Komunikaty PR

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

2025-04-21  |  23:50
Biuro prasowe

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków bierze udział w akcjach promocyjnych. A te nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także budują silne marki – 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody, a 66% uczestników dzięki konkursom czy loteriom lepiej zapamiętuje produkty i brandy. Z kolei 58% badanych jest w stanie zmienić swoje postawy zakupowe - zdecydować się na więcej lub kupić nowy produkt, o którym dowiedzieli się w sklepie (57%). Niepodważalnym motywatorem do zaangażowania pozostaje bez zmian nagroda pieniężna w postaci kart przedpłaconych lub eVoucherów – wskazuje na to prawie 90% badanych. To najnowsze dane z raportu: ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż, Pluxee Polska.

W tegorocznym raporcie “ROI w akcji: promocje i nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż” wykorzystano dane z dwóch badań: “Akcje wsparcia sprzedaży 2024” wykonane przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. oraz “Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie - edycja 2025”zrealizowane przez IRCenter. Próba badawcza to kolejno n=510 (firmy z sektora B2C i B2B) oraz n=1020 (reprezentatywna próba Polaków).

  • aż 80% Polaków wzięło udział w różnego typu akcjach promocyjnych w ciągu ostatniego roku.
  • 76% badanych wskazuje oszczędność i wsparcie domowego budżetu jako główny powód uczestnictwa w akcjach promocyjnych. 40% bierze udział dla atrakcyjnych nagród na przyjemności.
  • 59% Polaków uznaje, że uniwersalność i wolność wyboru to cechy nagrody idealnej. Dla 49% liczy się szybki dostęp do nagrody.
  • Dla 72% nagrody pieniężne (np. w formie  kart przedpłaconych czy eVoucherów do wielu sieci) to najczęstszy czynnik motywujący do udziału w akcjach promocyjnych.
  • Prawie 90% badanych, którzy biorą udział w akcjach promocyjnych, uważa karty przedpłaconei eVouchery (do wielu sieci, z możliwością realizacji w licznych punktach online i offline) za atrakcyjną i motywującą formę nagrody.
  • 63% Polaków deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygranie nagrody w konkursie, loterii lub promocji.
  • 66% uczestników akcji promocyjnych przyznaje, że dzięki nim łatwiej zapamiętuje markę lub produkt, a 75% twierdzi, że takie działania zwiększają ich lojalność wobec marki.
  • 58% badanych dzięki udziałowi w akcji promocyjnej zmienia swoje postawy zakupowe, kupując więcej produktów, a 57% decyduje się na zakup nowego produktu, o którym dowiedzieli się w sklepie.
  • 50% badanych dowiaduje się o akcjach promocyjnych z gazetek promocyjnych sklepów, a 47% z informacji na produktach.
  • 84% Polaków uznało, że podanie numeru PESEL to największa bariera uczestnictwa w akcjach.

 

Skuteczne akcje wpływają na decyzje zakupowe: co mówi 80% Polaków?

W dobie silnej konkurencji o uwagę konsumentów dobrze zaplanowana promocja z odpowiednim mechanizmem i atrakcyjnymi nagrodami ma potencjał nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także wyróżnić markę na rynku. Kluczowe jest jednak dostarczenie wartości, która rezonuje z codziennymi potrzebami klientów. A jeśli kryteria zostaną spełnione, to gotowy przepis na sukces. Działania promocyjne mają nie tylko krótkoterminowy wpływ na wyniki sprzedaży, ale również długofalowe znaczenie w budowaniu lojalności klientów. Potwierdza to 66% uczestników akcji, którzy wskazują, że dzięki nim lepiej zapamiętują markę lub produkt. Z kolei 75% deklaruje większą lojalność wobec organizatora promocji.

W dzisiejszym, przebodźcowanym świecie, budowanie silnej marki to nie tylko kwestia jakości produktu, ale przede wszystkim umiejętności pozostania w pamięci konsumenta. Samo oddziaływanie na konsumentów nie kończy się więc na półce sklepowej czy stronie/aplikacji, ale powinno zostawić swój ślad w umysłach odbiorców. Promocje z nagrodami mają tu ogromny potencjał – pozwalają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim tworzą emocjonalną więź z marką. To one sprawiają, że klient, stojąc przed wyborem instynktownie sięga po znaną mu markę z tzw. top of mind – bo kojarzy ją z pozytywnym doświadczeniem, wartością i konkretną korzyścią. Z punktu widzenia długofalowej strategii marketingowej to bezcenne osiągnięcie. - mówi Karol Kamas, Chief Product & Marketing Officer, członek zarządu Pluxee Polska

Jak wynika z badania: kobiety i osoby w wieku 35-44 lata są najbardziej wierni markom, w których akcjach wzięły udział. To te grupy najczęściej zapamiętują brandy oraz produkty dzięki udziałowi w akcji promocyjnej.

A to, że są w stanie kupić więcej - potwierdzają kolejne dane:  52% badanych pod wpływem akcji promocyjnej dokonało zakupów na zapas, 46% zmieniło kupowaną do tej pory markę, a 44% zaczęło częściej robić zakupy.

