Mocny złoty wyzwaniem dla polskich eksporterów
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Ożywienie na krajowym rynku w połączeniu ze spowolnieniem gospodarek strefy euro i umacniającym się złotym stanowi wyzwanie dla polskich eksporterów, rozliczających faktury w europejskiej walucie. Przedsiębiorcy muszą dostosować się do zmiennych kursów walut oraz fluktuacji w płynności finansowej. W tym celu naturalne jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą im zachować stabilność finansową i chronić marże, szczególnie przy odroczonych terminach płatności, będących codziennością w międzynarodowym handlu.
Ryzyko związane z transakcjami eksportowymi obejmuje nie tylko utratę marży na skutek niekorzystnych zmian kursów, ale także opóźnienia w płatnościach i związane z tym wyzwania płynnościowe. W sytuacji rosnącej inflacji i zmienności na rynkach finansowych, firmy coraz częściej muszą mierzyć się w wydłużaniem terminów płatności przez kontrahentów z krajów strefy euro, którzy sami odczuwają presję ekonomiczną w swoich gospodarkach. Takie warunki sprawiają, że polscy eksporterzy muszą szukać rozwiązań finansowych, które pozwolą im zminimalizować ryzyko i zapewnić stabilny przepływ gotówki.
Ryzyka są istotne – od opóźnień w płatnościach, po utratę marży przy transakcjach o odroczonych terminach płatności. Rozwiązaniem jest finansowanie faktur w walucie, w której zostały wystawione, co także obniża koszt tej usługi do ok. 0,5-1% wartości transakcji. BNP Paribas Faktoring jest największym faktorem strefy euro – jesteśmy obecni na 14 rynkach Unii Europejskiej, na których to możemy zaproponować obsługę polskich eksporterów. Ponadto, BNP Paribas jest marką znaną globalnie, co ma znaczenie w nawiązaniu i utrzymaniu właściwych relacji z ich kontrahentami. Dzięki współpracy z aż trzema firmami ubezpieczeniowymi, możemy skuteczniej uzyskać limit przejęcia ryzyka dla danego kontrahenta zagranicznego – mówi Mariusz Łukasiewicz, prezes zarządu BNP Paribas Faktoring.
Spowolnienie gospodarcze w strefie euro ma swoje korzenie nie tylko w czynnikach ekonomicznych, ale również geopolitycznych. Konflikt zbrojny na Ukrainie, kryzys energetyczny oraz zmiany regulacyjne związane z Zielonym Ładem, który wymusza transformację energetyczną, wpływają na gospodarki krajów zachodnioeuropejskich. W związku z tym wiele firm w Europie stoi przed wyzwaniem dostosowania swoich strategii finansowych i biznesowych do rosnących kosztów energii, surowców oraz transportu. Taka sytuacja może powodować, że zagraniczni kontrahenci będą coraz bardziej ostrożni w realizacji płatności na czas, co może bezpośrednio wpłynąć na sytuację finansową polskich eksporterów.
Faktoring nie tylko wspiera płynność finansową, ale również znacząco wpływa na poprawę cash flow przedsiębiorstwa. Dzięki szybkiej zamianie faktur na gotówkę, firmy mogą elastyczniej reagować na zmieniające się potrzeby rynku. W kontekście polskiego sektora eksportowego, który wciąż rośnie, szczególnie w obszarach takich jak przemysł spożywczy, meblarski czy produkcja maszyn, zapewnienie stałego dostępu do kapitału obrotowego staje się kluczowe. Faktoring stanowi więc istotne wsparcie dla firm, które chcą zwiększać swoje moce produkcyjne i zdobywać nowe rynki zagraniczne, nie rezygnując jednocześnie z finansowej stabilności.

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.