Motorola i Lenovo Foundation zapowiadają nową fazę rewitalizacji języków
15 grudnia 2022 r.: Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych proklamowało na lata 2022–2032 Międzynarodową Dekadę Języków Rdzennych. Ma to na celu zwrócenie uwagi świata na krytyczną sytuację wielu rdzennych języków, a także mobilizację różnego rodzaju podmiotów i zasobów do ich zachowania, rewitalizacji oraz promocji. Jako firma globalna zajmująca się dostarczaniem inteligentnych technologii dla wszystkich, Motorola podejmuje i nagłaśnia działania na rzecz rewitalizacji języków rdzennych, w ramach programu zaprezentowanego po raz pierwszy na początku 2021 roku.
W poniedziałek, 13 grudnia br. w ramach obchodów Międzynarodowej Dekady Języków Rdzennych UNESCO, Motorola zapowiedziała nową fazę tego projektu, skoncentrowaną na rdzennych językach Indii, która rozpocznie się w nadchodzących miesiącach. Wraz z Lenovo Foundation marka współpracuje z UNESCO nad dalszymi badaniami dotyczącymi wpływu i potencjału digitalizacji zagrożonych języków rdzennych.
Prezes Motorola i wiceprezes Lenovo, Sergio Buniac wraz z przedstawicielami Lenovo Foundation i Motorola uczestniczyli w paryskim spotkaniu reprezentantów wysokiego szczebla państw członkowskich UNESCO, liderów rdzennych społeczności, ONZ, krajowych organizacji badających społeczeństwo obywatelskie, a także przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego. Omawiali oni sposoby integracji i zachowania rdzennych języków na świecie, a także możliwości współpracy z myślą o bardziej otwartej na integrację przyszłości.
„Pomysł na ten projekt narodził się w związku z problemem dostrzeżonym przez nasz zespół ds. globalizacji. Okazało się, że rdzenne języki Ameryki Łacińskiej nie są reprezentowane w formie cyfrowej w produktach technologicznych, co pomogłoby w zachowaniu nie tylko tych języków, ale też tradycji, kultury i historii” — mówi Sergio Buniac, prezes Motorola. „Mamy nadzieję, że ta inicjatywa zwiększy świadomość społeczną i przyczyni się do rewitalizacji języków. Wpłynie to korzystnie nie tylko na te społeczności, ale też jesteśmy przekonani, że utoruje drogę do wprowadzenia większej liczby zagrożonych rdzennych języków w systemie Android oraz w innych smartfonach”.
Wśród nowych pokoleń rdzennej ludności rośnie poziom umiejętności czytania i pisania oraz korzystania z technologii, dlatego tak istotne jest, by te osoby mogły używać ojczystego języka w nowych, cyfrowych formatach, tak by nie dopuścić do jego zagrożenia i utraty. UNESCO szacuje, że co dwa tygodnie zanika jeden rdzenny język, co oznacza, że do końca stulecia ubędzie ich około 3000. Chcąc zachować dziedzictwo ludzkości oraz wyjątkowe historie rdzennych kultur i zwiększyć możliwości nowego pokolenia, Motorola współpracuje z Lenovo Foundation nad dodawaniem języków do smartfonów. Kaingang (używany w południowej Brazylii), nheengatu (używany w Amazonii) oraz czirokeski (używany w USA) już należą do ponad 80 języków oferowanych przez Motorolę w interfejsie telefonów komórkowych.
Dzięki tej inicjatywie Motorola została pierwszym producentem telefonów komórkowych, który zaoferował czirokeskim użytkownikom w pełni zlokalizowany interfejs telefonu komórkowego, a także w pełni obsługuje rdzenny język z Amazonii. Motorola udostępniła znaki, 360 000 przetłumaczonych słów oraz językowe konfiguracje na platformie Android, aby umożliwić innym producentom dodawanie języków do swoich interfejsów, co będzie sprzyjać szerszemu wykorzystaniu i rewitalizacji tych języków. Na początek nadrzędna spółka Motoroli, Lenovo, bada możliwości integracji języków na komputerach PC.
W ciągu najbliższej dekady Motorola i Lenovo mają nadzieję zwiększyć świadomość społeczną, pobudzić działania na rzecz ocalenia zagrożonych języków, a także umożliwić przyszłym pokoleniom rdzennych społeczności korzystanie z technologii w ojczystych językach.
Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.