Koniec budowlanych okazji. Ceny materiałów znów rosną
Prime Time PR
Halszki 28
30-611 Kraków
aleksandra.masnica|primetimepr.pl| |aleksandra.masnica|primetimepr.pl
12 313 00 87
https://primetimepr.pl/
Średnie ceny materiałów budowlanych zaczynają się stabilizować. Po okresie gwałtownych spadków od połowy 2022 roku, rynek powoli wyhamowuje. Od kwietnia można zauważyć nawet odwrócenie trendu i niewielki wzrost dynamiki cen.
Koniec cyklu
Według najnowszych danych opublikowanych przez grupę PSB Handel jesteśmy obecnie na etapie odbicia od dotychczasowego trendu spadków cen. W czerwcu 2022 roku ich dynamika wynosiła 32 proc., a następnie zaczęła systematycznie maleć, osiągając poziom 20 proc. w grudniu 2022 roku. Spadki kontynuowane były zresztą w całym 2023 roku, z dynamiką cen obniżającą się do 1 proc. w czerwcu i przechodzącą na wartości ujemne od sierpnia. Najniższy poziom dynamiki, -3,2 proc., osiągnięto w marcu 2024 roku, po czym zanotowano niewielki wzrost, do -2,8 proc. w kwietniu. Może to wskazywać na początek stabilizacji cen, a być może nawet ich rychły wzrost w nadchodzących miesiącach – Rynek materiałów budowlanych przechodzi istotne zmiany, które wpływają na koszty budowy i ceny nieruchomości. Kluczowe czynniki, takie jak wzrost cen surowców, zakłócenia w łańcuchach dostaw i rosnące koszty energii, determinują obecny stan rynku. Ceny materiałów budowlanych będą tym samym wyższe niż wcześniej, co wymaga pewnej adaptacji. W mojej opinii nie należy oczekiwać powrotu do cen sprzed kilkunastu miesięcy. Zwiększona produkcja i poprawa łańcuchów dostaw mogą co prawda przynieść pewne sezonowe obniżki, jednak w długim terminie koszty budowy prawdopodobnie pozostaną na wyższym poziomie niż przed wzrostami – mówi Piotr Koszyk, członek zarządu Q3D Contract.
Wzrosty w kilku grupach towarowych
Analizując szczegółowo czerwcowe dane Grupy PSB Handel dotyczące dynamiki cen materiałów budowlanych, można zauważyć, że niektóre grupy towarowe zaczęły odnotowywać wzrosty w relacjach rok do roku. Cement i wapno zanotowały najwyższy z nich, wynoszący 4 proc. Tuż za nimi uplasowały się płyty OSB i drewno (3 proc.), a kolejną grupą są farby i lakiery, z 2 proc. wzrostem - mogą one zyskiwać na popularności ze względu na trend w kierunku renowacji i modernizacji istniejących budynków. Inną grupą z dodatnią dynamiką cen były ściany i kominy, które wzrosły o 1 proc. W sektorze motoryzacyjnym również odnotowano niewielki wzrost - o 0,4 proc., co może być efektem wzrostu kosztów transportu i logistyki. Otoczenie domu, ze wzrostem o 0,3 proc., odzwierciedla natomiast rosnące zainteresowanie aranżacją przestrzeni wokół domów, co może być rezultatem zwiększonej liczby inwestycji w nieruchomości jednorodzinne.
Analiza danych za okres styczeń-czerwiec 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku pokazuje natomiast, że cement i wapno odnotowały jeszcze wyższy wzrost, wynoszący 5 proc. Farby i lakiery również zwiększyły swoją dynamikę cen - konkretnie o 3 proc., co wskazuje na stałe zapotrzebowanie na te produkty. Chemia budowlana również odnotowała wzrost cen - o 1 proc. – Ceny materiałów budowlanych kształtuje wiele czynników. Kluczową rolę odgrywa bieżąca sytuacja na rynku nieruchomości. Ważne są również inflacja, sytuacja na rynku surowców oraz polityka gospodarcza. Wahania kursów walut mogą wpływać na koszty importowanych materiałów. Sezonowość prac budowlanych powoduje jeszcze dodatkowo okresowe skoki cen. Warto śledzić rynek i czytać analizy ekspertów, aby dostosować się do zmieniających się warunków ze względu na osobiste korzyści, tj. odpowiednie planowanie zakupów, prac oraz przewidywanie potencjalnych wydatków. Regularne monitorowanie trendów rynkowych pozwala również lepiej reagować na nieoczekiwane zmiany. W rezultacie inwestorzy mogą osiągnąć większą efektywność finansową i zminimalizować ryzyko związane z niekorzystnymi zmianami cen – mówi Piotr Koszyk, członek zarządu Q3D Contract.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.