Komunikaty PR

Motorola i Lenovo Foundation zapowiadają nową fazę rewitalizacji języków

2022-12-15  |  10:00
Biuro prasowe

15 grudnia 2022 r.: Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych proklamowało na lata 2022–2032 Międzynarodową Dekadę Języków Rdzennych. Ma to na celu zwrócenie uwagi świata na krytyczną sytuację wielu rdzennych języków, a także mobilizację różnego rodzaju podmiotów i zasobów do ich zachowania, rewitalizacji oraz promocji. Jako firma globalna zajmująca się dostarczaniem inteligentnych technologii dla wszystkich, Motorola podejmuje i nagłaśnia działania na rzecz rewitalizacji języków rdzennych, w ramach programu zaprezentowanego po raz pierwszy na początku 2021 roku.

W poniedziałek, 13 grudnia br. w ramach obchodów Międzynarodowej Dekady Języków Rdzennych UNESCO, Motorola zapowiedziała nową fazę tego projektu, skoncentrowaną na rdzennych językach Indii, która rozpocznie się w nadchodzących miesiącach. Wraz z Lenovo Foundation marka współpracuje z UNESCO nad dalszymi badaniami dotyczącymi wpływu i potencjału digitalizacji zagrożonych języków rdzennych.

Prezes Motorola i wiceprezes Lenovo, Sergio Buniac wraz z przedstawicielami Lenovo Foundation i Motorola uczestniczyli w paryskim spotkaniu reprezentantów wysokiego szczebla państw członkowskich UNESCO, liderów rdzennych społeczności, ONZ, krajowych organizacji badających społeczeństwo obywatelskie, a także przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego. Omawiali oni sposoby integracji i zachowania rdzennych języków na świecie, a także możliwości współpracy z myślą o bardziej otwartej na integrację przyszłości.

„Pomysł na ten projekt narodził się w związku z problemem dostrzeżonym przez nasz zespół ds. globalizacji. Okazało się, że rdzenne języki Ameryki Łacińskiej nie są reprezentowane w formie cyfrowej w produktach technologicznych, co pomogłoby w zachowaniu nie tylko tych języków, ale też tradycji, kultury i historii” — mówi Sergio Buniac, prezes Motorola. „Mamy nadzieję, że ta inicjatywa zwiększy świadomość społeczną i przyczyni się do rewitalizacji języków. Wpłynie to korzystnie nie tylko na te społeczności, ale też jesteśmy przekonani, że utoruje drogę do wprowadzenia większej liczby zagrożonych rdzennych języków w systemie Android oraz w innych smartfonach”.

Wśród nowych pokoleń rdzennej ludności rośnie poziom umiejętności czytania i pisania oraz korzystania z technologii, dlatego tak istotne jest, by te osoby mogły używać ojczystego języka w nowych, cyfrowych formatach, tak by nie dopuścić do jego zagrożenia i utraty. UNESCO szacuje, że co dwa tygodnie zanika jeden rdzenny język, co oznacza, że do końca stulecia ubędzie ich około 3000. Chcąc zachować dziedzictwo ludzkości oraz wyjątkowe historie rdzennych kultur i zwiększyć możliwości nowego pokolenia, Motorola współpracuje z Lenovo Foundation nad dodawaniem języków do smartfonów. Kaingang (używany w południowej Brazylii), nheengatu (używany w Amazonii) oraz czirokeski (używany w USA) już należą do ponad 80 języków oferowanych przez Motorolę w interfejsie telefonów komórkowych.

Dzięki tej inicjatywie Motorola została pierwszym producentem telefonów komórkowych, który zaoferował czirokeskim użytkownikom w pełni zlokalizowany interfejs telefonu komórkowego, a także w pełni obsługuje rdzenny język z Amazonii. Motorola udostępniła znaki, 360 000 przetłumaczonych słów oraz językowe konfiguracje na platformie Android, aby umożliwić innym producentom dodawanie języków do swoich interfejsów, co będzie sprzyjać szerszemu wykorzystaniu i rewitalizacji tych języków. Na początek nadrzędna spółka Motoroli, Lenovo, bada możliwości integracji języków na komputerach PC.

W ciągu najbliższej dekady Motorola i Lenovo mają nadzieję zwiększyć świadomość społeczną, pobudzić działania na rzecz ocalenia zagrożonych języków, a także umożliwić przyszłym pokoleniom rdzennych społeczności korzystanie z technologii w ojczystych językach.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę Biuro prasowe
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na
Kultura Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
2024-12-18 | 12:15

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia mieszkańcy Szczecina otrzymali od Browaru Bosman i Miasta Szczecin wyjątkowy eko-prezent. Browar opracował koncepcję parku przy ulicy
Kultura Startuje konkurs Pulsu Biznesu na Biznesową Książkę Roku
2024-10-23 | 15:00

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku

Dziś rusza premierowa edycja konkursu Biznesowa Książka Roku organizowanego przez dziennik „Puls Biznesu”. Jego celem jest wyróżnienie wyjątkowych tytułów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.