Komunikaty PR

Cyfryzacja moto branży i niska podaż aut – spotkanie sieci dealerskich

2021-10-07  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ewa Hełpa
VB Leasing SA w restrukturyzacji

ul. Fabryczna 6
53-609 Wrocław
media|vbl.pl| |media|vbl.pl
+48 71 33 44 943
www.vbleasing.pl
Do pobrania Nota_07.10 ( 0.2 MB )

27 września 2021r. w Ogrodzieńcu odbyła się konferencja „Jak zmieni się świat automotive w najbliższym czasie?” zorganizowana przez Idea Getin Leasing, Autokatalog.pl oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele sieci dealerskich z całej Polski. Spotkaniu towarzyszył przegląd raportów i trendów motoryzacyjnych oraz wymiana doświadczeń uczestników w kilku panelach tematycznych.

Wnioski z prowadzonych rozmów wskazywały na to, że sprzedaż samochodów w salonach zmieni się bezpowrotnie. Niezbędna będzie zmiana perspektywy sprzedaży, otwarcie się na nowe kanały internetowe i wdrożenie dynamicznych strategii cyfryzacji w sieciach dealerskich.

„Pandemia obnażyła słabość dzisiejszej formuły sprzedaży. Internet będzie odgrywał coraz większą rolę i nie unikniemy przejścia do sieci, chociaż ten proces nie będzie taki szybki, jak się niektórym wydaje. Część prognoz podaje, że do roku 2035 udział w rynku sprzedaży samochodów przez Internet będzie wynosił 35%” – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR oraz twórca największej w Polsce porównywarki samochodów osobowych Autokatalog.pl.

Rok 2020 to nagłe załamanie rynku motoryzacyjnego. W stosunku do roku 2019 zarejestrowano prawie 138 tys. mniej samochodów do 3,5 t. IBRM SAMAR prognozuje, że w bieżącym roku wzrośnie o 9% sprzedaż nowych aut w tej kategorii, natomiast już w całym 2022 r. nastąpi ponowny spadek rok do roku aż o 5%.

Na przestrzeni ostatnich 4 lat możemy zauważyć, że udział osób fizycznych w zakupie nowych aut regularnie spada, zwiększa się natomiast liczba leasingów i zakupów flotowych – twierdzi Robert Bendlewski, dyrektor departamentu pojazdów Idea Getin Leasing S.A.

Systematycznie zmniejsza się liczba dostępnych na rynku pojazdów. Według ocen IHS Markit w pierwszym półroczu 2021 z powodu braku podzespołów wyprodukowano na świecie o 2,59 miliona mniej aut niż zakładano. Na skutek tej tendencji zmienia się również czas użytkowania pojazdów. Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że wydłuża się w Polsce okres użytkowania samochodów osobowych. Dla pojazdów tzw. służbowych, leasingów i car fleet management to wzrost o średnio 4 miesiące. Nowe pojazdy nie są dostępne, zatem konsumenci i firmy nie sprzedają tych obecnie użytkowanych.

Czynniki, które będą miały wpływ na okres użytkowania pojazdów używanych w najbliższych miesiącach to z pewnością kolejna fala pandemii, problem z dostępnością aut w salonach, zmiany przepisów w leasingu na skutek Polskiego Ładu, konsekwencje rosnącej inflacji czy obawy przed elektromobilnością” – tłumaczy Robert Bendlewski.

Na temat trendów i potencjalnych scenariuszy w branży sprzedaży samochodów opowiadał Adam Przeździęk, trendwatcher oraz CEO agencji badawczo-konsultingowej FutureOf X, a także autor bloga Mediafeed.pl: „Do niedawna klient, aby nabyć samochód musiał przyjść do salonu. Dzisiaj ta komfortowa dla dealerów sytuacja diametralnie się zmienia. Jeszcze 10-15 lat temu internet był źródłem informacji, a dziś to miejsce transakcji. Nawyki e-commerce i oczekiwania konsumenckie wkraczają do branży motoryzacyjnej. Mimo tego, reakcję branży na potrzebę zmian, związaną również z kryzysem klimatycznym oraz trendem new mobility, jak i próbę dostosowywania się do nowych realiów czy oczekiwań, można postrzegać jako powolną.”

Sygnały rynkowe pokazują, że producenci samochodów będą próbowali reorganizować sieci dealerskie, aby mieć większy wpływ na ceny aut dostarczanych użytkownikom końcowym. Kluczową rolę będą tu odgrywały internetowe kanały sprzedaży. Dealerzy będą musieli przyspieszyć transformację cyfrową i poprzez nowoczesne narzędzia obsługi klienta wzmacniać swoją markę, aby nie zostać wyeliminowanym z gry” – ostrzega Wojciech Drzewiecki.

Jak podaje raport McKinsey „Digitalization in automotive retail 2021” 60% potencjalnych nabywców samochodów poniżej 45 roku życia preferuje jego zakup online. Istotną informacją jest również deklaracja aż 45% badanych w wieku poniżej 60 lat, że rozważyłoby zakup pojazdu online.

Adam Przeździęk konkluduje: „Offline wciąż jest ważny. Jednak online będzie stawał się kluczowy, z coraz większym wpływem na kształtowanie decyzji zakupowych.”

Samo środowisko dealerskie podkreśliło konieczność transformacji i doceniło tego typu spotkanie branżowe, na którym można było wymienić się doświadczeniami i niezbędną wiedzą, potrzebną do lepszego podejmowania decyzji, szczególnie w obliczu nadchodzących zmian. „Strategia cyfryzacji jest niezwykle istotna. To dzięki niej, a także zmianom technologicznym i wdrożonym narzędziom, jak np. wirtualna obsługa klienta, które zaczęliśmy wprowadzać jeszcze przed pandemią, udało nam się nie tylko nie zwolnić nikogo z powodu kryzysu wywołanego zakażeniami Covid 19 , ale zwiększyć poziom zatrudnienia i przychodów.” – mówi Piotr Wnękowski, wiceprezes zarządu Krotoski Sp. z o.o. Sp. K., dealer Audi, Porsche, Skoda i Volkswagen.

Konferencja w Ogrodzieńcu była pierwszym z cyklu planowanych spotkań z przedstawicielami sieci dealerskich z całej Polski, poświęconych obecnej sytuacji rynku motoryzacyjnego, a także jego przyszłości.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Goodyear wspiera floty transportowe w nowych wymogach dotyczących rozwiązań TPMS Biuro prasowe
2024-04-26 | 11:50

Goodyear wspiera floty transportowe w nowych wymogach dotyczących rozwiązań TPMS

Od lipca br. unijny obowiązek stosowania systemów TPMS w oponach pojazdów ciężarowych obejmie także opony w naczepach [1]. Przepisy – wprowadzane stopniowo od kilku
Motoryzacja Tańsze, bardziej ekonomiczne i z dofinansowaniem.
2024-04-26 | 07:00

Tańsze, bardziej ekonomiczne i z dofinansowaniem.

Mikromobilność staje się coraz popularniejsza. Jest to już nie tylko trend, w wielu przypadkach realizuje zmieniające się potrzeby komunikacyjne, szczególnie w dużych miastach.
Motoryzacja Volkswagen Financial Services zbadał, czego oczekują eksperci zarządzający flotą
2024-04-25 | 17:00

Volkswagen Financial Services zbadał, czego oczekują eksperci zarządzający flotą

To nie wysokość raty okazała się najważniejsza przy ocenie zadowolenia z usług zarządzania flotą. Wyniki badania Volkswagen Financial Services pokazały, że klienci flotowi najbardziej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.