Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków bierze udział w akcjach promocyjnych. A te nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także budują silne marki – 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody, a 66% uczestników dzięki konkursom czy loteriom lepiej zapamiętuje produkty i brandy. Z kolei 58% badanych jest w stanie zmienić swoje postawy zakupowe - zdecydować się na więcej lub kupić nowy produkt, o którym dowiedzieli się w sklepie (57%). Niepodważalnym motywatorem do zaangażowania pozostaje bez zmian nagroda pieniężna w postaci kart przedpłaconych lub eVoucherów – wskazuje na to prawie 90% badanych. To najnowsze dane z raportu: ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż, Pluxee Polska.
W tegorocznym raporcie “ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” wykorzystano dane z dwóch badań: “Akcje wsparcia sprzedaży 2024” wykonane przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. oraz “Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie - edycja 2025”zrealizowane przez IRCenter. Próba badawcza to kolejno n=510 (firmy z sektora B2C i B2B) oraz n=1020 (reprezentatywna próba Polaków).
- aż 80% Polaków wzięło udział w różnego typu akcjach promocyjnych w ciągu ostatniego roku.
- 76% badanych wskazuje oszczędność i wsparcie domowego budżetu jako główny powód uczestnictwa w akcjach promocyjnych. 40% bierze udział dla atrakcyjnych nagród na przyjemności.
- 59% Polaków uznaje, że uniwersalność i wolność wyboru to cechy nagrody idealnej. Dla 49% liczy się szybki dostęp do nagrody.
- Dla 72% nagrody pieniężne (np. w formie kart przedpłaconych czy eVoucherów do wielu sieci) to najczęstszy czynnik motywujący do udziału w akcjach promocyjnych.
- Prawie 90% badanych, którzy biorą udział w akcjach promocyjnych, uważa karty przedpłaconei eVouchery (do wielu sieci, z możliwością realizacji w licznych punktach online i offline) za atrakcyjną i motywującą formę nagrody.
- 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody w konkursie, loterii lub promocji.
- 66% uczestników akcji promocyjnych przyznaje, że dzięki nim łatwiej zapamiętuje markę lub produkt, a 75% twierdzi, że takie działania zwiększają ich lojalność wobec marki.
- 58% badanych dzięki udziałowi w akcji promocyjnej zmienia swoje postawy zakupowe, kupując więcej produktów, a 57% decyduje się na zakup nowego produktu, o którym dowiedzieli się w sklepie.
- 50% badanych dowiaduje się o akcjach promocyjnych z gazetek promocyjnych sklepów, a 47% z informacji na produktach.
- 84% Polaków uznało, że podanie numeru PESEL to największa bariera uczestnictwa w akcjach.
Skuteczne akcje wpływają na decyzje zakupowe: co mówi 80% Polaków?
W dobie silnej konkurencji o uwagę konsumentów dobrze zaplanowana promocja z odpowiednim mechanizmem i atrakcyjnymi nagrodami ma potencjał nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także wyróżnić markę na rynku. Kluczowe jest jednak dostarczenie wartości, która rezonuje z codziennymi potrzebami klientów. A jeśli kryteria zostaną spełnione, to gotowy przepis na sukces. Działania promocyjne mają nie tylko krótkoterminowy wpływ na wyniki sprzedaży, ale również długofalowe znaczenie w budowaniu lojalności klientów. Potwierdza to 66% uczestników akcji, którzy wskazują, że dzięki nim lepiej zapamiętują markę lub produkt. Z kolei 75% deklaruje większą lojalność wobec organizatora promocji.
W dzisiejszym, przebodźcowanym świecie, budowanie silnej marki to nie tylko kwestia jakości produktu, ale przede wszystkim umiejętności pozostania w pamięci konsumenta. Samo oddziaływanie na konsumentów nie kończy się więc na półce sklepowej czy stronie/aplikacji, ale powinno zostawić swój ślad w umysłach odbiorców. Promocje z nagrodami mają tu ogromny potencjał – pozwalają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim tworzą emocjonalną więź z marką. To one sprawiają, że klient, stojąc przed wyborem instynktownie sięga po znaną mu markę z tzw. top of mind – bo kojarzy ją z pozytywnym doświadczeniem, wartością i konkretną korzyścią. Z punktu widzenia długofalowej strategii marketingowej to bezcenne osiągnięcie. - mówi Karol Kamas, Chief Product & Marketing Officer, członek zarządu Pluxee Polska
Jak wynika z badania: kobiety i osoby w wieku 35-44 lata są najbardziej wierni markom, w których akcjach wzięły udział. To te grupy najczęściej zapamiętują brandy oraz produkty dzięki udziałowi w akcji promocyjnej.
A to, że są w stanie kupić więcej - potwierdzają kolejne dane: 52% badanych pod wpływem akcji promocyjnej dokonało zakupów na zapas, 46% zmieniło kupowaną do tej pory markę, a 44% zaczęło częściej robić zakupy.
