Komunikaty PR

Czy Polacy zmieniają opony przed zimą?

2021-10-22  |  07:50

Aż 83,5% polskich kierowców deklaruje, że zmienia opony sezonowo, z letnich na zimowe i na odwrót, wynika z ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony”[1] zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl. Ponad połowa badanych wskazuje, że ich opony letnie i zimowe mają 2-3 lata, tylko co czwarty kierowca wie, kiedy powinno się zacząć jeździć na zimówkach.

Większość kierowców zmienia opony

Z badania ,,Czy Polacy zmieniają opony” przeprowadzonego w ostatnim tygodniu września 2021 roku przez SW Research dla serwisu Oponeo.pl wynika, że aż 83,5% polskich kierowców zmienia opony sezonowo z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Robi tak 82,3% mężczyzn i 84,6% kobiet, a także 81,1% mieszkańców wsi i 82,2% dużych miast (powyżej 500 tysięcy mieszkańców).

Osoby, które nie zmieniają opon sezonowo najczęściej jeżdżą przez cały rok na oponach całorocznych (12,5%) mniej na zimowych (1,7%) czy letnich (0,5%). Jednocześnie 1,8% respondentów nie wie jakie ma ogumienie w swoim samochodzie, ponieważ oponami w ich pojeździe zajmuje się za nich inna osoba. Aktualnie w Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon. Nie oznacza to jednak, że nie należy czy nie warto tego robić. Dobre i sprawne ogumienie w aucie znacznie skraca drogę hamowania, stabilizuje tor jazdy, zmniejsza zużycie paliwa, ułatwia prowadzenie, pokonywanie zakrętów i ogólne zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Optymalnie jest posiadać dwa komplety opon: na zimę i lato, ponieważ opony całoroczne zawsze będą kompromisem. Dlaczego? Trudno jest stworzyć ogumienie, które będzie idealnie zachowywało się zarówno przy temperaturze – 20°C jak i przy +30°C. Dlatego opony takie sprawdzą się głównie u tych kierowców, którzy jeżdżą na ogół w mieście, gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane, oraz gdy robią oni małe przebiegi (5-6 tysięcy km rocznie), np. gdy auto użytkowane jest jako drugie w rodzinie, w dojeździe do pracy, czy szkoły  – mówi Ernest Pujszo, dyrektor handlowy OPONEO.PL S.A.

Kiedy najczęściej zmieniamy opony na zimowe?

Przed nami zima, widać, że mimo braku obowiązku używania zimowek większość kierowców zmienia ogumienie przed okresem zimowym.  Czy polscy kierowcy wiedzą kiedy jest najlepszy moment, aby zacząć stosować opony zimowe?[2] Blisko ¼ respondentów (24,8%) wie, że powinno się to zrobić, gdy temperatura spadnie poniżej 7°C. Największa grupa badanych, bo 34,8% wskazuje, że robi to co roku w tym samym miesiącu, 22,4% kiedy średnia temperatura utrzymuje się poniżej 0 stopni, a 15,1% gdy spadnie pierwszy śnieg.

– W produkcji ogumienia zimowego stosuje się miękkie mieszanki gumy, które zapewniają lepsze prowadzenie na mokrej lub oblodzonej nawierzchni i przy niskich temperaturach, lepiej radzą sobie one z błotem pośniegowym i śniegiem. Wymiana opon na zimowe powinna nastąpić gdy temperatura średniodobowa spada poniżej 7°C. Poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że tracą one swoje właściwości jezdne, nie zapewniając takich parametrów jakie założył ich producent, co wpływa na obniżenie bezpieczeństwa – tłumaczy Ernest Pujszo.

Jak i gdzie zmieniamy opony?

Większość badanych, bo aż 77,7%, zmienia ogumienie w swoim samochodzie korzystając z pomocy specjalistów w warsztatach wulkanizacyjnych, robi tak 80,3% kobiet i 74,9% mężczyzn. Prawie co piąty  (17,2%) z respondentów czyni to samodzielnie, a tylko 5,1% różnie, raz tak, a raz tak. Ponad połowa polskich kierowców (56,3%) zmieniając ogumienie w aucie wymienia całe koła (opony i felgi), a 42,4% zmienia tylko opony, 1,4% nie wie, ponieważ zajmuje się tym za nich inna osoba.

