Firmy odmładzają flotę aut i przesiadają się na elektryki
Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej aż 25 proc. firm planuje w 2023 roku zakup samochodu – 3/4 z nich wybierze auto nowe. Do większości transakcji dojść ma jeszcze w I półroczu. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się auta elektryczne (ich zakup deklaruje prawie co czwarty badany). Wśród modeli finansowania niepodzielnie króluje leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu na koniec umowy, który wybierze ponad 60 proc. firm.
Jak wynika z trzeciej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services, 1/4 przebadanych firm zamierza w 2023 roku kupić auto. Nieco ponad połowa z nich (54 proc.) deklaruje zakup 1 samochodu (44 proc. – od 2 do 5 aut). Aż 3 na 4 przedsiębiorstwa (74 proc.) wybierze auto nowe, co stanowi wynik porównywalny do ubiegłorocznego badania (było 73 proc.). Swoistego boomu należy spodziewać się w segmencie aut osobowych – do zakupu tego rodzaju pojazdu szykuje się 68 proc. firm (wobec 41 proc. przed rokiem). Znacznego spadku zainteresowania doświadczą zaś samochody dostawcze, ponieważ w bieżącym roku ich zakup deklaruje jedynie 48 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, co stanowi spadek o 21 p.p. (w 2022 r. – 69 proc.).
Wśród 22 proc. deklarujących zakup do firmy samochodu używanego – najwięcej badanych, bo prawie połowa, sięgnie po pojazd 3-letni (45 proc.). Co piąty wybierze auto 5-letnie (18 proc.). Co ciekawe, dysponując tą samą kwotą do wydania na samochód – badane firmy raczej wolałaby zakupić nowy pojazd w wersji podstawowej (60 proc.) niż używany, ale lepiej wyposażony (40 proc.). Na przestrzeni 3 lat ta różnica maleje z korzyścią na rzecz aut z drugiej ręki (rok temu – 64 proc. vs 36 proc.; 2 lata temu – 70 proc. vs 30 proc.).
Tradycyjny napęd coraz mniej popularny
Duże zmiany można zaobserwować w preferowanych przez firmy rodzajach napędu samochodów. Konsekwentnie rośnie zainteresowanie napędem benzynowym. Jego popularność wzrosła z 22-24 proc. w ostatnich 2 latach, do 32 proc. obecnie. Systematycznie traci diesel (już tylko 38 proc. wskazań, gdy jeszcze 2 lata temu było to 72 proc.). Skokowego wzrostu popularności doświadczył napęd elektryczny. Przed rokiem wskazywało na niego 4 proc. firm, obecnie zaś jego zwolennicy to 18 proc. badanych (niemal tyle samo co napęd hybrydowy – 20 proc.).
– Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą” jasno pokazują, że awangardą elektromobilności w Polsce staną się klienci firmowi. To oni doprowadzą do osiągnięcia pewnej masy krytycznej samochodów elektrycznych funkcjonujących na rynku, która w końcu spowoduje radykalny zwrot w kierunku aut bezemisyjnych – prognozuje Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services. – Na wzrost popularności elektryków wśród firm składa się kilka czynników. Po pierwsze to prosty rachunek dotyczący kosztów eksploatacji auta wykazujący spore oszczędności po stronie napędu elektrycznego – na co zresztą wskazuje 27 proc. uczestników badania. Po drugie możliwość uzyskania dofinansowania w programie „Mój elektryk”. Trzecim elementem jest rosnąca wśród przedsiębiorców świadomość w zakresie odpowiedzialności za środowisko i konieczności redukcji emisji spalin.
Co ciekawe, badanie „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje też bariery, które mają wpływ – lub jego brak – na zakup elektryków do firmy. Aż 60 proc. badanych wskazuje nadal zbyt małą liczbę punktów ładowania takich samochodów. Tyle samo ankietowanych przyczynę upatruje w zbyt wysokiej cenie tej kategorii pojazdów. Dokładnie połowa badanych czeka zaś na postępy w rozwoju technologii, wskazując jako barierę zbyt mały zasięg samochodu na prąd.
Firmy sięgają po coraz droższe modele
Warto sprawdzić, ile firmy są skłonne zapłacić za auto. W tym obszarze widać wyrównanie zainteresowania pojazdami w trzech wyższych segmentach cenowych. Najtańszymi autami (do 50 tys. zł) zainteresowanych jest zaledwie 2 proc. firm (spadek o 10 p.p. w porównaniu do poprzedniej edycji). Pojazdy z przedziału cenowego 50-100 tys. zł wybierze 30 proc. (wobec zaledwie 12 proc. w 2022 roku). Samochody od 100 do 150 tys. typuje do zakupu 44 proc. badanych (rok temu było ich 57 proc.). Z kolei najdroższe auta, powyżej 200 tys. zł, zamierza kupić 34 proc. firm, podczas gdy przez ostatnie 2 lata było ich konsekwentnie o 10 p.p. mniej.
