IBRiS: Stała rata decydującym czynnikiem dla najmniejszych przedsiębiorców
Wzrost kosztów produkcji czy brak pewności co do poziomu inflacji, nie sprzyja dużym inwestycjom. Dla wielu przedsiębiorców jednorazowy koszt, jakim jest zakup nowego samochodu firmowego, może być zbyt dużym wyzwaniem finansowym. Według badania przeprowadzonego przez IBRiS Polska na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), to właśnie stała rata jest najistotniejszym czynnikiem decyzyjnym. Jednak to nie jedyny faktor, który ma wpływ na plany dotyczące firmowych samochodów. Minimum formalności, zryczałtowane koszty obsługi zawarte w racie czy możliwość wymiany auta po stosunkowo krótkim okresie użytkowania mają również kluczowe znaczenie.
Co piąta mikro i mała firma planuje w 2023 r. inwestycję w nowy samochód
Zakup samochodu za gotówkę coraz częściej jest nieosiągalny dla jednoosobowych przedsiębiorstw czy mikro i małych firm. Obecnie, cena pojazdu, który będzie w pełni odpowiadał na potrzeby firmy może przekroczyć nawet 150 000 złotych. Taki jednorazowy koszt z pewnością może zaburzyć płynność finansową najmniejszych firm. W takiej sytuacji, część przedsiębiorców decyduje się na leasing, jednak przy zmieniających się stopach procentowych, takie rozwiązanie staje się ryzykowne. Do września 2022 roku Rada Polityki Pieniężnej 11 razy podnosiła poziom stóp procentowych, który ma kluczowe znaczenie dla każdego konsumenta, szczególnie dla przedsiębiorców korzystających z leasingów czy kredytów inwestycyjnych. Jednak, według badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przygotowanego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), 19% jednoosobowych działalności gospodarczych, mikro i małych firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wymianę samochodu lub pozyskanie kolejnego. W trudnej sytuacji ekonomicznej najmniejsze w Polsce podmioty gospodarcze będą poszukiwać najkorzystniejszego rozwiązania dla ich działalności.
Polscy przedsiębiorcy, na czele z tymi prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze oraz mikro i małymi firmami, potrzebują obecnie odpowiednio dopasowanej do ich aktualnych potrzeb i możliwości oferty finansowania samochodu. Wynajem długoterminowy to odpowiedź na oczekiwania klienta w czasach kryzysu gospodarczego i wysokiej inflacji, któremu zależy na przewidywalności kosztów, czyli przede wszystkim stałych opłatach niezależnie od stóp procentowych, ale także prostych i nieskomplikowanych formalnościach czy braku konieczności wpłaty wkładu własnego oraz wykupu auta na koniec zobowiązania. Liczyć zaczyna się nie tylko stałej wysokości finansowanie samochodu, ale również uwzględnienie w racie wszystkich kosztów związanych z obsługą auta, takich jak np. opon, serwisu, czy ubezpieczenia, co znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny
Wynajem długoterminowy samochodu to coraz bardziej popularna w Polsce forma sfinansowania auta, bez konieczności wniesienia wkładu własnego, uwzględniająca w stałej wysokości racie miesięcznej wszystkie koszty związane z samochodem - od finansowania, po wszelką obsługę. Aż 84% respondentów badania słyszało o tej usłudze, a 46% zna jej zasady. Wyniki badania potwierdzają, że jednoosobowe, mikro i małe przedsiębiorstwa coraz częściej rozważają tę formę finansowania.
Wśród przedsiębiorstw, które rozważają w ciągu najbliższego roku pozyskanie samochodów, blisko co czwarta mikro i mała firma, a także jednoosobowe działalności gospodarcze, są potencjalnie zainteresowane wynajmem długoterminowym – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). - Wynajem długoterminowy bardzo zyskał w oczach przedsiębiorców w czasach niepewnej sytuacji gospodarczej, ponieważ znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem, a tego potrzebują obecnie firmy, również te najmniejsze. Na popularność tego rozwiązania wpływa także zmiana przepisów od 2022 r. w zakresie prywatnego wykupu auta wziętego w leasing. Do końca 2021 r. przedsiębiorcy mieli możliwość odsprzedania auta wykupionego z leasingu bez opłacania podatku dochodowego po upływie 6 miesięcy, obecnie okres ten wynosi aż 6 lat. Stała rata, brak opłaty wstępnej, zryczałtowane koszty obsługi, brak konieczności wykupu auta po zakończeniu umowy to wiele silnych argumentów, które razem powodują, że nawet mikro i małe firmy coraz chętniej wybierają dziś wynajem długoterminowy zamiast leasingu.
W porównaniu do leasingu, wynajem długoterminowy nie powoduje dodatkowych, niespodziewanych kosztów dla firm. Niezależnie bowiem od tego czy w danym miesiącu należy opłacić składkę ubezpieczeniową, czy wykonać przegląd serwisowy lub wymienić opony, wysokość miesięcznej raty pozostanie taka sama. Rozwiązanie umożliwiające zaplanowanie stałych wydatków jest korzystne z punktu widzenia jednoosobowych działalności gospodarczych czy mikro i małych przedsiębiorstw, pozwalając tym samym uzyskać płynność finansową i bezpieczeństwo finansowe. Bazując na badaniu dotyczącym form finansowania samochodów w firmach przeprowadzonym przez IBRiS Polska wynika, że przedsiębiorcy (aż 55%) przede wszystkim zwracają uwagę na stałą miesięczną ratę, niezależną od zmian stóp procentowych, jako główny czynnik decyzyjny dotyczący finansowania samochodu.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.