Legislacyjny chaos? Wdrożenie Dyrektyw DCD i SGD w branży e-commerce

Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/
Jakie zmiany w projektach wprowadzają Dyrektywy DCD i SGD?
Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości wdraża dyrektywy DCD i SGD, a ustawodawca na mocy ich wprowadzenia przewiduje następujące zmiany:
- nowelizację zasad rękojmi i gwarancji, w szczególności wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży w stosunku do konsumentów (wymiana wadliwego towaru będzie zatem trudniejsza, ale zakup oprogramowania – łatwiejszy).
- modyfikację przepisów o rękojmi i przeniesienie ich do ustawy o ochronie praw konsumenta. Zmiana ta przewiduje dokonanie aktualizacji regulaminów oraz zastosowanie odpowiednich odesłań do właściwych im aktów prawnych.
Nowowprowadzone do porządku prawnego przepisy przewidują m.in. wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży w stosunku do konsumentów i odrębne uregulowanie tej materii w ustawie z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. W tym zakresie nowe przepisy mają na celu dostosowania polskich regulacji do dyrektywy SGD.
Legislacyjny bałagan
Warto nadmienić, iż organizacje reprezentujące przedsiębiorców wyraziły obawy o brak tzw. “legislacyjnego spokoju”, gdyż oprócz wcześniej wspomnianych projektów znajdujących się już obecne w Sejmie, pojawił się trzeci; tym razem rządowy, ingerujący w prawa dot. umów sprzedaży, regulaminy serwisów internetowych, czy też zasady prezentacji i reklamy produktów. Zastrzeżenia co do jego treści płyną od samych prawników, którzy wskazują na brak koordynacji, brak kooperacji w obradowaniu nad projektami, będącymi spójnym materialnie.
Więcej na ten temat mogą przeczytać Państwo na stronie naszej kancelarii "KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy", gdzie obszernej analizy niniejszego zagadnienia dokonał jeden z naszych młodszych specjalistów - Wiktor Sanok.

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?

PROMOTECH nagrodzony za dbałość o bezpieczeństwo pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.