Komunikaty PR

Małe firmy - latem w ich biznesie było gorąco

2020-09-29  |  01:00
  • Latem mikrofirmy pracowały pełną parą - liczba faktur wystawionych przez nie w miesiące wakacyjne była o 20% większa niż w lipcu i sierpniu 2019r.
  • Jeszcze większy przyrost jest w przypadku faktur VAT na 5% - o 22% rok do roku. Taka stawka funkcjonuje przy produktach spożywczych, m.in. dla gastronomi. Wzrost pokazuje, że turyści nie stronili od jedzenia w restauracjach, a przedsiębiorcy spełniali ich potrzeby.
  • U progu niepewnej jesieni gospodarka ma się dobrze pomimo drugiej fali pandemii. W utrzymaniu płynności i aktywności biznesowej pomagają pieniądze zarobione latem i alternatywne formy finansowania.

 

 

Po wiosennym załamaniu w gospodarce, wywołanym pandemią i lockdownem, latem mikrofirmy wyszły na swoje. Wynika tak z liczby faktur wystawianych przez mikroprzedsiębiorców na platformie Faktura.pl. Serwis funkcjonuje od ponad 20 lat i ma ponad 50 tys. użytkowników codziennie wystawiających za jego pośrednictwem faktury swoim kontrahentom. Rocznie to blisko 400 tys. dokumentów fakturowych. Jest to zatem znacząca baza do analizy stanu gospodarki przez pryzmat sytuacji w jakiej są mikro i małe przedsiębiorstwa, które są głównymi użytkownikami portalu.

 

- Sprawdziliśmy liczbę faktur wystawionych w lipcu i sierpniu tego roku i porównaliśmy ją do wakacyjnych miesięcy rok temu. Okazało się, że w tym roku mikroprzedsiębiorcy wystawili o 20% więcej faktur niż latem w zeszłym roku. Oczywiście w części wynika to z wzrostu serwisu, do którego co miesiąc dołączają nowi przedsiębiorcy, jednak ta dynamika jest mniejsza niż wzrost liczby wystawionych faktur. Interpretujemy to tak, że po fatalnej wiośnie, kiedy ludzie zostali w domu, a wiele biznesów zamroziło działalność, latem przedsiębiorcy działali ze zdwojoną siłą – mówi Grzegorz Grodek – Prezes Zarządu Faktura.pl.

 

Aktywność biznesu napędzali w dużym stopniu turyści. Po tygodniach izolacji w domu byli spragnieni podróżowania, zwiedzania, a także jedzenia w restauracjach. Faktur ze stawką VAT 5%, które w znaczącej części można przypisać do gastronomii było dużo więcej niż w wakacje 2019 – o 22%. Na takiej stawce VATu działa część przedsiębiorców sprzedających wyroby spożywcze np. oleje, mleko, mięso, owoce i warzywa, pieczywo, sery. Mechanizm był więc zapewne taki: turyści nie oszczędzali latem na jedzeniu, restauracje i bary na tym korzystały i zarabiały, a żeby sprostać popytowi zamawiały w dużych ilościach półprodukty u dostawców. Ci natomiast wystawiali dużo faktur.

Pod koniec sierpnia dodatkowy impuls dla sektorów gospodarki związanych z turystyką (gastronomia, hotele, atrakcje turystyczne) dało uruchomienie bonu turystycznego. Nowa fala turystów generowała ruch i pozwoliła zarobić małym firmom.

 

W lipcu prawie 26 tys. osób założyło firmę

Liczba wystawianych w wakacje faktur są szczególnie optymistyczne biorąc pod uwagę dołek i zastój gospodarki w kwietniu. Wtedy mali przedsiębiorcy wystawili za pomocą Faktura.pl tylko niecałe 28 tys. faktur, czyli o 34% mniej niż w lipcu. Dobre dane Faktura.pl potwierdzają podsumowania z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - w lipcu zarejestrowano 25,8 tys. nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, to aż o 150 proc. więcej niż w najgorszym pod tym względem wiosennym miesiącu – w kwietniu.

Pomagają alternatywne formy finansowania

Ważną rolę w letnim odbiciu w aktywności odegrały alternatywne formy finansowania biznesu. Te bardziej tradycyjne, jak kredyty bankowe, w dalszym ciągu funkcjonują w mocno ograniczonym zakresie, a odmrożenie akcji kredytowej na dużą skalę jest dopiero przed nami. Banki są ostrożne i „dmuchają na zimne”: jak wynika z raportu BIK, w lipcu 2020 r., w porównaniu do lipca 2019 r., banki przyznały o 39,2% mniej kart kredytowych oraz o 32% mniej kredytów gotówkowych. Biznes potrzebuje jednak kapitału, ale szuka go w miejscach innych niż banki.

 

- Notujemy znaczący wzrost zainteresowania faktoringiem, szczególnie ze strony mikrofirm. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze przed pandemią korzystali z tego modelu finansowania teraz przekazują jeszcze więcej faktur. Pojawiają się też nowi, którzy latem przekonali się do faktoringu. Dzieje się tak, bo pandemia wydłużyła oczekiwanie na zapłatę. Niestety mało kto może sobie pozwolić na miesiąc czy dwa oczekiwania na przelew za fakturę. Faktoring jest tu przydatny, bo skraca dystans pomiędzy wystawcami faktur, a ich płatnikami. W mikrofaktoringu notujemy gigantyczne wzrosty (ostatnie 3 miesiące to podwojenie wyniku sprzed roku). Lipiec był rekordowy dla naszej firmy zarówno pod względem ilości sfinansowanych faktur jak i pozyskanych nowych Klientów – mówi Jakub Szymczak, Finea.

 

Wg danych Faktura.pl wraz ze wzrostem liczby wystawianych faktur zwiększa się przychód mikrofirm. W wakacje tego roku wartość netto wystawionych przez nich faktur była o 19% większa niż w ubiegłe lato. Może to oznaczać, że mikroprzedsiębiorcy latem nieźle zarobili, a to być może pozwoli im przetrwać jesień.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG Biuro prasowe
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie
Firma Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
2025-05-29 | 11:15

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion
Firma Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
2025-05-28 | 12:00

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Codzienne sytuacje pokazują, że proszenie o opiekę nad zwierzakiem wiąże się często z czymś więcej niż wdzięcznością. Znajoma dokarmia kota podczas urlopu, sąsiad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.