Komunikaty PR

Kryzys finansowy w Święta mniej widoczny

2023-12-11  |  12:00
Biuro prasowe

Okres przedświąteczny to czas prawdziwych żniw w sektorze sprzedaży online. Klienci szukający prezentów, preferują bowiem często zakupy internetowe od zatłoczonych centrów handlowych. I choć wielu z nich będzie poszukiwać przystępnych cenowo upominków, to dane Deloitte [1] i PwC [2] wskazują jasno: mimo niełatwej sytuacji ekonomicznej, nie zamierzamy szczególnie oszczędzać w święta. Aż 74% osób planuje wydać w tym sezonie świątecznym tyle samo, co w poprzednim roku lub więcej! Bezdyskusyjnie to szansa dla sprzedawców. Co z ich perspektywy w tym okresie warto wystawić na sprzedaż? I w jaki sposób mogą dostosować swój e-sklep na Święta?

Ostatnie badania pokazują, że pomimo inflacji i rosnących kosztów życia, duch świąt jest wciąż żywy. Konsumenci dostosowują swoje nawyki dotyczące wydatków, aby zrekompensować rosnące ceny: ograniczają niepotrzebne wydatki, by zaoszczędzić pieniądze na prezenty i spotkania towarzyskie. [3] W miesiącach poprzedzających okres świąteczny wiele osób oszczędza, rezygnując ze spotkań na mieście, nie korzystając z usług streamingowych czy zakupu nowej odzieży. W ten sposób jednak gromadzą pieniądze... by następnie móc je wydać. [2]

Jedną z najbardziej licznych grup nabywców są milenialsi i to oni wykazują znaczący potencjał zakupowy. Ich głównym priorytetem jest jednak robienie zakupów dla innych, a nie dla siebie. Kupują dużo prezentów oraz organizują świąteczne przyjęcia i kolacje. Tylko 15% z nich przeznacza swoje świąteczne wydatki na zakup odzieży i akcesoriów dla siebie. [4]

Co sprzedaje się najlepiej, czyli najpopularniejsze kategorie produktów w okresie świątecznym 

Według eBay [5], w grudniu 2023 szczyt popularności osiągną produkty z kategorii:  bluzy (+60% w porównaniu do średniego popytu), koce i narzuty (+80% w porównaniu do średniego popytu), lampki łańcuchowe (+190% w porównaniu do średniego popytu) czy gry wideo (+50% w porównaniu do średniego popytu).

Tym samym można zaobserwować, iż niższe temperatury przed Bożym Narodzeniem sprawiają, że ludzie myślą o ciepłych i przytulnych prezentach: podgrzewanych kocach, ciepłych ubraniach, miękkich narzutach, termosach itp. Ponadto, próbując zaoszczędzić pieniądze, konsumenci są bardziej skłonni do spotkań towarzyskich w domu niż w restauracjach, kawiarniach czy kinach. [6] Bardziej opłacalny okazuje się jednorazowy wydatek na  zakup zastawy, ozdób czy gier, by zorganizować pełen rozrywki wieczór w domowym zaciszu, niż wielokrotne wyjścia z przyjaciółmi do restauracji, kawiarni czy kina.

Ponadto konsumenci w okresie Świąt szukają dla swoich bliskich upominków związanych z ich pasjami, a w niejednej rodzinie zapewne znajdzie się pasjonat motoryzacji. Dlatego dobrym pomysłem dla sprzedawcy może być również wystawienia ofert z obszaru P&A (części samochodowe i moto) - często produkty z tej kategorii są trudne do znalezienia w lokalnych sklepach ze względu na ich specyfikę, łatwiej jest je znaleźć online u sprzedawcy nawet z innego kraju.

