Lifting rodem z Kalifornii, czyli jak John Deere tworzył nowe maszyny z designer
Tocząc się po polu, nowy ciągnik gąsienicowy John Deere 8RX wygląda na muskularny, mocny, ale też… nieco oderwany od branżowych trendów. Dlaczego?
Design prosto z Kalifornii
Wprowadzając serię nowych produktów, amerykański producent maszyn rolniczych John Deere, chciał nie tylko zadbać o najwyższą klasę maszyn i przewagi technologiczne nad konkurencją, ale też przedstawić mocną wizualną deklarację przyszłości sprzętu rolniczego i marki John Deere.
- Branża rolnicza dotąd kojarzona głównie z mocą, za sprawą amerykańskiego producenta, zyskuje nowy wizerunek. Nasza wizja projektowania pochodzi z południowej Kalifornii, a konkretnie ze studia BMW Designworks, które odpowiada za design doskonale znanym wszystkim luksusowych samochodów, motocykli i silników – mówi Bartosz Białas z John Deere Polska.
Siedziba Designworks w Kalifornii jest jednym z trzech światowych studiów projektowych należących do BMW, a pozostałe znajdują się w Szanghaju i Monachium. Studio umożliwia projektantom tworzenie pełnowymiarowych replik produktów klientów – od BMW, jachty, a nawet odrzutowce, po… słuchawki.
Zespół z Kalifornii projektuje samochody BMW jako w pełni zintegrowaną część organizacji rozwoju BMW, ale to nie całość ich pracy. Studio współpracuje z wieloma klientami, w tym firmami zajmującymi się technologiami lotniczymi i transportowymi, takimi jak Virgin Hyperloop, które dosłownie odkrywają na nowo sposób, w jaki ludzie będą podróżować dzisiaj i w przyszłości.
Co ciekawe, w tym momencie 50 proc. pracy Designworks to biznes związany z Grupą BMW, a pozostałe 50 proc. to klienci spoza branży motoryzacyjnej - i to właśnie utrzymuje stałą świeżość w ich spojrzeniu projektowym.
Nowe DNA maszyn Deere
Podczas gdy Deere Construction rozpoczął współpracę z Designworks wiele lat temu, inne działy i linie produktów Deere'a (np. dział rolnictwa produkujący ciągniki i TURF, m. in. kosiarki) nie były związane z tą firmą. W 2012 roku Deere skupił się na wyborze jednego partnera w zakresie wzornictwa przemysłowego dla wszystkich kategorii maszyn.
Podczas projektowania ciągników 8R i kombajnów X9, Designworks nie tylko zaprojektowało produkty, ale wraz z kierownictwem John Deere zdecydowano o całkowitej rewolucji, czyli opracowaniu języka projektowania przemysłowego. Co to oznacza w praktyce? Język projektowania przemysłowego jest zasadniczo przewodnikiem po ujednoliceniu zasad projektowania - od formy, przez grafikę, po materiały - które będą pomocne w opracowywaniu przyszłych rozwiązań.
- Jest to wspólne DNA projektowania, które łączy każdy nasz produkt, a zarazem to punkt zwrotny, ponieważ właśnie ten pojazd, ciągnik 8R, jest tym, do którego się odnosiliśmy w celu stworzenia całościowego języka projektowania – komentuje Laura Robin, dyrektor studia BMW Designworks.
- Efektem pracy, którą Designworks wykonała z nami jest nowy język projektowania, który będzie widoczny we wszystkich maszynach z działu rolnictwa i turf (m. in. kosiarki). Rola Designworks jest naprawdę kluczowym partnerem projektowym w tworzeniu wizji tego, jak chcemy, aby te maszyny wyglądały i były w przyszłości - powiedział Josh Hoffman, kierownik firmy Deere ds. Doświadczeń użytkownika i wzornictwa przemysłowego. „”.
Lata współpracy procentują. Ciągnik 8R zdobył już dwie międzynarodowe nagrody za swój projekt, w tym prestiżowe nagrody Red Dot i iF.
„Ciągniki 8R mają uderzający wygląd zewnętrzny, który jest wyrazem ich osiągów i wydajności. Wnętrze jest dobrze przemyślane pod względem ergonomii” - stwierdziło jury konkursu Red Dot Award.
Nowy projekt wpłynie na wygląd wielu nowych produktów Deere – od opryskiwaczy, przez Gatory, po równiarki samojezdne.

Rolnicy dostaną 70 procent dopłaty

Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?

SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.