Lidl Polska wraz z BŻ podsumowują 2021 w kontekście bezpieczeństwa żywnościowego
Światowy Dzień Żywności w 2022 roku był wyjątkowo trudny. Rosyjska agresja w Ukrainie, niestabilna sytuacja gospodarcza, zjawisko marnowania żywności – to tematy, które przyświecały zakończonej 17 października konferencji zorganizowaną przez Federację Polskich Banków Żywności oraz Lidl Polska. Spotkanie było okazją do prezentacji wyników raportu za 2021 rok.
Ok. 1,5 mln osób potrzebujących i ponad 58 000 ton żywności przekazanej na cele społeczne – to dane z Raportu Federacji Polskich Banków Żywności, zaprezentowane 17 października podczas corocznej konferencji „Światowy Dzień Żywności”. W ubiegłym roku pomoc ze strony organizacji dotarła do prawie 3 200 organizacji i instytucji społecznych. W obliczu wojny i kryzysu gospodarczego, zapotrzebowanie na pomoc żywnościową jednak rośnie. Według danych ONZ[1] w Polsce przebywa obecnie ponad 1,3 mln uchodźców z Ukrainy, podczas gdy samych Polaków żyjących poniżej poziomu skrajnego ubóstwa – dysponujących na miesięczne utrzymanie kwotą mniejszą niż 692 zł, czyli ok. 23 zł dziennie – jest aż 1,6 mln.
Konferencja z okazji „Światowego Dnia Żywności” była okazją do dyskusji z ekspertami na temat sposobów zarządzania żywnością i finansowego radzenie sobie w czasach kryzysu, a także wpływu rosyjskiej agresji w Ukrainie na stan bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce, Europie i na świecie. Partnerami wydarzenia były Urząd Miasta st. Warszawy, kampania społeczna „Wiem, co jem” oraz aplikacje Foodsi i Too Good To Go. Partnerem strategicznym została firma Lidl Polska, której równie bliska jest walka z problemem marnowania żywności.
„Jesteśmy świadomi wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na portfele Polaków. Wspieramy polskie rodziny, każdego dnia oferując klientom produkty wysokiej jakości w przystępnych, niskich cenach. Nie zapominamy jednak o najbardziej potrzebujących i środowisku. We wszystkich naszych sklepach prowadzimy stałą akcję <>, w ramach której przeceniamy ceny produktów z krótkim terminem przydatności na poziomie 50-70 proc. Na problem marnowania żywności zwracamy również uwagę naszych klientów, np. poprzez kampanię <>. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami – Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności – od marca 2020 roku uchroniliśmy przed zmarnowaniem 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w Lidl Polska.
Widać światełko w tunelu
W czasie poniedziałkowej konferencji odbyły się warsztaty kulinarne oraz panele dyskusyjne: „Zero waste to konieczność, a nie moda” i „Finanse od kuchni, jak nie dać się ugotować w obecnych realiach”. Drugi z nich był okazją do upublicznienia „Niezbędnika kryzysowego 2022” – publikacji zawierającej cztery kroki do niezależności finansowej w czasach niekorzystnej koniunktury w gospodarce, opracowanej przy współpracy z autorem bloga „Subiektywnie o finansach”. Celem wydarzenia było pogłębienie świadomości opinii publicznej na temat globalnych problemów żywnościowych i wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem. W Polsce problem jest nadal ogromny. Zgodnie z szacunkami Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności (PROM), marnujemy rocznie prawie 5 mln ton żywności, z czego 3 mln przypada na konsumentów i gospodarstwa domowe. W postawie Polaków widać jednak dobrą zmianę. W ciągu ostatnich 2 lat, mimo szybkiego wzrostu cen i wolniejszego wzrostu płac, aż 79 proc. respondentów (83 proc. kobiet i 75 proc. mężczyzn) zmieniło swoje nawyki i marnuje zdecydowanie mniej żywności niż dotychczas.
Optymistyczne wyniki pokazuje także badanie BIG Info Monitor, zgodnie z którym aż 74 proc. respondentów zgodziłaby się zapłacić z własnego portfela na specjalny podatek na rzecz ratowania planety. Ponad połowa z nas jest również gotowa ponieść wyższe koszty produktów w opakowaniach ekologicznych, a 90 proc. zadeklarowało zainteresowanie używaniem opakowań zwrotnych zamiast tych jednorazowego użytku.
„Im mniej żywności czy zasobów zmarnujemy, tym więcej będziemy mieli do wykorzystania. Misją Banków Żywności jest ratowanie żywności przed zmarnowaniem i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. Wypełniamy ją już od prawie 30 lat. W tym czasie zmierzyliśmy się z wieloma kryzysami. Mimo to rok 2022 był dla nas szczególnie trudny. Dostrzegamy jednak światełko w tunelu. Polacy są coraz bardziej świadomi i zainteresowani dobrem planety i swojego najbliższego otoczenia. Przed nami jednak jeszcze dużo pracy” – mówi Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
[1] https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine

Komentarz rynkowy DPD Polska: efekt rekompensaty szansą dla e-commerce w sezonie letnim

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.