Czego sprzedawca może spodziewać się po kupujących w okresie świąt

Budując ofertę i opracowując strategie promocyjne na sezon świąteczny, e-sprzedawca powinien wziąć pod uwagę kluczowe trendy w zachowaniach konsumentów. Przede wszystkim, kupujący szukają, i zawsze będą szukać, oszczędności! Ponadto duża część z nich preferuje produkty przyjazne dla środowiska. Warto też podkreślić, że wiele osób jest skłonnych przetestować nowe lub mniejsze marki (zwłaszcza z pokolenia Y i Z). [5] Ponadto są bardziej niż kiedykolwiek otwarci na kupowanie przedmiotów z drugiego obiegu - szukają vintage torebek i ubrań, wycofanych z produkcji zabawek i gadżetów, czy kart kolekcjonerskich. [8]

Mając w pamięci, że milenialsi często koncentrują się na zakupach dla innych, dobrym pomysłem dla sprzedających online jest dostosowanie swojego sklepu za pomocą sezonowych banerów i zdjęć oraz dodawanie w tytułach i opisach ofert sugestii dotyczących prezentów, jak np. „Prezent świąteczny dla niej”, „Prezent świąteczny dla dzieci” itp. [5]. Eksperci eBay podkreślają także, że warto wyróżniać obniżki cen czy wyprzedaże, bo informacja o niższej cenie, zwłaszcza obecnie, mocno przyciąga uwagę. Podobnie jak dodatkowe, bonusowe usługi, jak choćby darmowe pakowanie prezentu na prezent.

Okres świąteczny jest dobrym czasem na poszerzenie oferowanego asortymentu w sklepie eBay, czy również rozpoczęcie sprzedaży na tej platformę. Dołączając teraz, sprzedawcy mogą skorzystać z promocji Pakiet na Start.

Źródło:

[1] Deloitte Holiday Quick Take January 2023. Deloitte. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/us-2022-holiday-quick-take-jan2023.pdf Dostęp: 22.09.2023.

[2] “Millennials dominate spending amid uncertain economic outlook”. PwC: audit and assurance, consulting and tax services. www.pwc.com/us/en/industries/consumer-markets/library/2022-holiday-outlook-trends.html Dostęp: 22.09.2023.

[3] “2023 Deloitte holiday survey”. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/holiday-retail-sales-consumer-survey.html/#retail-key-findings Dostęp: 22.09.2023.

[4] 2023 eBay Ads Holiday Guide. eBay. go.ebayadvertising.com/2023eBayAdsHolidayGuide Dostęp: 22.09.2023.

[5] eBay. https://export.ebay.com/en/marketing/seasonal-guide-for-ebay-sellers/run-marketing-campaign/the-christmas-season-insights-for-ebay-sellers/ Dostęp: 22.11.2023.

[6] Gupta U. How retailers can respond to evolving consumer behaviour this winter. eBay Ads. https://www.ebayads.com/2022/12/09/how-retailers-can-respond-to-evolving-consumer-behaviour-this-winter/ Dostęp: 22.09.2023.

[7] Hooray for the Holidays Part II. eBay. https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays-Part-II/ba-p/34136304 Dostęp: 8.12.2023.

[8] Hooray for the Holidays Part I. eBay.

https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays/ba-p/34110313 Dostęp: 8.12.2023.

O eBay

eBay to jedna z największych platform e-commerce na świecie. Firma działa nieprzerwanie od 1995 roku. Tylko w 2021 roku wartość brutto produktów dostępnych w serwisie eBay wyniosła 20,7 mld USD, a osiągnięte przez firmę przychody wyniosły 10,4 mld USD, co stanowi wzrost o 17% rok do roku. Platformę wyróżnia duża liczba unikalnych aukcji oraz jeden z największych na świecie katalogów produktów dostępnych dla kupujących od ręki, w którym znalazły się takie kategorie jak m.in. elektronika, ubrania, kosmetyki czy rzeczy do domu i ogrodu. W sumie dostępnych jest ponad 1,4 miliarda ofert pochodzących ze 190 rynków na świecie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.