Komunikaty PR

Markety budowlane coraz częściej na celowniku złodziei

2021-12-08  |  11:09
Biuro prasowe

Z danych opublikowanych przez Komendę Główną Policji[1]  wynika, że liczba kradzieży sklepowych tylko za trzy kwartały roku 2021 jest wyższa aż o 21% w stosunku do roku ubiegłego. To kolejny rok z rzędu, kiedy tego typu przestępstw przybywa. Policja podała, że w roku 2020 odsetek kradzieży w sklepach wzrósł o 30% w porównaniu z rokiem 2019. Markety ogólnobudowlane nie pozostają na tym polu wyjątkiem. Z jednej strony złodzieje czują się pewniej przez obowiązek noszenia maseczek, a z drugiej strony pracownicy ochrony często zaangażowani są do działań związanych z obowiązkiem przestrzegania obostrzeń sanitarnych przez klientów. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że ceny materiałów budowlanych oraz urządzeń elektrotechnicznych nieustająco rosną, a w wielkopowierzchniowych marketach budowlanych złodziejom łatwiej jest np. zamienić opakowanie na te od tańszego produktu. Nadchodzący sezon świąteczny i zamiłowanie Polaków do remontów i majsterkowania sprawi, że w marketach budowlanych przybędzie klientów. Jednak wraz z uczciwymi klientami do sklepów wybiorą się także złodzieje licząc na łatwiejsze kradzieże w przedświątecznym szczycie.

 

Raport opracowany przez Crime&tech, spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore – Transcrime, przy wsparciu firmy Checkpoint Systems[2]  pokazuje, że z marketów budowlanych najczęściej kradzione są elektronarzędzia. Kolejne miejsca zajmują narzędzia hydrauliczne, kleje i taśmy, śrubokręty i wiertła oraz żarówki i baterie. Pierwsze miejsce nie dziwi, ponieważ to właśnie elektronarzędzia najłatwiej złodziejom później sprzedać, a ich wartość jest zazwyczaj wysoka. Profesjonalna wiertarko-wkrętarka akumulatorowa może kosztować nawet ponad 1000 zł, co złodziejom zapewnia duży zysk, jednakże dla sklepów oznacza duże straty.

 

- Jedną z popularniejszych metod kradzieży w sklepach budowlanych jest podmiana opakowań. Przykładowo wiertarkę o wartości 1500 zł przekłada się do opakowania po wiertarce o wartości zaledwie kilkudziesięciu złotych. W ten sposób złodziej przechodzi przez linię kas, na której dezaktywowane są zabezpieczenia, płacąc jedynie ułamek realnej wartości towaru. Warto zatem być przygotowanym na taki scenariusz i zastosować zabezpieczenia, które wywołują alarm przy próbie manipulowania przy nich np. Alpha High Theft. Nie da się wówczas w sposób niezauważony zdjąć takiego zabezpieczenia z opakowania lub produktu i przełożyć go do pudełka po najtańszym produkcie. To istotne, ponieważ nie ma raczej szans, aby kasjerzy – szczególnie w świątecznym szczycie - mieli czas i możliwości otwierania każdego opakowania i sprawdzania jego zawartości. Jeszcze łatwiejsze zadanie mają złodzieje, którzy wybierają samoobsługowe kasy. Warto podkreślić, że gama dostępnych rozwiązań jest tak szeroka, że możliwe jest zabezpieczenie praktycznie dowolnego asortymentu – komentuje Ewa Pytkowska, szefowa polskiego oddziału firmy Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań z zakresu zabezpieczeń przeciwkradzieżowych.

 

Jesienno-zimowa aura również sprzyja złodziejom. Obszerne zimowe kurtki ułatwiają wynoszenie mniejszych przedmiotów ze sklepów. Opakowanie drogich wierteł czy specjalistyczne narzędzie dość łatwo ukryć w rękawie, kapturze lub wewnętrznej kieszeni. Jednak i tutaj sprzedawcy mają możliwość skutecznego zabezpieczenia się przed nieuczciwymi konsumentami i ograniczenie strat powstałych w wyniku kradzieży. Szeroka gama rozwiązań EAS współpracuje zarówno z zabezpieczeniami nakładanymi fabrycznie na towary przez producenta, jak i umożliwia sklepom samodzielne zabezpieczenie niemal dowolnego asortymentu.

 

- O ile kradzież elektronarzędzi to zawsze jednostkowo duża strata dla każdego sprzedawcy detalicznego, tak kradzieże mniejszych przedmiotów o niższej wartości są równie dolegliwe. Pracownikom łatwiej zauważyć złodzieja próbującego ukraść sporą walizkę z młotem udarowym niż kogoś, kto próbuje wynieść zestaw wierteł. Sumaryczna wartość kradzieży drobnych przedmiotów może zatem dorównywać stratom, które powstają przy kradzieży „dużych” i wartościowych przedmiotów. Dodatkowo złodzieje doskonale znają różnicę pomiędzy przestępstwem i wykroczeniem, więc celowo kradną przedmioty do określonej wartości, aby w razie wpadki konsekwencje prawne były jak najmniejsze. Dlatego właśnie niezmiernie ważne jest, aby przy projektowaniu swojego systemu antykradzieżowego włączyć do niego szeroki asortyment zabezpieczanych produktów – dodaje Ewa Pytkowska.

 

Warto podkreślić, że widoczne na produktach akcesoria antykradzieżowe wytwarzają efekt aureoli. Klienci widząc zabezpieczenia mają przeświadczenie, że inne produkty są również chronione przed kradzieżą, tylko w sposób dla nich niewidoczny. W naturalny sposób przyczynia się to do zmniejszenia prób kradzieży także drobnych rzeczy, których zabezpieczanie dodatkowymi systemami byłoby nieuzasadnione ekonomicznie. To w sklepach ogólnobudowlanych ma ogromne znacznie – spora część asortymentu to bowiem drobne przedmioty jak kołki, śruby czy pędzle.

 

Policyjne statystyki są alarmujące. Wiele sklepów ogólnobudowlanych już poniosło dotkliwe straty związane z ograniczeniami pandemicznymi jak np. dostęp do nich tylko dla klientów firmowych. Stale rosnąca, i to o wartości dwucyfrowe, liczba kradzieży to poważne zagrożenie dla sprzedawców detalicznych i ich zysków. Nie jest możliwe, aby postawić pracownika pilnującego każdej alejki i każdego regału. Podobnie sam monitoring wizyjny to dziś stanowczo niewystarczające rozwiązanie. Konieczne jest wdrożenie kompleksowych rozwiązań bazujących na nowoczesnych technologiach. Tylko w ten sposób możemy wyraźnie zmniejszyć poziom strat. Co ważne, jednorazowa inwestycja zapewnia bezpieczeństwo na długie lata. Galopująca inflacja i rosnące ceny mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości liczba kradzieży wzrośnie jeszcze bardziej, dlatego nie warto zwlekać z instalacją nowoczesnych systemów przeciwkradzieżowych.

 


[1] http://statystka.policja.pl

[2] https://checkpointsystems.com/pl/reports/retail-security-in-europe/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja Biuro prasowe
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.