Co lubią konsumenci? Najpopularniejsze formy promocji
Wśród preferowanych mechanizmów promocyjnych Polacy najchętniej wybierają:
Programy lojalnościowe – 82%
Promocje z gratisami – 68%
Zakupy z rabatem – 48%
Konkursy i loterie – 38%
Kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z trzech pierwszych form akcji promocyjnych, podczas gdy konkursy i loterie cieszą się podobną popularnością wśród obu płci. Droga, którą uczestnicy zgłaszają się do udziału w akcji nadal pozostaje głównie cyfrowa: robią to poprzez strony internetowe i aplikacje mobilne, rośnie także znaczenie zgłoszeń e-mailowych i SMS-owych (+4 p.p. r/r). Wzrost cyfrowych metod zgłaszania wynika z ewolucji nawyków konsumenckich – uczestnicy cenią wygodę i szybki dostęp do promocji, a smartfon mają zawsze “pod ręką”.
Nagroda idealna – na oszczędności i przyjemności
Akcje promocyjne z nagrodami są uniwersalnym sposobem na zmotywowanie uczestników do zakupów. Niezależnie od płci czy wieku.
72% Polaków wskazuje nagrody pieniężne jako najskuteczniejszy czynnik motywujący, a prawie 90% uważa, że najbardziej atrakcyjną formą są karty przedpłaconei eVouchery. Dlaczego? Bo dają wolność wyboru (59%), zapewniają natychmiastowy dostęp (49%) i pozwalają przeznaczyć nagrodę na realne przyjemności. W dobie rosnących kosztów życia konsumenci chcą samodzielnie decydować o przeznaczeniu nagrody, a elastyczność kart przedpłaconych daje im taką możliwość.
Dobrze zaprojektowana akcja promocyjna to inwestycja, która realnie wpływa na sprzedaż i budowanie świadomości marki. Wyniki badania potwierdzają, że nagrody pieniężne to kluczowy element angażujących promocji. Konsumenci oczekują elastyczności i szybkiego dostępu do nagrody, a karty przedpłacone oraz eVouchery idealnie spełniają te potrzeby. Potwierdzają to sami uczestnicy badania: 63% deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygraną w promocjach, konkursach i loteriach. – mówi Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.
Dwa najczęściej wskazywane powody korzystania z akcji to: chęć oszczędności i wsparcie domowego budżetu (76% wskazań) oraz zdobycie atrakcyjnych nagród na przyjemności (40%). Co ciekawe, w badaniu widać znaczącą różnicę w motywacji kobiet i mężczyzn: kobiety częściej korzystają z akcji promocyjnych, ponieważ chcą podreperować finanse, z kolei mężczyźni dla zabawy czy chęci poczucia nuty rywalizacji.
Branding, personalizacja i cyfryzacja – niezawodne trio
Przelew na konto? Gotówka “do ręki”? Choć wygodne, tracą swoją wartość emocjonalną i nie zapadają w pamięci zwycięzców. Tymczasem karty przedpłacone i eVouchery umożliwiają branding oraz personalizację, co zwiększa ich skuteczność marketingową.
Logo organizatora, grafika zgodna z key visual i hasło akcji to informacje, które podświadomie są utrwalane w umysłach odbiorców przy każdej płatności. A badania potwierdzają, że są zauważane przez odbiorców akcji.
Konsumenci cenią również rozwiązania cyfrowe – aż 79% uczestników promocji preferuje nagrody cyfrowe ze względu na ich natychmiastowy dostęp i ekologiczny charakter.
Cyfrowe nagrody pieniężne to przyszłość akcji promocyjnych. Nie tylko zwiększają atrakcyjność akcji, ale także ułatwiają organizację i umożliwiają zwycięzcom na niemal natychmiastowe wykorzystanie, bez ograniczeń. Marki, które integrują nowoczesne technologie z akcjami promocyjnymi, zyskują przewagę konkurencyjną. – podkreśla Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.
Taka forma nagród jest najbardziej atrakcyjna dla młodszych pokoleń, tj. gen Z i millenialsów (25-34 lata) – aż 95% twierdzi, że są one atrakcyjne. Mniej cenią je sobie silversi (osoby powyżej 55 roku życia), którzy preferują tradycyjne formy kart przedpłaconych .
Najwięksi przeciwnicy skutecznych akcji - bariery wskazywane przez konsumentów
Mimo dużej popularności akcji promocyjnych, istnieją czynniki, które zniechęcają uczestników. Są to:
- Zbyt skomplikowane warunki uczestnictwa – 43% wskazań. Polacy cenią prostotę i szybki dostęp do nagrody.
- Nadmiar komunikatów marketingowych – zniechęca 37% Polaków. Powodem jest poczucie przebodźcowania, szczególnie wśród pokolenia Z i młodych millenialsów.
- Obawa o prywatność danych – 43% badanych jako barierę wskazało konieczność podawania danych osobowych, a dla większości Polaków (aż 83%!) to numer PESEL i dochody są największym hamulcem.
Aktualne dane i znajomość konsumenta 2025 roku pozwala markom na organizowanie skutecznych akcji, które napędzają sprzedaż. Z kolei wyższy zwrot z inwestycji (ROI z akcji) przekona decydentów do przeznaczania większych środków na działania promocyjne wspierające sprzedaż. Więcej szczegółów znajduje się w pełnej wersji raportu.
Źródło: Pluxxe

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Złodzieje nie mają Świąt

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.