Firmy odmładzają flotę aut i przesiadają się na elektryki
Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej aż 25 proc. firm planuje w 2023 roku zakup samochodu – 3/4 z nich wybierze auto nowe. Do większości transakcji dojść ma jeszcze w I półroczu. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się auta elektryczne (ich zakup deklaruje prawie co czwarty badany). Wśród modeli finansowania niepodzielnie króluje leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu na koniec umowy, który wybierze ponad 60 proc. firm.
Jak wynika z trzeciej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services, 1/4 przebadanych firm zamierza w 2023 roku kupić auto. Nieco ponad połowa z nich (54 proc.) deklaruje zakup 1 samochodu (44 proc. – od 2 do 5 aut). Aż 3 na 4 przedsiębiorstwa (74 proc.) wybierze auto nowe, co stanowi wynik porównywalny do ubiegłorocznego badania (było 73 proc.). Swoistego boomu należy spodziewać się w segmencie aut osobowych – do zakupu tego rodzaju pojazdu szykuje się 68 proc. firm (wobec 41 proc. przed rokiem). Znacznego spadku zainteresowania doświadczą zaś samochody dostawcze, ponieważ w bieżącym roku ich zakup deklaruje jedynie 48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, co stanowi spadek o 21 p.p. (w 2022 r. – 69 proc.).
Wśród 22 proc. deklarujących zakup do firmy samochodu używanego – najwięcej badanych, bo prawie połowa, sięgnie po pojazd 3-letni (45 proc.). Co piąty wybierze auto 5-letnie (18 proc.). Co ciekawe, dysponując tą samą kwotą do wydania na samochód – badane firmy raczej wolałaby zakupić nowy pojazd w wersji podstawowej (60 proc.) niż używany, ale lepiej wyposażony (40 proc.). Na przestrzeni 3 lat ta różnica maleje z korzyścią na rzecz aut z drugiej ręki (rok temu – 64 proc. vs 36 proc.; 2 lata temu – 70 proc. vs 30 proc.).
Tradycyjny napęd coraz mniej popularny
Duże zmiany można zaobserwować w preferowanych przez firmy rodzajach napędu samochodów. Konsekwentnie rośnie zainteresowanie napędem benzynowym. Jego popularność wzrosła z 22-24 proc. w ostatnich 2 latach, do 32 proc. obecnie. Systematycznie traci diesel (już tylko 38 proc. wskazań, gdy jeszcze 2 lata temu było to 72 proc.). Skokowego wzrostu popularności doświadczył napęd elektryczny. Przed rokiem wskazywało na niego 4 proc. firm, obecnie zaś jego zwolennicy to 18 proc. badanych (niemal tyle samo co napęd hybrydowy – 20 proc.).
– Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą” jasno pokazują, że awangardą elektromobilności w Polsce staną się klienci firmowi. To oni doprowadzą do osiągnięcia pewnej masy krytycznej samochodów elektrycznych funkcjonujących na rynku, która w końcu spowoduje radykalny zwrot w kierunku aut bezemisyjnych – prognozuje Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services. – Na wzrost popularności elektryków wśród firm składa się kilka czynników. Po pierwsze to prosty rachunek dotyczący kosztów eksploatacji auta wykazujący spore oszczędności po stronie napędu elektrycznego – na co zresztą wskazuje 27 proc. uczestników badania. Po drugie możliwość uzyskania dofinansowania w programie „Mój elektryk”. Trzecim elementem jest rosnąca wśród przedsiębiorców świadomość w zakresie odpowiedzialności za środowisko i konieczności redukcji emisji spalin.
Co ciekawe, badanie „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje też bariery, które mają wpływ – lub jego brak – na zakup elektryków do firmy. Aż 60 proc. badanych wskazuje nadal zbyt małą liczbę punktów ładowania takich samochodów. Tyle samo ankietowanych przyczynę upatruje w zbyt wysokiej cenie tej kategorii pojazdów. Dokładnie połowa badanych czeka zaś na postępy w rozwoju technologii, wskazując jako barierę zbyt mały zasięg samochodu na prąd.
Firmy sięgają po coraz droższe modele
Warto sprawdzić, ile firmy są skłonne zapłacić za auto. W tym obszarze widać wyrównanie zainteresowania pojazdami w trzech wyższych segmentach cenowych. Najtańszymi autami (do 50 tys. zł) zainteresowanych jest zaledwie 2 proc. firm (spadek o 10 p.p. w porównaniu do poprzedniej edycji). Pojazdy z przedziału cenowego 50-100 tys. zł wybierze 30 proc. (wobec zaledwie 12 proc. w 2022 roku). Samochody od 100 do 150 tys. typuje do zakupu 44 proc. badanych (rok temu było ich 57 proc.). Z kolei najdroższe auta, powyżej 200 tys. zł, zamierza kupić 34 proc. firm, podczas gdy przez ostatnie 2 lata było ich konsekwentnie o 10 p.p. mniej.
