Polacy ruszyli po monety - zobacz, ile kosztują najdroższe
20-30 proc. - tyle od początku roku zdrożały stare monety.
17 października w stołecznym hotelu Raffles Europejski odbędzie się najgłośniejsza aukcja numizmatów w Polsce. Licytację przeprowadzi Antykwariat Numizmatyczny Michał Niemczyk - największy dom aukcyjny na rynku monet, w którym nieraz odnotowywano już kwoty bliskie miliona złotych.
Hossa podczas pandemii
- Pandemia koronawirusa doprowadziła do największego zastoju gospodarczego na świecie od 2008 roku. Są jednak aktywa, które cieszą się jeszcze większym zainteresowaniem niż przedtem i zaliczają się do nich przedmioty kolekcjonerskie. Rynek numizmatyczny odnotowuje obecnie prawdziwą hossę, a od początku roku obroty wzrosły o 20-30 proc. - komentuje Michał Niemczyk, zwracając uwagę, że coraz powszechniejsze lokowanie kapitału w numizmatach wynika zarówno z niskiego oprocentowania lokat bankowych, jak i z łatwości inwestowania na samym rynku monet.
Wśród czynników decydujących o wartości numizmatów ekspert wymienia przede wszystkim stan zachowania oraz rzadkość, a oba te kryteria wyraża się za pomocą przejrzystej skali. O płynności rynku monet świadczy ponadto gotowość antykwariatów do zakupu dawnych pieniędzy za gotówkę.
17 października pod młotek pójdą monety, banknoty, a także odznaczenia uznawane za największe rzadkości. Wśród najcenniejszych wymienia się dwie monety Zygmunta III Wazy należące do słynnej kolekcji Henryka Karolkiewicza - wybite w złocie pięć dukatów licytowane będzie od 300 000 zł, a srebrne dwa talary od 250 000 zł.
Oprócz monet ery królewskiej, na aukcję trafią poszukiwane wzory banknotów, a także próby okresu PRL, jak 10-złotówka z 1958 r. z wizerunkiem Tadeusza Kościuszki, którą w miedzioniklu wybito w zaledwie 5 sztukach. Moneta z menniczym połyskiem licytowana będzie od 8000 zł.
Uwagę kolekcjonerów z zagranicy skupi prawdopodobnie wystawiona kolekcja znakomicie zachowanych monet antyku, a także wybitnie rzadki egzemplarz 10 marek łódzkiego getta wybity w srebrze. Jedne z najstarszych monet polskich, o które kolekcjonerzy stoczą walkę na sobotniej aukcji, to brakteat Mieszka Starego czy Bolesława Krzywoustego - pierwszy z ceną wywoławczą 2000 zł, drugi 30 000 zł z uwagi na pojedynczą postać świętego Wojciecha, patrona Polski.
Od rozbitka do lidera
Michał Niemczyk prowadzi warszawski antykwariat jako czwarte pokolenie kontynuujące tradycje numizmatyków.
- Nasze zainteresowanie kolekcjonerstwem sięga jeszcze końca XIX wieku, kiedy to mój pradziadek Paweł Niemczyk trudnił się handlem antykami oraz obrazami, a bliska współpraca z rodziną Kossaków wzbudziła jeszcze większe zamiłowanie do obrazów tych wybitnych artystów w naszej rodzinie. Życiową pasję do sztuki przekazał swojemu synowi, a mojemu dziadkowi Mieczysławowi i to właśnie od niego tuż po II Wojnie Światowej, rozpoczęła się prawdziwa numizmatyczna przygoda naszej rodziny - komentuje Michał Niemczyk, wspominając, że dziadek był Podchorążym na Darze Pomorza, żołnierzem Polskich Sił Zbrojnych, a także cudem uratowanym rozbitkiem ze storpedowanego przez Niemców w 1939 r. statku MS Piłsudski.
Kolejne pokolenia kolekcjonerów powierzających Niemczykom swoje zbiory zapełniło również historyczną tabelę rekordów.
-
Najdroższy medal sprzedany w historii polskiej numizmatyki wybito za panowania Jana Kazimierza. Okaz o masie 50 dukatów sprzedany został na aukcji Niemczyka za 1 104 000 zł.
-
Najdroższą srebrną polską monetę sprzedaną w historii - talara Stanisława Augusta Poniatowskiego - wylicytowano do 609 500 zł.
-
Najdroższa złota moneta sprzedana na aukcji w Polsce kosztowała 948 750 zł. Portugał Zygmunta III Wazy o masie 10 dukatów trafił pod młotek w październiku ubiegłego roku. Tej jesieni na aukcję tego samego antykwariatu trafi moneta pięciodukatowa tego władcy z amerykańskiej kolekcji Henryka Karolkiewicza.
Aukcja Antykwariatu Numizmatycznego Michała Niemczyka
odbędzie się 17 października od godz. 9.00
w warszawskim hotelu Raffles Europejki oraz przez internet.
Więcej ciekawostek o poszczególnych monetach, banknotach i odznaczeniach przeczytać można w katalogu: https://aukcjamonet.pl/auction/60

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.