Motorola i Lenovo Foundation zapowiadają nową fazę rewitalizacji języków
15 grudnia 2022 r.: Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych proklamowało na lata 2022–2032 Międzynarodową Dekadę Języków Rdzennych. Ma to na celu zwrócenie uwagi świata na krytyczną sytuację wielu rdzennych języków, a także mobilizację różnego rodzaju podmiotów i zasobów do ich zachowania, rewitalizacji oraz promocji. Jako firma globalna zajmująca się dostarczaniem inteligentnych technologii dla wszystkich, Motorola podejmuje i nagłaśnia działania na rzecz rewitalizacji języków rdzennych, w ramach programu zaprezentowanego po raz pierwszy na początku 2021 roku.
W poniedziałek, 13 grudnia br. w ramach obchodów Międzynarodowej Dekady Języków Rdzennych UNESCO, Motorola zapowiedziała nową fazę tego projektu, skoncentrowaną na rdzennych językach Indii, która rozpocznie się w nadchodzących miesiącach. Wraz z Lenovo Foundation marka współpracuje z UNESCO nad dalszymi badaniami dotyczącymi wpływu i potencjału digitalizacji zagrożonych języków rdzennych.
Prezes Motorola i wiceprezes Lenovo, Sergio Buniac wraz z przedstawicielami Lenovo Foundation i Motorola uczestniczyli w paryskim spotkaniu reprezentantów wysokiego szczebla państw członkowskich UNESCO, liderów rdzennych społeczności, ONZ, krajowych organizacji badających społeczeństwo obywatelskie, a także przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego. Omawiali oni sposoby integracji i zachowania rdzennych języków na świecie, a także możliwości współpracy z myślą o bardziej otwartej na integrację przyszłości.
„Pomysł na ten projekt narodził się w związku z problemem dostrzeżonym przez nasz zespół ds. globalizacji. Okazało się, że rdzenne języki Ameryki Łacińskiej nie są reprezentowane w formie cyfrowej w produktach technologicznych, co pomogłoby w zachowaniu nie tylko tych języków, ale też tradycji, kultury i historii” — mówi Sergio Buniac, prezes Motorola. „Mamy nadzieję, że ta inicjatywa zwiększy świadomość społeczną i przyczyni się do rewitalizacji języków. Wpłynie to korzystnie nie tylko na te społeczności, ale też jesteśmy przekonani, że utoruje drogę do wprowadzenia większej liczby zagrożonych rdzennych języków w systemie Android oraz w innych smartfonach”.
Wśród nowych pokoleń rdzennej ludności rośnie poziom umiejętności czytania i pisania oraz korzystania z technologii, dlatego tak istotne jest, by te osoby mogły używać ojczystego języka w nowych, cyfrowych formatach, tak by nie dopuścić do jego zagrożenia i utraty. UNESCO szacuje, że co dwa tygodnie zanika jeden rdzenny język, co oznacza, że do końca stulecia ubędzie ich około 3000. Chcąc zachować dziedzictwo ludzkości oraz wyjątkowe historie rdzennych kultur i zwiększyć możliwości nowego pokolenia, Motorola współpracuje z Lenovo Foundation nad dodawaniem języków do smartfonów. Kaingang (używany w południowej Brazylii), nheengatu (używany w Amazonii) oraz czirokeski (używany w USA) już należą do ponad 80 języków oferowanych przez Motorolę w interfejsie telefonów komórkowych.
Dzięki tej inicjatywie Motorola została pierwszym producentem telefonów komórkowych, który zaoferował czirokeskim użytkownikom w pełni zlokalizowany interfejs telefonu komórkowego, a także w pełni obsługuje rdzenny język z Amazonii. Motorola udostępniła znaki, 360 000 przetłumaczonych słów oraz językowe konfiguracje na platformie Android, aby umożliwić innym producentom dodawanie języków do swoich interfejsów, co będzie sprzyjać szerszemu wykorzystaniu i rewitalizacji tych języków. Na początek nadrzędna spółka Motoroli, Lenovo, bada możliwości integracji języków na komputerach PC.
W ciągu najbliższej dekady Motorola i Lenovo mają nadzieję zwiększyć świadomość społeczną, pobudzić działania na rzecz ocalenia zagrożonych języków, a także umożliwić przyszłym pokoleniom rdzennych społeczności korzystanie z technologii w ojczystych językach.

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.