Chcemy jeździć bardziej ekologicznie - wyniki badania PETRONAS
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W kolejnych miastach planowane są Strefy Czystego Transportu, a na drogach rośnie liczba pojazdów nisko- i zero-emisyjnych. Koncern PETRONAS zapytał 7 tysięcy kierowców z Europy, w tym Polski, o ich spojrzenie na ekologiczną rewolucję w transporcie. Okazuje się, że aż 80% z nich chce uczestniczyć w zielonej transformacji. Dowiedz się również, co sądzą polscy ankietowani o kierunku zmian w motoryzacji.
PETRONAS Lubricants International (PLI) opublikował wyniki badania opinii kierowców w Europie nt. ograniczania śladu węglowego ich podróży samochodami. Wśród kluczowych wniosków odnotowano istotną lukę pomiędzy deklaracjami kierowców dot. pro-ekologicznych praktyk, a gotowością ponoszenia dodatkowych kosztów. W badaniu wzięło udział 7000 respondentów z Polski, Francji, Hiszpani, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch. W Polsce odpowiedzi udzieliło 1175 osób.
Różnice w podejściu do zrównoważonego transportu
Choć 8 na 10 kierowców wspiera rozwój ekologicznego transportu, to 38% z nich nie chce dokładać się do tego z własnej kieszeni. Poza tym, rosnące ceny energii i koszty życia powodują, że konsumenci na całym świecie zaciskają pasa, co spowalnia zieloną transformację. Badanie PLI wykazuje także różnice w podejściu pomiędzy poszczególnymi narodami. Włosi, Hiszpanie, Francuzi i Polacy są gotowi zapłacić o 11-20% więcej za możliwość mniej emisyjnego podróżowania. Natomiast mieszkańcy Wielkiej Brytanii nie są skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów zrównoważonego transportu.
Dalsze różnice w nastawieniu badanych są widoczne w ujęciu pokoleniowym. Niemal co drugi przedstawiciel (46%) pokolenia Z (urodzeni po 1995 roku) jest skłonny dopłacić 11-20% więcej za czystszą podróż. Natomiast, zdecydowana większość (62%) osób po 55 roku życia twierdzi, że koszty przemieszczania się nie powinny ulec zmianie. Badanie PLI potwierdza ten rozdźwięk generacyjny, jeśli chodzi o spojrzenie na zrównoważony rozwój. Być może wynika to po prostu z przyzwyczajeń, świadomości środowiskowej i większego zaufania młodych do technologii.
Co Polacy sądzą o bardziej ekologicznym podróżowaniu?
Polscy kierowcy mają świadomość, że jazda samochodem oddziałuje na otoczenie naturalne. 83% przyznaje, że rodzaj paliwa ma istotny wpływ na emisyjność pojazdu. Poza tym 8 na 10 kierowców wskazuje również takie czynniki jak wiek (79%) i stan techniczny samochodu (75%), czy interwały wymiany oleju (79%). Na poziom emisji wpływają także dobre i złe nawyki za kółkiem, co przyznało 80% ankietowanych w Polsce.
Deklaratywnie, kobiety (89%) częściej niż mężczyźni (85%) chcą angażować się w zieloną transformację. Jednocześnie co trzeci badany w naszym kraju nie wie co mógłby zrobić, aby przyłączyć się do ekologicznych zmian. 7 na 10 uczestników badania jest gotowych ponieść większe koszty, ale tylko 3% z nich godzi się na wzrost kosztów większy niż 20%. Najwięcej, bo 43% ankietowanych akceptuje podwyżkę kosztów podróżowania w przedziale 11-20%.
- Kierowcy w Polsce wykazują zrozumienie dla konieczności zrównoważenia emisyjności transportu. Deklarują też gotowość zaangażowania się, również finansowego, w zieloną transformację. Jednak, dalej istnieje spora grupa osób – 32% badanych, która nie wie co mogłaby zrobić, aby aktywnie zmniejszać ślad węglowy podróżowania samochodem. Przemysł motoryzacyjny ma w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia, o czym dobrze wiemy jako PETRONAS – mówi Danuta Michałus-Sokołowska, Marketing Manager PETRONAS w Polsce.
Razem w kierunku zielonej przyszłości
Przeciętnie, 12% kierowców w Europie nie wie co może zrobić na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla w transporcie. Jednocześnie ankietowani wskazują potrzebę większego zaangażowania się branży motoryzacyjnej w promowanie ekologicznych postaw za kółkiem. Poza edukowaniem, Europejczycy oczekują obniżenia cen pojazdów nisko- i zero-emisyjnych (hybrydowych oraz elektrycznych) – 42%, a także rozbudowy sieci ładowania.
Badanie PLI pokazuje, że kierowcy w Europie kwestie zrównoważenia emisji CO2 postrzegają znacznie szerzej, niż tylko przez pryzmat paliwa wlewanego do baku. Istotne znaczenie dla nich ma także poprawna eksploatacja pojazdu i utrzymanie go w dobrej kondycji. Dlatego zwracają uwagę na jakość oleju silnikowego, czy nawet rodzaj opakowania środków eksploatacyjnych. Jak pokazuje rynek, coraz więcej firm w branży stawia na wysoki udział surowców z recyklingu.
- Nasze badanie potwierdziło, czego oczekują nasi klienci. Między innymi właśnie dlatego rozwijamy nasze produkty olejowe w kierunku większej efektywności termicznej. Dzięki temu, oleje PETRONAS Syntium zapewniają spadek zużycia paliwa nawet o 3%. W tym roku planujemy także włączyć do naszej oferty opakowania Bag-in-Box, które pozwolą na jeszcze bardziej zrównoważone zużycie surowców. Zamiast plastikowej butelki, korzystamy tutaj z powlekanego kartonu, który zapewnia tak kluczową redukcję plastiku – podsumowuje Danuta Michałus- Sokołowska.
![Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/703287956/depositphotos-386621210-l,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.