Komunikaty PR

Covid-19 zmienia podejście Polaków do jedzenia

2020-04-29  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Beata Sadowska
IQS Sp. z o.o.

ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl
Do pobrania komunikat ( 0.1 MB )

6 na 10 Polaków jest zdania, że odżywia się zdrowo. Rośnie rola świeżości i lokalności. Wzmacnia się przekonanie, że polskie produkty są zdrowe. Częściej gotujemy. Popularność słowa odporność eksploduje. Częściej sięgamy też po suplementację witaminami C oraz D, które w naszym przekonaniu wzmacniają odporność. Drugą młodość przeżywa czosnek i cebula, czyli stare, dobre metody budowania odporności. Przegrywamy jednak z czymś, na co pracowaliśmy latami i co jest silniejsze niż wirus – z naszymi złymi nawykami żywieniowymi – pokazują wyniki raportu zatytułowanego Chorzy Hoży[1], który został przygotowany przez agencję IQS.

Rośnie pesymizm Polaków. Już blisko połowa z nas uważa, że „z roku na rok jest coraz gorzej” (obecnie 46 proc. versus 35 proc. w 2017r.). Jedną z kluczowych obaw jest ta związana z cenami żywności, która dodatkowo jest potęgowana poprzez doniesienia dotyczące sytuacji hydrologicznej w naszym kraju. Rośnie liczba Polaków, którzy obecnie podczas zakupów żywności kierują się przede wszystkim ceną (56 proc.), a także tych, którzy przyznają się do większego planowania swoich wydatków na artykuły spożywcze (75 proc.). Idąc na zakupy, częściej kupujemy też różne produkty na zapas (55 proc.) i deklarujemy, że marnujemy mniej jedzenia. Obecnie „zero waste” w kuchni jest związany z kwestiami ekonomicznymi, co może mieć wpływ na jego redefinicję – od lifestylu do portfela.

Presja zdrowia i odporności

Idealny zdrowy produkt do jedzenia według Polaków jest świeży (54 proc.), w pełni naturalny (46 proc.), pochodzący z własnych upraw (38 proc.) lub prosto od rolnika (24 proc.) i ma być zrobiony w domu (28 proc.), najlepiej według tradycyjnych receptur (23 proc.).

W dobie strachu i koronawirusa wracamy do tradycji, do tego co znamy, a czym czujemy się bezpiecznie. Liczne cechy zdrowego produktu odnoszące się do bezpieczeństwa istotnie zyskują na znaczeniu. Szczególnie wyraźnie rośnie rola naturalności. Wskazuje na to również analiza porównawcza sieci powiązań w obrębie postów w social mediach zawierających słowo odporność w okresie przed oraz w czasie pandemii. To szansa dla wielu marek i produktów – komentuje Matt Wójcik, partner zarządzający w agencji IQS, jeden z twórców raportów Chorzy Hoży i Jedzenie w czasie zmiany.

Z drugiej jednak strony stajemy się nieco bardziej tolerancyjni wobec składu produktów i zawartości takich składników, na jakie jeszcze niedawno nie było zgody. Ze względu na gromadzenie żywności nieznacznie maleją obawy co konserwantów, a cukier będący źródłem przyjemności chwilowo mniej „straszy” (istotny spadek tego parametru w wizerunku idealnego zdrowego produktu).

Pandemia zmienia także nasze postawy i zachowania wobec produktów BIO. Procent Polaków, którzy deklarują sporadyczny zakup produktów BIO jest raczej stały i wynosi obecnie 65 proc. Rośnie natomiast liczba osób, które artykułów BIO nie kupują wcale (23 proc.), a maleje tych, którzy robią to regularnie (12 proc. w kwietniu br. versus 18 proc. w grudniu 2019r.).  BIO stać się może jeszcze bardziej luksusem dla tych, którzy mogą sobie pozwolić na drogie, zdrowe produkty.

Złe nawyki silniejsze niż wirus

Stres, izolacja społeczna, praca zdalna rozbiły rytm, do którego byli przyzwyczajeni konsumenci. Nieregularny rytm pracy, nieregularny sen i nieregularne jedzenie idą ze sobą w parze. Jedzenie w pośpiechu, przekąszanie czegoś w trakcie dnia i sięganie po słodycze to rzeczy, które robimy teraz częściej w porównaniu do okresu sprzed koronawirusa. Do posiłków w pośpiechu częściej niż kiedyś przyznaje się aż 46 proc. Polaków. Dla 41 proc. sytuacja się nie zmieniła, a tylko 10 proc. twierdzi, że pośpiech w jedzeniu towarzyszy im teraz rzadziej niż zwykle. W szczególności odczuwają to kobiety, gdyż to one w największym stopniu są odpowiedzialne za przygotowanie jedzenia w domach. A co więcej pojawiają się sygnały, że następuje regres w definiowaniu roli kobiety oraz mężczyzny. Obserwujemy bowiem rosnące przekonanie, że rolą kobiety jest zajmowanie się domem, a mężczyzny – utrzymanie rodziny (obecnie twierdzi tak co czwarty badany versus 17 proc. w 2017 r.)

Jesteśmy rozregulowani. Dobrze oddają to liczne wypowiedzi, że „nasz organizm nie wie”, „ma jakieś napady”. Często zatracamy naturalną równowagę i rytm – to co oraz jak jemy. COVID-19, wbrew idealistycznym, utopijnym chęciom, że wrócimy do pierwotnej harmonii, tylko potęguje nasze rozregulowanie – mówi Matt Wójcik, partner zarządzający w IQS, jeden z twórców raportu Chorzy Hoży.

Widoczne są ogromne różnice pokoleniowe jeśli chodzi o poczucie rozregulowania oraz niezdrowego trybu życia/ odżywiania. Pobyt na kwarantannie wyjątkowo mocno nie służy młodym Polakom, w wieku 18-30 lat. Pandemia sprzyja radykalizowaniu ich postaw żywieniowych. Przedstawiciele tej grupy wiekowej jedzą nieregularnie (61 proc.), przyznają się do posiłków późnym wieczorem, tuż przed snem (59 proc.) lub w nocy (29 proc.), objadają się w weekend (36 proc.) i często kupują gotowe dania obiadowe (20 proc.). W tej kwestii różnice pomiędzy generacjami są ogromne, a grupą, która wydaje się być żywieniowo ustabilizowana są ludzie wieku 60+.

Wzrosła częstotliwość sięgania do ulubione produkty dla poprawy nastroju. W zajadaniu stresu przodują kobiety, a także najmłodsi badani, którzy w ten sposób nagradzają się za trudy życia codziennego.

Skoro przyszłość jest niepewna, to nic dziwnego, że w jakościowych narracjach dość mocno wybija się idea życia chwilą, doceniania chwili, cieszenia się drobnymi rzeczami. Dotychczas taka potrzeba wynikała z pędu życia i pragnienia sukcesu. W nowych czasach może być napędzana przez niepewność jutra – komentuje Matt Wójcik z IQS.

 


[1] Dane pochodzą z raportu Chorzy Hoży (w tym modułu „Jedzenie w czasie zmian”), którego autorem jest agencja badawcza IQS.  Badania zrealizowane przy użyciu platformy badawczej analizy treści netdive. Siła zjawisk, motywacji i barier – badanie CAWI, N=1000

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: IQS Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Konsument Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.