– Przyczyn wzrostu zainteresowania autami z segmentu premium upatrywałbym w tym, że przedsiębiorcy bardziej pragmatycznie podchodzą do zakupów i mimo wszystko z większym optymizmem spoglądają w przyszłość – zauważa Dariusz Brodnicki z Volkswagen Financial Services. – Z jednej strony obecną sytuację gospodarczą kraju jako złą ocenia 30 proc. badanych, a raczej złą kolejne 46 proc. Z drugiej, kiedy ci sami przedsiębiorcy spojrzą na własną firmę, to 42 proc. z nich stwierdza, że jej sytuacja finansowa nie jest ani dobra, ani zła, a tyle samo ocenia ją jako raczej dobrą. W moim odczuciu po dwóch pandemicznych latach przedsiębiorcy wydają się być przystosowani do zawirowań na rynku, a biznes działa stabilnie.
Gdzie firmy szukają dla siebie aut
Szukając informacji o pojazdach, polscy przedsiębiorcy odwiedzają głównie strony internetowe producentów (46 proc. wskazań) i salony sprzedaż aut (44 proc. wskazań). Zakupu auta przez internet podjęłoby się 21 proc. badanych. Zachęca ich do tego przede wszystkim oszczędność czasu (19 proc.) oraz wygoda (17 proc.). W grupie sceptyków tej formy zakupu – 53 proc. badanych wskazuje, że w kontakcie bezpośrednim może więcej dowiedzieć się o pojeździe i lepiej zapoznać ze szczegółami. Warto odnotować, że konkretne obawy czy brak zaufania do zakupu auta w sieci sygnalizuje jedynie 8 proc. ankietowanych. Jest to tym bardziej ciekawe, ponieważ gotowość do zakupu przez internet usług dodatkowych związanych z pojazdem zgłasza 54 proc. badanych.
– Niezależnie od tego, czy kupujemy auto prywatnie, czy do firmy, to dla ogromnej większości klientów czynność ta stanowi po prostu przyjemność i frajdę – komentuje Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services. – Z zakupem samochodu wiąże się swoisty rytuał, na który składa się właśnie wizyta w salonie sprzedaży, oględziny pojazdu, rozmowy ze sprzedawcami, porównywanie ofert czy negocjacje. Dlatego wraz z całą Grupą Volkswagen działamy wielotorowo. Rozwijając cyfrowe kanały sprzedaży aut, wspieramy naszych partnerów-dealerów prowadzących salony stacjonarne, w których klienci mogą zapoznać się z pełną ofertą.
Rośnie leasing, traci kredyt
Konsekwentnie wzrasta popularność leasingu z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy. W 2023 roku na to narzędzie jako sposób sfinansowania auta do firmy wskazało 62 proc., przed rokiem było to 61 proc., a 2 lata temu – 58 proc. Jednocześnie od 2021 r. o 10 p.p. spadł odsetek firm chcących sfinansować zakup samochodu gotówką. Dziś to już tylko 18 proc. badanych organizacji.
– W podejściu przedsiębiorców do najmu długoterminowego obserwuję analogię do tego, jak odbierany był przed wielu laty leasing z niskimi ratami, kiedy wchodził na rynek. Wtedy idea, że opłacam raty za używanie czegoś, co nie jest moją własnością, również napotykała przez dłuższy czas na opór, by jednak w końcu zdobyć sobie wielu zwolenników. A przecież najem długoterminowy jest jedynie pogłębieniem tej idei i przyjęciem z góry założenia, że traktuję pojazd jako narzędzie firmowe, użytkuję go codziennie, a po zakończeniu umowy wymieniam na nowy. Dlatego wierzę, że to narzędzie finansowe stanie się w końcu równie popularne jak leasing – mówi Michał Dyc z Volkswagen Financial Services.
Stabilny rozwój rynku
Badanie „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje, że mimo wojny, wysokiej inflacji i licznych perturbacji w ostatnich 2 latach w związku z pandemią, kondycja rynku samochodowego w Polsce, a szczególnie jego obszaru biznesowego, okazuje się stabilna.
Eksperci Volkswagen Financial Services wskazują, że zainteresowanie zakupem pojazdów przez firmy nie maleje – wybierane są zwykle auta nowe, wzrasta też deklarowana wartość samochodów. Sukcesywnie zwolenników zdobywają samochody z napędem elektrycznym, co dobrze wróży na przyszłość, bo pozwala mieć nadzieję na bardziej czysty i przyjazny środowisku transport.
***
Cykliczne badanie „Portfele Polaków pod lupą” zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec listopada ub. roku na grupie 201 przedsiębiorstw techniką wywiadów telefonicznych CATI.
![Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_687698614,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów
![Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1969075435,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
![Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1917879136,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.