– Przyczyn wzrostu zainteresowania autami z segmentu premium upatrywałbym w tym, że przedsiębiorcy bardziej pragmatycznie podchodzą do zakupów i mimo wszystko z większym optymizmem spoglądają w przyszłość – zauważa Dariusz Brodnicki z Volkswagen Financial Services. – Z jednej strony obecną sytuację gospodarczą kraju jako złą ocenia 30 proc. badanych, a raczej złą kolejne 46 proc. Z drugiej, kiedy ci sami przedsiębiorcy spojrzą na własną firmę, to 42 proc. z nich stwierdza, że jej sytuacja finansowa nie jest ani dobra, ani zła, a tyle samo ocenia ją jako raczej dobrą. W moim odczuciu po dwóch pandemicznych latach przedsiębiorcy wydają się być przystosowani do zawirowań na rynku, a biznes działa stabilnie.
Gdzie firmy szukają dla siebie aut
Szukając informacji o pojazdach, polscy przedsiębiorcy odwiedzają głównie strony internetowe producentów (46 proc. wskazań) i salony sprzedaż aut (44 proc. wskazań). Zakupu auta przez internet podjęłoby się 21 proc. badanych. Zachęca ich do tego przede wszystkim oszczędność czasu (19 proc.) oraz wygoda (17 proc.). W grupie sceptyków tej formy zakupu – 53 proc. badanych wskazuje, że w kontakcie bezpośrednim może więcej dowiedzieć się o pojeździe i lepiej zapoznać ze szczegółami. Warto odnotować, że konkretne obawy czy brak zaufania do zakupu auta w sieci sygnalizuje jedynie 8 proc. ankietowanych. Jest to tym bardziej ciekawe, ponieważ gotowość do zakupu przez internet usług dodatkowych związanych z pojazdem zgłasza 54 proc. badanych.
– Niezależnie od tego, czy kupujemy auto prywatnie, czy do firmy, to dla ogromnej większości klientów czynność ta stanowi po prostu przyjemność i frajdę – komentuje Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services. – Z zakupem samochodu wiąże się swoisty rytuał, na który składa się właśnie wizyta w salonie sprzedaży, oględziny pojazdu, rozmowy ze sprzedawcami, porównywanie ofert czy negocjacje. Dlatego wraz z całą Grupą Volkswagen działamy wielotorowo. Rozwijając cyfrowe kanały sprzedaży aut, wspieramy naszych partnerów-dealerów prowadzących salony stacjonarne, w których klienci mogą zapoznać się z pełną ofertą.
Rośnie leasing, traci kredyt
Konsekwentnie wzrasta popularność leasingu z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. W 2023 roku na to narzędzie jako sposób sfinansowania auta do firmy wskazało 62 proc., przed rokiem było to 61 proc., a 2 lata temu – 58 proc. Jednocześnie od 2021 r. o 10 p.p. spadł odsetek firm chcących sfinansować zakup samochodu gotówką. Dziś to już tylko 18 proc. badanych organizacji.
– W podejściu przedsiębiorców do najmu długoterminowego obserwuję analogię do tego, jak odbierany był przed wielu laty leasing z niskimi ratami, kiedy wchodził na rynek. Wtedy idea, że opłacam raty za używanie czegoś, co nie jest moją własnością, również napotykała przez dłuższy czas na opór, by jednak w końcu zdobyć sobie wielu zwolenników. A przecież najem długoterminowy jest jedynie pogłębieniem tej idei i przyjęciem z góry założenia, że traktuję pojazd jako narzędzie firmowe, użytkuję go codziennie, a po zakończeniu umowy wymieniam na nowy. Dlatego wierzę, że to narzędzie finansowe stanie się w końcu równie popularne jak leasing – mówi Michał Dyc z Volkswagen Financial Services.
Stabilny rozwój rynku
Badanie „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje, że mimo wojny, wysokiej inflacji i licznych perturbacji w ostatnich 2 latach w związku z pandemią, kondycja rynku samochodowego w Polsce, a szczególnie jego obszaru biznesowego, okazuje się stabilna.
Eksperci Volkswagen Financial Services wskazują, że zainteresowanie zakupem pojazdów przez firmy nie maleje – wybierane są zwykle auta nowe, wzrasta też deklarowana wartość samochodów. Sukcesywnie zwolenników zdobywają samochody z napędem elektrycznym, co dobrze wróży na przyszłość, bo pozwala mieć nadzieję na bardziej czysty i przyjazny środowisku transport.
***
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec listopada ub. roku na grupie 201 przedsiębiorstw techniką wywiadów telefonicznych CATI.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.