Diesel, elektryk, a może instalacja LPG – auto z jakim napędem wybrać?
Przy obecnych, wysokich cenach paliw przejazd 100 kilometrów autem o napędzie diesla może kosztować około 57 zł, a samochodem elektrycznym ładowanym z gniazdka w domu tylko ponad 11 zł – wynika z wyliczeń autobaza.pl. Jednak kupno elektryka wymaga o wiele większego wkładu finansowego na początku, na co nie każdy może sobie pozwolić. Czy w tej sytuacji alternatywą może być auto z napędem benzynowym, czy takie z instalacją LPG? Jaki napęd jest obecnie najbardziej opłacalny w Polsce?
Zielony napęd na fali
W Polsce, wśród dostępnych ofert samochodów używanych niezmiennie dominują pojazdy z napędem diesla i benzynowym – w I kwartale 2022 r. miały one po 47% udziału rynku wtórnego. W tym samym okresie pojazdy z instalacją LPG stanowiły 5% ofert, hybrydy 2%, a elektryczne samochody tylko 0,5% – wynika z danych autobaza.pl. Podobny układ rynku w Europie pokazują dane ACEA za 2021 r. – najczęściej rejestrowanymi nowymi samochodami były te o napędzie benzynowym (40%), diesla (19,6%), hybrydy typu HEV (19,6%), elektryki (9,1%) oraz hybrydy typu PHEV (8,9%).
W Europie dane wskazują na coraz wyższy procent samochodów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym poruszających się po drogach, a diesel zauważalnie traci. W obecnej sytuacji – bardzo drogiego paliwa oraz możliwego embarga na ropę z Rosji – wpływ na umocnienie się tego trendu może mieć porównanie kosztów jazdy samochodem z napędem np. diesla oraz elektrycznym. Przy założeniu ładowania pojazdu ładowarką domową (taryfa G11), cena za 1 kWh to około 0,77 gr. Przeciętne zużycie mocy samochodu elektrycznego kształtuje się na poziomie 15 kWh/100km, co daje nam koszt ponad 11 złotych za przejechanie 100 km. Przy cenie 7,18 zł za litr diesla (średnia z tygodnia 9-15.05.2022 r.) i spalaniu auta na poziomie 8l/100km, koszt przejechania 100 km będzie bliski kwoty 57 złotych. To aż 46 złotych różnicy na tak krótkim dystansie.
Koszty jazdy elektrykiem, gdy ładujemy go w domu, są o wiele niższe niż samochodem z napędem diesla czy benzynowym, jednak musimy pamiętać o dużo wyższej cenie takiego samochodu. Z naszych danych wynika, że w I kwartale 2022 r. używane elektryki najczęściej kosztowały ponad 100 tys. zł. Dla porównania – najwięcej ofert pojazdów z drugiej ręki z napędem diesla było w przedziale cenowym 25-50 tys. zł. Warto również wiedzieć, że montaż ładowarki w domu wymaga dodatkowych kosztów oraz w przypadku mieszkania w bloku nie zawsze jest możliwy. W takim przypadku podróż autem elektrycznym nie jest już tak tania, ponieważ koszt za 1 kWh energii może wzrosnąć do 2-3 złotych – mówi Marek Trofimiuk, autobaza.pl.
Nawet przy rekordowych cenach LPG, oscylujących w okolicach 4zł za litr, ta instalacja jest wciąż opłacalnym rozwiązaniem. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że instalację LPG można zaimplementować do używanego samochodu, który jest dużo tańszy niż pojazd z napędem elektrycznym. Niektóre marki, jak Dacia, mają w ofercie już nowe samochody „w gazie”.
Co ciekawe, jeżeli decydujemy się na elektryka ze względu na ekologie, mogą nas zaskoczyć ostatnie wyniki badań organizacji Green NCAP. Wykazały one, że w cyklu całego życia produktu, niektóre diesle wytwarzają mniejszy ślad węglowy niż w pełni elektryczne samochody – wyjaśnia Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.
Czas zmian
Aspektem przemawiającym jednak za zakupem samochodu z napędem mniej emisyjnym mogą być nadchodzące zmiany – od 4 maja br. wprowadzona została specjalna zielona nalepka na szybę. Ma ona uprawniać pojazd do wjazdu do stref czystego transportu w polskich miastach.
Wprowadzenie takiego oznakowania wyprzedza fakty, ponieważ żadne miasto w Polsce nie wprowadziło jeszcze stref czystego transportu. Co więcej, zrobiono to szybko i niedokładnie, ponieważ na nalepce nie będzie informacji o normie emisji spalin Euro – to gminy przyznające je będą mogły ustalić normy, jakie muszą spełniać pojazdy. Z tego względu może powstać chaos – hipotetycznie swoim autem wjedziemy do centrum Warszawy, ale np. do Krakowa już nie, jeżeli będą tam ustanowione inne przepisy – tłumaczy Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. Za brak takiego odpowiedniego oznakowania samochodu kierowca będzie mógł otrzymać mandat w wysokości 500zł – dodaje.
Wprowadzenie stref czystego transportu w Polsce to wciąż wizja przyszłości. Biorąc pod uwagę średni wiek pojazdów w kraju – 14,3 lat według danych ACEA – oraz obecną, coraz trudniejszą sytuację gospodarczą, byłby to trudny do zaakceptowania ruch dla społeczeństwa.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.