Badanie IBRiS: oczekiwania najmniejszych przedsiębiorców wobec auta służbowwego
Przedstawiciele jednoosobowych, mikro i małych firm w Polsce, stoją obecnie przed trudnymi decyzjami dotyczącymi finansów i rozwoju. Inflacja, decyzje Rady Polityki Pieniężnej czy sytuacja geopolityczna bezpośrednio wpływają na kondycję najmniejszych podmiotów gospodarczych oraz ich zdolność prowadzenia biznesu. W tych okolicznościach, również wybór formy finansowania samochodu służbowego, będzie jednym z ważniejszych dla najmniejszych przedsiębiorców. Na czym im najbardziej zależy jeśli chodzi o auta firmowe i co wpływa na ich decyzje odnośnie wyboru pojazdu?
- Według badania IBRiS głównymi aspektami branymi pod uwagę przy wyborze auta służbowego są cena (44%), koszty eksploatacji (37%) oraz niezawodność (36%).
- Najczęściej wybieraną klasą samochodów służbowych jest auto dostawcze (27%), duży SUV (20%) i segment D (19%). Najmniej badanych zdecydowałby się na auto sportowe (4%) lub terenowe (5%).
Według badania przeprowadzonego przez IBRiS wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że coraz częściej są oni otwarci na inne formy umożliwiające finansowanie samochodu służbowego niż klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę. Świadomość oferty wynajmu długoterminowego wzrosła o 7%[1] w porównaniu do poprzedniego badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 roku[2]. Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wynajmem długoterminowym wśród najmniejszych przedsiębiorców – z 17%2 do 23%1 zwiększyła się liczba respondentów, którzy zdecydowaliby się na taką formę finansowania.
Najnowsze badanie wykazało, że przy wyborze samochodu służbowego, najmniejsi przedsiębiorcy częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią (koszty eksploatacji i spalanie) niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością. Do najczęściej branych pod uwagę czynników należą cena auta (44%), ekonomia spalania, koszty eksploatacji (37%) oraz niezawodność (36%). Powyższe wyniki potwierdzają, że dla przedstawicieli małych biznesów, kwestie finansowe oraz funkcjonalność mają największe znaczenie. Na kolejnych miejscach znalazły się takie cechy jak wielkość samochodu (23%), wysokość miesięcznej raty (21%) oraz parametry techniczne takie jak moc silnika (19%).
Jak wynika z badania IBRiS, charakterystyka branży jest także mocno skorelowana z oczekiwaniami wobec samochodu służbowego – na przykład dla przedsiębiorców z branży budowlanej ważna będzie też wielkość auta i pojemność bagażnika, co wskazują jako najważniejsze cechy zaraz po cenie, ekonomii spalania i kosztach eksploatacji. W branży beauty największą wagę (poza również wskazaną priorytetowo ekonomią spalania, kosztami eksploatacji i niezawodnością), przywiązuje się na równi do ceny oraz dodatkowych udogodnień poprawiających komfort jazdy.
Świadomość oferty wynajmu długoterminowego oraz jego benefitów stale wzrasta wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce. Na tle innych form finansowania, wynajem długoterminowy wyróżnia się dużą stabilnością oraz odpornością na czynniki zewnętrzne. Rynek wynajmu długoterminowego urósł na koniec pierwszego półrocza 2023 r. o 10,5% rok do roku i takie wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu utrzymuje się już od dłuższego czasu. To świadczy nie o jednorazowym zwiększeniu zainteresowania, ale o stałym trendzie na polskim rynku – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Badanie wykazało również, że preferencje dotyczące klasy i rodzaju samochodu różnią się w zależności od profilu działalności, a także wielkości przedsiębiorstwa. Małe firmy (10-49 pracowników) najczęściej decydują się na auta dostawcze (56%) oraz małe miejskie samochody (segment A lub B), który wskazało 18% badanych. Osoby prowadzące jednoosobowe działalności wybierają (30%) najczęściej segment D (limuzyny, kombi, hatchback klasy średniej) oraz duże SUVy (26%).
Niezależnie od preferencji i wymagań wobec samochodu służbowego, zarówno mali, mikro i jednoosobowi przedstawiciele biznesu powinni rozważyć różne formy finansowania i zdecydować się na tę, która zapewnia im bezpieczeństwo oraz stabilność w prowadzeniu firmy. Niewątpliwie wzrost zainteresowania wynajem długoterminowym, który do niedawna był przede wszystkim kojarzony z dużymi flotami pojazdów, świadczy o tym, że stabilność i przewidywalność kosztów, które gwarantuje, są coraz bardziej cenione przez małych przedsiębiorców.
[1] Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
[2] Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.