Całą rodziną autem na świąteczny wyjazd? Sprawdź ciśnienie w oponach i oszczędź
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Tegoroczne święta nie należą do najtańszych ze względu na wysoką inflację, zatem szykując się do rodzinnych wyjazdów i myśląc o oszczędnościach w codziennym życiu, warto spojrzeć na opony w swoim aucie. To potencjalne źródło oszczędności - zbyt niskie ciśnienie opon oznacza wyższe opory toczenia, przez co samochód spala więcej paliwa. Eksperci Goodyear radzą wyrobić sobie nawyk kontrolowania ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu, co może zaowocować realnymi oszczędnościami, nie wspominając o większym bezpieczeństwie.
W świąteczne podróże na rodzinne spotkania wielu z nas wyrusza samochodem – tak jest wygodniej i ekonomiczniej, szczególnie gdy wyruszamy całą rodziną, z bagażami czy domowymi zwierzętami. Co to oznacza dla auta? Spore obciążenie. Dlatego koniecznie zadbajcie o właściwy poziom ciśnienia w oponach, szczególnie po niedawnej serii wahnięć temperatury, które samoistnie zmieniają jego poziom.
Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w kołach oznacza gorsze prowadzenia samochodu i zwiększa ryzyko wypadku. Nie mówiąc o tym, że skraca życie opon - jeśli nie sprawdzamy ciśnienia, to opony starczą nam na 3 razy krócej! Wbrew pozorom system pomiaru ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring Systems), który stanowi standardowe wyposażenie nowych aut sprzedawanych w UE od listopada 2014 roku, nie zwalnia kierowcy z potrzeby samodzielnego kontrolowania ciśnienia w oponach. Głównym zadaniem TPMS jest informowanie o usterkach, na przykład w razie przebicia opony, a regularne sprawdzanie ciśnienia pozostaje na naszej głowie.
Ciśnienie w oponach w Twoich rękach
Jaki nawyk warto sobie wyrobić? Ciśnienie w oponach należy kontrolować minimum raz w miesiącu. Optymalny poziom zależy od modelu auta i jego aktualnego obciążenia, ale także od rozmiaru opon. Zazwyczaj jest on wskazany na naklejce, jaką producenci aut umieszczają albo na słupku, albo na klapce wlewu paliwa.
Nie powinno się sprawdzać ciśnienia w kołach bezpośrednio po dłuższej jeździe, ponieważ ciśnienie w rozgrzanych oponach rośnie (gdy się schłodzą – spada). Z pomiarem należy odczekać co najmniej 30 minut. Co innego, gdy jeździmy wyłącznie w ruchu miejskim, pokonując niewielkie odcinki z umiarkowaną prędkością – wtedy możemy zmierzyć ciśnienie od razu.
W sytuacji, gdy nie znamy zaleceń producenta, można napompować ciśnienie w oponach do wartości 2,2 bar – jest to wartość uznawana za uniwersalną, a jeśli samochód jest mocno obciążony, ciśnienie w kołach tylnej osi powinno być wyższe i wynosić od 2,4 do 2,6 bar.
Prawidłowe ciśnienie = oszczędność i bezpieczeństwo
Co dzieje się z oponą w trakcie jazdy, gdy jej ciśnienie jest zbyt niskie? W jaki sposób ją to osłabia i naraża nas na ryzyko niepotrzebnych kosztów?
- Opona ulega przegrzaniu, przez co traci swoją elastyczność, zaburzona zostaje stabilność samochodu na zakrętach, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy;
- Rośnie podatność opon na uszkodzenia: wjechanie w dziurę albo najechanie na krawężnik może skutkować uszkodzeniem zarówno ogumienia, jak i felgi;
- Bieżnik niedopompowanej opony ściera się nawet trzy razy szybciej od tej o prawidłowym ciśnieniu.
Z kolei zbyt wysokie ciśnienie powietrza, które może wystąpić na przykład po rozładowaniu samochodu (gdy ciśnienie było dostosowane do większego obciążenia), też może nas słono kosztować, w kwestii finansów, i bezpieczeństwa:
- Prowadzi do nierównomiernego zużycia bieżnika (ściera się on bardziej w centralnej części);
- Zmniejsza się strefa kontaktu opony z nawierzchnią, co negatywnie wpływa na długość drogi hamowania, pogarsza też komfort jazdy – wibracje i wstrząsy są bardziej odczuwalne;
- Może prowadzić do uszkodzenia zawieszenia samochodu oraz mechanicznego uszkodzenia opon.
Koszt paliwa do auta to jedna z ważniejszych pozycji w budżecie domowym czy firmowym. Wybierając opony warto od razu zainwestować w takie, które od pierwszej chwili użytkowania dadzą oszczędności dzięki najwyższej ocenie ‘A’ w kwestii oporów toczenia. Taką notę posiada na przykład wiele rozmiarów opon Goodyear EfficientGrip Performance 2, czy też nagrodzona niedawno przez Auto Bild tytułem "Eco Master" opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Ale nawet najlepsze, najbardziej oszczędne opony nie posłużą nam dobrze i długo, jeśli będą niewłaściwie użytkowane.

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.