Co lubią konsumenci? Najpopularniejsze formy promocji

Wśród preferowanych mechanizmów promocyjnych Polacy najchętniej wybierają:

Programy lojalnościowe – 82%

Promocje z gratisami – 68%

Zakupy z rabatem – 48%

Konkursy i loterie – 38%

Kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z trzech pierwszych form akcji promocyjnych, podczas gdy konkursy i loterie cieszą się podobną popularnością wśród obu płci. Droga, którą uczestnicy zgłaszają się do udziału w akcji nadal pozostaje głównie cyfrowa: robią to poprzez strony internetowe i aplikacje mobilne, rośnie także znaczenie zgłoszeń e-mailowych i SMS-owych (+4 p.p. r/r). Wzrost cyfrowych metod zgłaszania wynika z ewolucji nawyków konsumenckich – uczestnicy cenią wygodę i szybki dostęp do promocji, a smartfon mają zawsze “pod ręką”.

Nagroda idealna – na oszczędności i przyjemności

Akcje promocyjne z nagrodami są uniwersalnym sposobem na zmotywowanie uczestników do zakupów. Niezależnie od płci czy wieku.

72% Polaków wskazuje nagrody pieniężne jako najskuteczniejszy czynnik motywujący, a prawie 90% uważa, że najbardziej atrakcyjną formą są karty przedpłaconei eVouchery. Dlaczego? Bo dają wolność wyboru (59%), zapewniają natychmiastowy dostęp (49%) i pozwalają przeznaczyć nagrodę na realne przyjemności. W dobie rosnących kosztów życia konsumenci chcą samodzielnie decydować o przeznaczeniu nagrody, a elastyczność kart przedpłaconych daje im taką możliwość.

Dobrze zaprojektowana akcja promocyjna to inwestycja, która realnie wpływa na sprzedaż i budowanie świadomości marki. Wyniki badania potwierdzają, że nagrody pieniężne to kluczowy element angażujących promocji. Konsumenci oczekują elastyczności i szybkiego dostępu do nagrody, a karty przedpłacone oraz eVouchery idealnie spełniają te potrzeby. Potwierdzają to sami uczestnicy badania: 63% deklaruje, że chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygraną w promocjach, konkursach i loteriach. – mówi Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.

Dwa najczęściej wskazywane powody korzystania z akcji to: chęć oszczędności i wsparcie domowego budżetu (76% wskazań) oraz zdobycie atrakcyjnych nagród na przyjemności (40%). Co ciekawe, w badaniu widać znaczącą różnicę w motywacji kobiet i mężczyzn: kobiety częściej korzystają z akcji promocyjnych, ponieważ chcą podreperować finanse, z kolei mężczyźni dla zabawy czy chęci poczucia nuty rywalizacji.

Branding, personalizacja i cyfryzacja – niezawodne trio

Przelew na konto? Gotówka “do ręki”? Choć wygodne, tracą swoją wartość emocjonalną i nie zapadają w pamięci zwycięzców. Tymczasem karty przedpłacone i eVouchery umożliwiają branding oraz personalizację, co zwiększa ich skuteczność marketingową.

Logo organizatora, grafika zgodna z key visual i  hasło akcji to informacje, które podświadomie są utrwalane w umysłach odbiorców przy każdej płatności. A badania potwierdzają, że są zauważane przez odbiorców akcji.

Konsumenci cenią również rozwiązania cyfrowe – aż 79% uczestników promocji preferuje nagrody cyfrowe ze względu na ich natychmiastowy dostęp i ekologiczny charakter.

Cyfrowe nagrody pieniężne to przyszłość akcji promocyjnych. Nie tylko zwiększają atrakcyjność akcji, ale także ułatwiają organizację i umożliwiają zwycięzcom na niemal natychmiastowe wykorzystanie, bez ograniczeń. Marki, które integrują nowoczesne technologie z akcjami promocyjnymi, zyskują przewagę konkurencyjną. – podkreśla Justyna Klimuk, Marketing Manager w Pluxee Polska.

Taka forma nagród jest najbardziej atrakcyjna dla młodszych pokoleń, tj. gen Z i millenialsów (25-34 lata) – aż 95% twierdzi, że są one atrakcyjne. Mniej cenią je sobie silversi (osoby powyżej 55 roku życia), którzy preferują tradycyjne formy kart przedpłaconych .

Najwięksi przeciwnicy skutecznych akcji - bariery wskazywane przez konsumentów

Mimo dużej popularności akcji promocyjnych, istnieją czynniki, które zniechęcają uczestników. Są to:

  • Zbyt skomplikowane warunki uczestnictwa – 43% wskazań. Polacy cenią prostotę i szybki dostęp do nagrody.
  • Nadmiar komunikatów marketingowych – zniechęca 37% Polaków. Powodem jest poczucie przebodźcowania, szczególnie wśród pokolenia Z i młodych millenialsów.
  • Obawa o prywatność danych – 43% badanych jako barierę wskazało konieczność podawania danych osobowych, a dla większości Polaków (aż 83%!) to numer PESEL i dochody są największym hamulcem.

 

Aktualne dane i znajomość konsumenta 2025 roku pozwala markom na organizowanie skutecznych akcji, które napędzają sprzedaż. Z kolei wyższy zwrot z inwestycji (ROI z akcji) przekona decydentów do przeznaczania większych środków na działania promocyjne wspierające sprzedaż. Więcej szczegółów znajduje się w pełnej wersji raportu.

Źródło: Pluxxe

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie? Biuro prasowe
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden
Konsument Złodzieje nie mają Świąt
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.