Ile lat mają opony na których jeżdżą polscy kierowcy?

Okazuje się, że nie jest źle. Ponad połowa badanych zmieniających opony sezonowo, deklaruje, że ich zimówki, biorąc pod uwagę datę produkcji, mają 2-3 lata (2 lata – 26,1%, 3 lata – 26,5%), podobnie i w przypadku opon letnich: 2 lata – 30,1%, 3 lata – 28,5%. Rok i mniej wskazuje 12,7% respondentów określając wiek swoich zimowek i 9,5% odpowiada tak w kwestii ogumienia letniego. Na oponach zimowych mających 4 lata jeździ 15,8% kierowców, ten sam wiek jeśli chodzi o letnie wskazuje 14,6% z nich. Co 10 badany użytkuje opony zimowe i letnie mające 5 lat i więcej (zimowe 11,2%, letnie 10,4%). Jednocześnie 7,7% respondentów nie wie ile lat mają ich opony zimowe, a brak wiedzy o wieku opon letnich deklaruje 6,9% badanych.

Średni czas eksploatacji ogumienia to bardzo indywidualna kwestia, jednak wymiana opon powinna nastąpić, jeśli jej stan techniczny nie pozwala na dalszą eksploatację i zagraża bezpieczeństwu.

Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie ogumienia bardzo ciężko mówić o średniej długości życia pojedynczego modelu. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego opony o głębokości bieżnika minimum 1,6 milimetra, jednak producenci zalecają wymianę już przy 3-4 mm, szczególnie w przypadku modeli zimowych. Jednocześnie polskie prawo nie określa oraz, co istotne, nie zabrania jeździć na oponie, która została wyprodukowana np. 6 czy 10 lat temu, jednak każdy kierowca powinien wiedzieć, że opony samochodowe „starzeją się” każdego dnia. Wpływ ma na to nie tylko codzienna eksploatacja, która skutkuje ścieraniem i zużywaniem, ale również długotrwały postój auta, którego nie używamy. Gdy opony zamontowane są w takim nieużytkowanym samochodzie, to w czasie długotrwałego postoju ulegają odkształceniu. Opony starzeją się także dużo szybciej, gdy składowane są w sposób niezgodny z zasadami przechowywania ogumienia” – tłumaczy Ernest Pujszo.

Ile lat można jeździć na oponach? Stopień ich zużycia zależy od wielu czynników, począwszy od indywidualnego stylu jazdy kierowcy, po warunki i rodzaj nawierzchni w jakich się je eksploatuje. Producenci w specyfikacjach przyjmują, że prawidłowo użytkowane ogumienie powinno wytrzymać przebieg oscylujący między 50 a 80 tysiącami kilometrów, co jest wyznaczone za sprawą granicznego zużycia bieżnika.

Jeśli nasze przebiegi w miesiącach ciepłych są nie większe niż 15 tysięcy kilometrów, nowe letnie opony spokojnie powinny wystarczyć na pięć sezonów. Raczej nie powinno się przy takiej liczbie przejechanych kilometrów użytkować opon starszych niż 5 lat, ponieważ utraciły one już znaczną cześć swoich właściwości trakcyjnych i ich użytkowanie staje się bardziej niebezpieczne. Zwykle mieszanki stosowane w oponach zimowych cechują się mniejszą odpornością na ścieranie niż te wykorzystywane w oponach letnich. Dlatego też trwałość opon zimowych może być nawet o 15-30% krótsza niż modeli letnich. Dystans ten może jeszcze bardziej skrócić się, jeśli będziemy je użytkować przy temperaturach wyższych niż 10°C. Ważne jest, aby kierowca posiadający opony, które mają więcej niż 5 lat od daty produkcji i jednocześnie, które były użytkowane sporadycznie, regularnie poddawał je ocenie wykwalifikowanego wulkanizatora, który oceni ich stan i podejmie decyzje czy nadal można na nich bezpiecznie jeździć – dodaje Ernest Pujszo.

Więcej informacji na stronie www.oponeo.pl

Badanie ,,Czy Polacy zmieniają opony” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A. Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.


[1] Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A.  Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.

 

[2] Kiedy zmienić opony na letnie, a kiedy na zimowe: https://www.oponeo.pl/artykul/kiedy-wymienic-opony-na-letnie

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.