Brak możliwości kupna auta za gotówkę? Limity płatności stworzą nowe problemy
W styczniu 2022 r. było o blisko 30% mniej dostępnych ofert samochodów używanych niż w analogicznym okresie w 2020 r. – wynika z danych autobaza.pl. Brak ofert pojazdów na rynku wtórnym może okazać się niejedynym problemem kupujących. Rośnie także cena samochodów „z drugiej ręki”, która coraz częściej przekracza 20 tys. złotych za egzemplarz. Co więcej, nowe przepisy związane z limitami płatności gotówką mogą utrudnić kupno samochodu, a także rodzić spory na linii przedsiębiorca-kupujący. W związku z wieloma trudnościami nabycia wymarzonego samochodu, warto zadbać o jego dokładne sprawdzenie, tym bardziej że na rynku coraz łatwiej o pojazd z “nieciekawą historią”.
Problemy z płatnością gotówką
Z danych autobaza.pl wynika, że w 2021 r. zanotowano przyrost liczby samochodów o blisko 10%, za które trzeba zapłacić od 25 do 50 tys. złotych. Co więcej, liczba aut z przedziału cenowego 50-100 tys. zł wzrosła o 22%, a pojazdów droższych niż 100 tys. zł przybyło o ponad jedną trzecią.
Wzrost cen w tych przedziałach sprawia, że po wprowadzeniu nowych przepisów może być ciężej kupić samochód za gotówkę lub nawet w ten sposób opłacić część transakcji. Od 2023 r. ma zostać wprowadzony limit płatności gotówkowych do 20 tys. złotych pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami indywidualnymi – powyżej tej kwoty niezbędne będzie uregulowanie rachunku za pomocą przelewu bankowego.
Nowe przepisy miały wejść już w tym roku, jednak nastąpiła zmiana i dopiero od 2023 r. gotówką nie zapłacimy za samochód wart ponad 20 tys. złotych. Wprowadzone modyfikacje mogą utrudnić zakup pojazdu każdemu z nas, jednak widzimy także komplikacje dla przedsiębiorców. Za pobranie części zapłaty w gotówce, przy cenie przekraczającej 20 tys. złotych, zapłacą oni podwójny podatek – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. To może powodować komplikacje w transakcji pomiędzy np. komisem samochodowym a konsumentem – dodaje.
W Polsce większość samochodów na rynku wtórnym kupowanych jest za gotówkę i według prognoz, w 2022 r. liczba ta zwiększy się z 65% do 79% w porównaniu z 2021 r. – wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego przez Volkswagen Financial Services. Jednocześnie w tym przypadku spadło zainteresowanie tradycyjnym kredytem (z 18% do 12%).
Więcej wadliwych samochodów
Potencjalni kupcy na rynku samochodów używanych pomimo rosnących cen powinni zwrócić uwagę na fakt, że wraz z cenami nie rośnie jakość. Coraz częściej możemy trafić na starsze i mniej sprawne modele pojazdów.
Sprawdzajmy przeszłość używanych samochodów – na podstawie numeru VIN możemy dowiedzieć się wielu istotnych kwestii, które mogą zadecydować o tym czy wydamy swoje zaoszczędzone pieniądze w dobry sposób. Warto przypomnieć niedawne sytuacje, jak np. obrazki sprowadzanych z Niemiec aut, które nie powinny już być dopuszczone do ruchu, ponieważ zostały uszkodzone w wyniku powodzi – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Wielu potencjalnych nabywców zwraca największą uwagę na cenę zapominając, że najważniejszym kryterium, które należy brać pod uwagę jest stan techniczny. Proces weryfikacji stanu samochodu należy zacząć od dostępnych na rynku baz danych oferujących szczegółowe i międzynarodowe raporty historii pojazdów, jak np. autobaza.pl. Można również skorzystać z państwowej bazy CEPIK, która da nam pierwsze wskazówki na temat wybranego egzemplarza. Jednak warto wiedzieć, że w wygenerowanym raporcie z CEPIK są uwzględnione tylko i wyłącznie auta zarejestrowane w Polsce, a dane uzupełniane podczas obowiązkowych przeglądów technicznych, nie są dodatkowo weryfikowane.
Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.