Komunikaty PR

IBRiS: Stała rata decydującym czynnikiem dla najmniejszych przedsiębiorców

2022-12-12  |  12:00
Kontakt

Wzrost kosztów produkcji czy brak pewności co do poziomu inflacji, nie sprzyja dużym inwestycjom. Dla wielu przedsiębiorców jednorazowy koszt, jakim jest zakup nowego samochodu firmowego, może być zbyt dużym wyzwaniem finansowym. Według badania przeprowadzonego przez IBRiS Polska na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), to właśnie stała rata jest najistotniejszym czynnikiem decyzyjnym.  Jednak to nie jedyny faktor, który ma wpływ na plany dotyczące firmowych samochodów. Minimum formalności, zryczałtowane koszty obsługi zawarte w racie czy możliwość wymiany auta po stosunkowo krótkim okresie użytkowania mają również kluczowe znaczenie.

Co piąta mikro i mała firma planuje w 2023 r. inwestycję w nowy samochód

Zakup samochodu za gotówkę coraz częściej jest nieosiągalny dla jednoosobowych przedsiębiorstw czy mikro i małych firm. Obecnie, cena pojazdu, który będzie w pełni odpowiadał na potrzeby firmy może przekroczyć nawet 150 000 złotych. Taki jednorazowy koszt z pewnością może zaburzyć płynność finansową najmniejszych firm. W takiej sytuacji, część przedsiębiorców decyduje się na leasing, jednak przy zmieniających się stopach procentowych, takie rozwiązanie staje się ryzykowne. Do września 2022 roku Rada Polityki Pieniężnej 11 razy podnosiła poziom stóp procentowych, który ma kluczowe znaczenie dla każdego konsumenta, szczególnie dla przedsiębiorców korzystających z leasingów czy kredytów inwestycyjnych. Jednak, według badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przygotowanego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), 19% jednoosobowych działalności gospodarczych, mikro i małych firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wymianę samochodu lub pozyskanie kolejnego. W trudnej sytuacji ekonomicznej najmniejsze w Polsce podmioty gospodarcze będą poszukiwać najkorzystniejszego rozwiązania dla ich działalności.

Polscy przedsiębiorcy, na czele z tymi prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze oraz mikro i małymi firmami, potrzebują obecnie odpowiednio dopasowanej do ich aktualnych potrzeb i możliwości oferty finansowania samochodu. Wynajem długoterminowy to odpowiedź na oczekiwania klienta w czasach kryzysu gospodarczego i wysokiej inflacji, któremu zależy na przewidywalności kosztów, czyli przede wszystkim stałych opłatach niezależnie od stóp procentowych, ale także prostych i nieskomplikowanych formalnościach czy braku konieczności wpłaty wkładu własnego oraz wykupu auta na koniec zobowiązania. Liczyć zaczyna się nie tylko stałej wysokości finansowanie samochodu, ale również uwzględnienie w racie wszystkich kosztów związanych z obsługą auta, takich jak np. opon, serwisu, czy ubezpieczenia, co znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny

Wynajem długoterminowy samochodu to coraz bardziej popularna w Polsce forma sfinansowania auta, bez konieczności wniesienia wkładu własnego, uwzględniająca w stałej wysokości racie miesięcznej wszystkie koszty związane z samochodem -  od finansowania, po wszelką obsługę. Aż 84% respondentów badania słyszało o tej usłudze, a 46% zna jej zasady. Wyniki badania potwierdzają, że jednoosobowe, mikro i małe przedsiębiorstwa coraz częściej rozważają tę formę finansowania.

Wśród przedsiębiorstw, które rozważają w ciągu najbliższego roku pozyskanie samochodów, blisko co czwarta mikro i mała firma, a także jednoosobowe działalności gospodarcze, są potencjalnie zainteresowane wynajmem długoterminowym – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). - Wynajem długoterminowy bardzo zyskał w oczach przedsiębiorców w czasach niepewnej sytuacji gospodarczej, ponieważ znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem, a tego potrzebują obecnie firmy, również te najmniejsze. Na popularność tego rozwiązania wpływa także zmiana przepisów od 2022 r. w zakresie prywatnego wykupu auta wziętego w leasing. Do końca 2021 r. przedsiębiorcy mieli możliwość odsprzedania auta wykupionego z leasingu bez opłacania podatku dochodowego po upływie 6 miesięcy, obecnie okres ten wynosi aż 6 lat. Stała rata, brak opłaty wstępnej, zryczałtowane koszty obsługi, brak konieczności wykupu auta po zakończeniu umowy to wiele silnych argumentów, które razem powodują, że nawet mikro i małe firmy coraz chętniej wybierają dziś wynajem długoterminowy zamiast leasingu.   

W porównaniu do leasingu, wynajem długoterminowy nie powoduje dodatkowych, niespodziewanych kosztów dla firm. Niezależnie bowiem od tego czy w danym miesiącu należy opłacić składkę ubezpieczeniową, czy wykonać przegląd serwisowy lub wymienić opony, wysokość miesięcznej raty pozostanie taka sama. Rozwiązanie umożliwiające zaplanowanie stałych wydatków jest korzystne z punktu widzenia jednoosobowych działalności gospodarczych czy mikro i małych przedsiębiorstw, pozwalając tym samym uzyskać płynność finansową i bezpieczeństwo finansowe. Bazując na badaniu dotyczącym form finansowania samochodów w firmach przeprowadzonym przez IBRiS Polska wynika, że przedsiębiorcy (aż 55%) przede wszystkim zwracają uwagę na stałą miesięczną ratę, niezależną od zmian stóp procentowych, jako główny czynnik decyzyjny dotyczący finansowania samochodu.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: .
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności Biuro prasowe
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica
Motoryzacja Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
2024-12-13 | 09:35

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku

W sezonach 2025-2027 Goodyear pozostanie sponsorem tytularnym oraz wyłącznym dostawcą opon do najwyższej klasy wyścigów pojazdów ciężarowych, European Truck Racing

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.