokalizacyjne wykorzystują m.in. Allegro, Orange, Veolia, Savills, Żabka Polska, Tatrzański Park Narodowy, Gaz-System, Energa Operator, takie miasta jak Warszawa, Łódź czy Kraków oraz uczelnie, administracja różnych szczebli i wiele innych podmiotów.
– Wygoda klientów stanowi bardzo ważny aspekt działalności Allegro, na który kładziemy duży nacisk także w procesie rozwoju marki Allegro One – powiedział po swojej prezentacji Karol Herszfeld, Location Intelligence Manager w Allegro. – W tym celu, wraz z planami rozwoju automatów paczkowych One Box istotne stało się poznanie preferencji klientów w kontekście geograficznym, by zoptymalizować proces wyboru lokalizacji dla naszych urządzeń. Stworzone przez nas rozwiązania bazujące na ArcGIS Online, pozwoliły usprawnić realizację projektu, a tym samym zwiększyć tempo ekspansji i rozwoju naszej firmy. Mówiąc krótko: dziś, dzięki GIS, wiemy nie tylko czego chcą klienci, ale także jak ich oczekiwania i potrzeby rozkładają się na mapie, dzięki czemu możemy podejmować punktowe, celowane działania.
To tylko jeden z przykładów tego, o czym goście tegorocznego kongresu, realizowanego pod hasłem „Zmień perspektywę!”, mogli posłuchać podczas spotkania. W jego trakcie nie zabrakło przykładów wykorzystania technologii GIS w połączeniu z innymi rozwiązaniami podbijającymi obecnie rynki jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, digital twin, BIM czy bezzałogowe statki powietrzne, czyli drony.
– Wiele mówi się o cyfryzacji, chmurze czy gromadzeniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu danych. Tymczasem nadal rzadko pamięta się o tym, że każda dana, każdy bajt informacji został wytworzony gdzieś, w jakimś miejscu. Można mu więc przypisać określoną lokalizację. A kiedy już się to zrobi i dane zwizualizuje na mapie, odsłania się zupełnie nowa perspektywa działania, pozwalająca podejmować jeszcze bardziej przemyślane decyzje. To potencjał, który drzemie w narzędziach wykorzystujących GIS – mówi Agnieszka Nosal, Dyrektor Zarządzająca Esri Polska. – W obecnych warunkach, kiedy nie tylko każdy rok, ale niemal każdy miesiąc przynosi zmiany, to nieocenione wsparcie, pozwalające zorientować się w obecnej sytuacji i przygotować wiarygodne prognozy na przyszłość. Dlatego cieszę się, że z roku na rok GIS zyskuje na popularności, czego dowodzi choćby liczba prelegentów i uczestników naszego kongresu.
Choć goście kongresu rozjechali się już po Polsce i świecie, to warto pamiętać, że społeczność skupiona wokół GIS ma swoje miejsce także w przestrzeni wirtualnej. Jest nim portal ArcanaGIS.pl, skąd wszyscy, którzy wciąż czują niedosyt inspiracji i pomysłów na wykorzystanie technologii geoprzestrzennych, mogą czerpać bez limitów. Ci zaś, którzy wolą osobiste spotkania i rozmowy, na kolejne takie wydarzenie muszą jeszcze poczekać.

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Polityka
J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej

Parlament Europejski podczas specjalnej sesji w Strasburgu uczcił 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej. – Jesteśmy zdeterminowani, by stanąć razem i powiedzieć jasno i stanowczo: nigdy więcej – podkreśliła przewodnicząca PE Roberta Metsola. Zarówno kombatanci, których obecność uświetniła uroczystość, jak i europosłowie podkreślali, że projekt utworzenia europejskiej wspólnoty był odpowiedzią na ówczesne zagrożenia dla pokoju, o który nieustannie trzeba wspólnie dbać.
Ochrona środowiska
Budownictwo modułowe coraz popularniejsze w samorządach. Teraz rozwój sektora jest napędzany przez KPO

Rozwój budownictwa modułowego jest coraz bardziej zauważalny w inwestycjach samorządowych. Wpływa na to przede wszystkim szybsze tempo prowadzonych prac w porównaniu z tymi, w których wykorzystywane są tradycyjne technologie budowlane. Istotną kwestią jest również spełnianie warunków środowiskowych, w tym wysoka efektywność energetyczna budynków, która ma wpływ na możliwość uzyskania dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Samorządowcy mają już niewiele czasu na finalizację dotowanych inwestycji. Termin upływa 31 sierpnia 2026 roku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.