Komunikaty PR

Co dalej ze stacjami ładowania?

2022-02-22  |  15:00

Warszawa, 22.02.2022 r. - W ostatnich latach obserwujemy coraz więcej samochodów elektrycznych na polskich drogach. W roku 2021, zgodnie z danymi udostępnianymi w liczniku elektromobilności[1], liczba zarejestrowanych i aktywnych samochodów elektrycznych w Polsce w grudniu 2021 wynosiła 38 001. Natomiast ilość stacji ładowania w Polsce w grudniu 2021 nie przekroczyła jeszcze 2000.

[Wykresy: Licznik elektromobilności, PSPA; https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/]

Zgodnie z danymi na koniec roku 2021 w Polsce funkcjonowało 1 932 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 69,6% stanowiły wolne stacje ładowania prądu przemiennego (AC), a 30,4% - szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Względem roku 2020, wzrost ilości rejestrowanych samochodów elektrycznych jest niemal dwukrotny, natomiast infrastruktura stacji ładowania wzrosła o 41% w stosunku do grudnia 2020 r.[2]

Porównując dane globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych, możemy zauważyć, że 
w roku 2021 nastąpił wzrost sprzedaży pojazdów BEV i PEH średnio aż o 108%.

[Wzrost światowej sprzedaży samochodów elektrycznych na przestrzeni lat (https://www.ev-volumes.com)]

Jakie są w takim razie powody, dla których Polacy nie są jeszcze przekonani do zakupu samochodów elektrycznych nie tylko na użytek prywatny, ale też dla firm?

Przeprowadzone przez firmę Elocity kolejne badanie opinii publicznej w serwisach społecznościowych nt.: „Jakie są kluczowe problemy, w Twoim przekonaniu, zniechęcające do zakupu samochodu elektrycznego dla firmy?”, dało wyraźną odpowiedź:

[Wykres: Badanie opinii, Elocity, luty 2022]

Zbyt mała dostępność stacji ładowania jest głównym czynnikiem zniechęcającym do zakupu samochodu elektrycznego przez firmy. Tej odpowiedzi udzieliło aż 60% badanych. Kolejnych 29% ankietowanych za kluczowy problem uważa zbyt mały zasięg samochodów elektrycznych. Koszty eksploatacji (3% anektowanych) oraz inne powody (9% ankietowanych) stanowiły znaczną mniejszość odpowiedzi. 

Przeanalizujmy zatem istniejącą infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych w Polsce.

Z danych podanych wcześniej, na koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowało około 1,9 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Już dziś wiemy, że jest to infrastruktura niewystarczająca względem prognozowanej liczby samochodów elektrycznych w kolejnych latach. Aby rozwój elektromobilności na skalę masową był możliwy, budowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych powinna zdecydowanie przyspieszyć. 
W szczególności istotna jest infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych przy drogach szybkiego ruchu, która gwarantowałaby geograficzne pokrycie w kontekście podróży na dłuższe dystanse. Rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych musi odbywać się równolegle do wzrostu rynku pojazdów elektrycznych. Tylko wówczas mamy realną szansę na zmniejszenie zanieczyszczeń i sprostanie wymogom środowiskowym nałożonym przez Komisję Europejską w ramach programu Fit for 55.

Jakie kroki należałoby podjąć w celu rozbudowy sieci stacji ładowania? 

Nawiązując do wcześniejszej publikacji pt.: “Czy można zarobić na stacji ładowania?” (https://elo.city/news/czy-mozna-zarobic-na-stacji-ladowania), już wiemy, że inwestycja w stacje ładowania nie tylko stanowi konieczność w kontekście dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce, ale jednocześnie jest opłacalna. 

Analizując dane dostępne w systemie zarządzania stacjami ładowania, na koniec grudnia 2021 r. system Elocity obsługiwał 489 stacji ładowania, z czego 214 stanowiły stacje ogólnodostępne. W ubiegłym roku Elocity pozyskało ponad 60 nowych klientów, dla których dostarcza rozwiązania systemowe, realizuje inwestycje oraz świadczy usługi doradcze.  

Jesteśmy gotowi na przyjęcie kolejnych zamówień, zarówno na stacje ładowania prądem stałym (DC), jak i prądem przemiennym (AC). To co najważniejsze dla odbiorców, to szeroka lista dwudziestu certyfikowanych producentów stacji współpracujących z systemem zarządzania Elocity. Dodatkowo aplikacja dla kierowców Elocity nie tylko wskaże najbliższą ładowarkę, ale także rozliczy ładowania flotowe oraz indywidualne. – dodaje Michał Baranowski Prezes Elocity.  

Warto zaznaczyć, że to, co wyróżnia Elocity na rynku, to zapewnienie kompleksowej obsługi inwestorom. Elocity jest w stanie w krótkim czasie zorganizować pełne wdrożenie stacji ładowania, zapewniając przy tym wsparcie na każdym etapie realizacji inwestycji: od wizji lokalnej, przez formalności urzędowe (przeglądy Urzędu Dozoru Technicznego), aż po instalację, podłączenie i promocję marketingową danej stacji. Elocity to idealne rozwiązanie dla inwestorów chcących zarabiać na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Dzięki unikalnemu modelowi biznesowemu i technologicznemu Elocity daje możliwość inwestorom budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w ramach sieci Elocity, jak również w modelu white-label. Obecnie Elocity obsługuje już 3 aktywne sieci white-label 
i pracuje nad wdrożeniem kolejnych dla klientów pozyskanych w ubiegłym roku i z początkiem 2022 roku. W tym zakresie Elocity ma unikalne doświadczenie na rynku. 

Elocity posiada również dedykowaną ofertę dla właścicieli stacji prywatnych (m.in. rozwiązania dla logistyki). Oferta ta obejmuje wdrożenie platformy do zarządzania infrastrukturą stacji ładowania pojazdów elektrycznych, dostęp do publicznych stacji Elocity na preferencyjnych warunkach oraz instalację stacji ładowania „pod klucz”. Klientom flotowym Elocity oferuje karty flotowe dla pracowników oraz wygodny system rozliczania i kontroli kosztów ładowania służbowych samochodów elektrycznych w ramach floty.    

 


[2] Raport PSPA: 2021 dobrym rokiem dla polskiej elektromobilności


[1] PSPA, Licznik elektromobilności: https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.