Komunikaty PR

Brak możliwości kupna auta za gotówkę? Limity płatności stworzą nowe problemy

2022-03-08  |  14:00
Biuro prasowe

W styczniu 2022 r. było o blisko 30% mniej dostępnych ofert samochodów używanych niż w analogicznym okresie w 2020 r. – wynika z danych autobaza.pl. Brak ofert pojazdów na rynku wtórnym może okazać się niejedynym problemem kupujących. Rośnie także cena samochodów „z drugiej ręki”, która coraz częściej przekracza 20 tys. złotych za egzemplarz. Co więcej, nowe przepisy związane z limitami płatności gotówką mogą utrudnić kupno samochodu, a także rodzić spory na linii przedsiębiorca-kupujący. W związku z wieloma trudnościami nabycia wymarzonego samochodu, warto zadbać o jego dokładne sprawdzenie, tym bardziej że na rynku coraz łatwiej o pojazd z “nieciekawą historią”.

Problemy z płatnością gotówką

Z danych autobaza.pl wynika, że w 2021 r. zanotowano przyrost liczby samochodów o blisko 10%, za które trzeba zapłacić od 25 do 50 tys. złotych. Co więcej, liczba aut z przedziału cenowego 50-100 tys. zł wzrosła o 22%, a pojazdów droższych niż 100 tys. zł przybyło o ponad jedną trzecią.

Wzrost cen w tych przedziałach sprawia, że po wprowadzeniu nowych przepisów może być ciężej kupić samochód za gotówkę lub nawet w ten sposób opłacić część transakcji. Od 2023 r. ma zostać wprowadzony limit płatności gotówkowych do 20 tys. złotych pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami indywidualnymi – powyżej tej kwoty niezbędne będzie uregulowanie rachunku za pomocą przelewu bankowego.

Nowe przepisy miały wejść już w tym roku, jednak nastąpiła zmiana i dopiero od 2023 r. gotówką nie zapłacimy za samochód wart ponad 20 tys. złotych. Wprowadzone modyfikacje mogą utrudnić zakup pojazdu każdemu z nas, jednak widzimy także komplikacje dla przedsiębiorców. Za pobranie części zapłaty w gotówce, przy cenie przekraczającej 20 tys. złotych, zapłacą oni podwójny podatek – wyjaśnia Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. To może powodować komplikacje w transakcji pomiędzy np. komisem samochodowym a konsumentem – dodaje.  

W Polsce większość samochodów na rynku wtórnym kupowanych jest za gotówkę i według prognoz, w 2022 r. liczba ta zwiększy się z 65% do 79% w porównaniu z 2021 r. – wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego przez Volkswagen Financial Services. Jednocześnie w tym przypadku spadło zainteresowanie tradycyjnym kredytem (z 18% do 12%).

Więcej wadliwych samochodów

Potencjalni kupcy na rynku samochodów używanych pomimo rosnących cen powinni zwrócić uwagę na fakt, że wraz z cenami nie rośnie jakość. Coraz częściej możemy trafić na starsze i mniej sprawne modele pojazdów.

Sprawdzajmy przeszłość używanych samochodów – na podstawie numeru VIN możemy dowiedzieć się wielu istotnych kwestii, które mogą zadecydować o tym czy wydamy swoje zaoszczędzone pieniądze w dobry sposób. Warto przypomnieć niedawne sytuacje, jak np. obrazki sprowadzanych z Niemiec aut, które nie powinny już być dopuszczone do ruchu, ponieważ zostały uszkodzone w wyniku powodzi – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Wielu potencjalnych nabywców zwraca największą uwagę na cenę zapominając, że najważniejszym kryterium, które należy brać pod uwagę jest stan techniczny. Proces weryfikacji stanu samochodu należy zacząć od dostępnych na rynku baz danych oferujących szczegółowe i międzynarodowe raporty historii pojazdów, jak np. autobaza.pl. Można również skorzystać z państwowej bazy CEPIK, która da nam pierwsze wskazówki na temat wybranego egzemplarza. Jednak warto wiedzieć, że w wygenerowanym raporcie z CEPIK są uwzględnione tylko i wyłącznie auta zarejestrowane w Polsce, a dane uzupełniane podczas obowiązkowych przeglądów technicznych, nie są dodatkowo weryfikowane.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.