Komunikaty PR

Co dalej ze stacjami ładowania?

2022-02-22  |  15:00

Warszawa, 22.02.2022 r. - W ostatnich latach obserwujemy coraz więcej samochodów elektrycznych na polskich drogach. W roku 2021, zgodnie z danymi udostępnianymi w liczniku elektromobilności[1], liczba zarejestrowanych i aktywnych samochodów elektrycznych w Polsce w grudniu 2021 wynosiła 38 001. Natomiast ilość stacji ładowania w Polsce w grudniu 2021 nie przekroczyła jeszcze 2000.

[Wykresy: Licznik elektromobilności, PSPA; https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/]

Zgodnie z danymi na koniec roku 2021 w Polsce funkcjonowało 1 932 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 69,6% stanowiły wolne stacje ładowania prądu przemiennego (AC), a 30,4% - szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Względem roku 2020, wzrost ilości rejestrowanych samochodów elektrycznych jest niemal dwukrotny, natomiast infrastruktura stacji ładowania wzrosła o 41% w stosunku do grudnia 2020 r.[2]

Porównując dane globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych, możemy zauważyć, że 
w roku 2021 nastąpił wzrost sprzedaży pojazdów BEV i PEH średnio aż o 108%.

[Wzrost światowej sprzedaży samochodów elektrycznych na przestrzeni lat (https://www.ev-volumes.com)]

Jakie są w takim razie powody, dla których Polacy nie są jeszcze przekonani do zakupu samochodów elektrycznych nie tylko na użytek prywatny, ale też dla firm?

Przeprowadzone przez firmę Elocity kolejne badanie opinii publicznej w serwisach społecznościowych nt.: „Jakie są kluczowe problemy, w Twoim przekonaniu, zniechęcające do zakupu samochodu elektrycznego dla firmy?”, dało wyraźną odpowiedź:

[Wykres: Badanie opinii, Elocity, luty 2022]

Zbyt mała dostępność stacji ładowania jest głównym czynnikiem zniechęcającym do zakupu samochodu elektrycznego przez firmy. Tej odpowiedzi udzieliło aż 60% badanych. Kolejnych 29% ankietowanych za kluczowy problem uważa zbyt mały zasięg samochodów elektrycznych. Koszty eksploatacji (3% anektowanych) oraz inne powody (9% ankietowanych) stanowiły znaczną mniejszość odpowiedzi. 

Przeanalizujmy zatem istniejącą infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych w Polsce.

Z danych podanych wcześniej, na koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowało około 1,9 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Już dziś wiemy, że jest to infrastruktura niewystarczająca względem prognozowanej liczby samochodów elektrycznych w kolejnych latach. Aby rozwój elektromobilności na skalę masową był możliwy, budowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych powinna zdecydowanie przyspieszyć. 
W szczególności istotna jest infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych przy drogach szybkiego ruchu, która gwarantowałaby geograficzne pokrycie w kontekście podróży na dłuższe dystanse. Rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych musi odbywać się równolegle do wzrostu rynku pojazdów elektrycznych. Tylko wówczas mamy realną szansę na zmniejszenie zanieczyszczeń i sprostanie wymogom środowiskowym nałożonym przez Komisję Europejską w ramach programu Fit for 55.

Jakie kroki należałoby podjąć w celu rozbudowy sieci stacji ładowania? 

Nawiązując do wcześniejszej publikacji pt.: “Czy można zarobić na stacji ładowania?” (https://elo.city/news/czy-mozna-zarobic-na-stacji-ladowania), już wiemy, że inwestycja w stacje ładowania nie tylko stanowi konieczność w kontekście dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce, ale jednocześnie jest opłacalna. 

Analizując dane dostępne w systemie zarządzania stacjami ładowania, na koniec grudnia 2021 r. system Elocity obsługiwał 489 stacji ładowania, z czego 214 stanowiły stacje ogólnodostępne. W ubiegłym roku Elocity pozyskało ponad 60 nowych klientów, dla których dostarcza rozwiązania systemowe, realizuje inwestycje oraz świadczy usługi doradcze.  

Jesteśmy gotowi na przyjęcie kolejnych zamówień, zarówno na stacje ładowania prądem stałym (DC), jak i prądem przemiennym (AC). To co najważniejsze dla odbiorców, to szeroka lista dwudziestu certyfikowanych producentów stacji współpracujących z systemem zarządzania Elocity. Dodatkowo aplikacja dla kierowców Elocity nie tylko wskaże najbliższą ładowarkę, ale także rozliczy ładowania flotowe oraz indywidualne. – dodaje Michał Baranowski Prezes Elocity.  

Warto zaznaczyć, że to, co wyróżnia Elocity na rynku, to zapewnienie kompleksowej obsługi inwestorom. Elocity jest w stanie w krótkim czasie zorganizować pełne wdrożenie stacji ładowania, zapewniając przy tym wsparcie na każdym etapie realizacji inwestycji: od wizji lokalnej, przez formalności urzędowe (przeglądy Urzędu Dozoru Technicznego), aż po instalację, podłączenie i promocję marketingową danej stacji. Elocity to idealne rozwiązanie dla inwestorów chcących zarabiać na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Dzięki unikalnemu modelowi biznesowemu i technologicznemu Elocity daje możliwość inwestorom budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w ramach sieci Elocity, jak również w modelu white-label. Obecnie Elocity obsługuje już 3 aktywne sieci white-label 
i pracuje nad wdrożeniem kolejnych dla klientów pozyskanych w ubiegłym roku i z początkiem 2022 roku. W tym zakresie Elocity ma unikalne doświadczenie na rynku. 

Elocity posiada również dedykowaną ofertę dla właścicieli stacji prywatnych (m.in. rozwiązania dla logistyki). Oferta ta obejmuje wdrożenie platformy do zarządzania infrastrukturą stacji ładowania pojazdów elektrycznych, dostęp do publicznych stacji Elocity na preferencyjnych warunkach oraz instalację stacji ładowania „pod klucz”. Klientom flotowym Elocity oferuje karty flotowe dla pracowników oraz wygodny system rozliczania i kontroli kosztów ładowania służbowych samochodów elektrycznych w ramach floty.    

 


[2] Raport PSPA: 2021 dobrym rokiem dla polskiej elektromobilności


[1] PSPA, Licznik elektromobilności: https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.