IBRiS: Stała rata decydującym czynnikiem dla najmniejszych przedsiębiorców
Wzrost kosztów produkcji czy brak pewności co do poziomu inflacji, nie sprzyja dużym inwestycjom. Dla wielu przedsiębiorców jednorazowy koszt, jakim jest zakup nowego samochodu firmowego, może być zbyt dużym wyzwaniem finansowym. Według badania przeprowadzonego przez IBRiS Polska na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), to właśnie stała rata jest najistotniejszym czynnikiem decyzyjnym. Jednak to nie jedyny faktor, który ma wpływ na plany dotyczące firmowych samochodów. Minimum formalności, zryczałtowane koszty obsługi zawarte w racie czy możliwość wymiany auta po stosunkowo krótkim okresie użytkowania mają również kluczowe znaczenie.
Co piąta mikro i mała firma planuje w 2023 r. inwestycję w nowy samochód
Zakup samochodu za gotówkę coraz częściej jest nieosiągalny dla jednoosobowych przedsiębiorstw czy mikro i małych firm. Obecnie, cena pojazdu, który będzie w pełni odpowiadał na potrzeby firmy może przekroczyć nawet 150 000 złotych. Taki jednorazowy koszt z pewnością może zaburzyć płynność finansową najmniejszych firm. W takiej sytuacji, część przedsiębiorców decyduje się na leasing, jednak przy zmieniających się stopach procentowych, takie rozwiązanie staje się ryzykowne. Do września 2022 roku Rada Polityki Pieniężnej 11 razy podnosiła poziom stóp procentowych, który ma kluczowe znaczenie dla każdego konsumenta, szczególnie dla przedsiębiorców korzystających z leasingów czy kredytów inwestycyjnych. Jednak, według badania „Formy finansowania samochodów w firmach” przygotowanego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), 19% jednoosobowych działalności gospodarczych, mikro i małych firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wymianę samochodu lub pozyskanie kolejnego. W trudnej sytuacji ekonomicznej najmniejsze w Polsce podmioty gospodarcze będą poszukiwać najkorzystniejszego rozwiązania dla ich działalności.
Polscy przedsiębiorcy, na czele z tymi prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze oraz mikro i małymi firmami, potrzebują obecnie odpowiednio dopasowanej do ich aktualnych potrzeb i możliwości oferty finansowania samochodu. Wynajem długoterminowy to odpowiedź na oczekiwania klienta w czasach kryzysu gospodarczego i wysokiej inflacji, któremu zależy na przewidywalności kosztów, czyli przede wszystkim stałych opłatach niezależnie od stóp procentowych, ale także prostych i nieskomplikowanych formalnościach czy braku konieczności wpłaty wkładu własnego oraz wykupu auta na koniec zobowiązania. Liczyć zaczyna się nie tylko stałej wysokości finansowanie samochodu, ale również uwzględnienie w racie wszystkich kosztów związanych z obsługą auta, takich jak np. opon, serwisu, czy ubezpieczenia, co znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem – komentuje Rogier Klop, Członek Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny
Wynajem długoterminowy samochodu to coraz bardziej popularna w Polsce forma sfinansowania auta, bez konieczności wniesienia wkładu własnego, uwzględniająca w stałej wysokości racie miesięcznej wszystkie koszty związane z samochodem - od finansowania, po wszelką obsługę. Aż 84% respondentów badania słyszało o tej usłudze, a 46% zna jej zasady. Wyniki badania potwierdzają, że jednoosobowe, mikro i małe przedsiębiorstwa coraz częściej rozważają tę formę finansowania.
Wśród przedsiębiorstw, które rozważają w ciągu najbliższego roku pozyskanie samochodów, blisko co czwarta mikro i mała firma, a także jednoosobowe działalności gospodarcze, są potencjalnie zainteresowane wynajmem długoterminowym – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). - Wynajem długoterminowy bardzo zyskał w oczach przedsiębiorców w czasach niepewnej sytuacji gospodarczej, ponieważ znacznie ułatwia planowanie całościowych wydatków związanych z samochodem, a tego potrzebują obecnie firmy, również te najmniejsze. Na popularność tego rozwiązania wpływa także zmiana przepisów od 2022 r. w zakresie prywatnego wykupu auta wziętego w leasing. Do końca 2021 r. przedsiębiorcy mieli możliwość odsprzedania auta wykupionego z leasingu bez opłacania podatku dochodowego po upływie 6 miesięcy, obecnie okres ten wynosi aż 6 lat. Stała rata, brak opłaty wstępnej, zryczałtowane koszty obsługi, brak konieczności wykupu auta po zakończeniu umowy to wiele silnych argumentów, które razem powodują, że nawet mikro i małe firmy coraz chętniej wybierają dziś wynajem długoterminowy zamiast leasingu.
W porównaniu do leasingu, wynajem długoterminowy nie powoduje dodatkowych, niespodziewanych kosztów dla firm. Niezależnie bowiem od tego czy w danym miesiącu należy opłacić składkę ubezpieczeniową, czy wykonać przegląd serwisowy lub wymienić opony, wysokość miesięcznej raty pozostanie taka sama. Rozwiązanie umożliwiające zaplanowanie stałych wydatków jest korzystne z punktu widzenia jednoosobowych działalności gospodarczych czy mikro i małych przedsiębiorstw, pozwalając tym samym uzyskać płynność finansową i bezpieczeństwo finansowe. Bazując na badaniu dotyczącym form finansowania samochodów w firmach przeprowadzonym przez IBRiS Polska wynika, że przedsiębiorcy (aż 55%) przede wszystkim zwracają uwagę na stałą miesięczną ratę, niezależną od zmian stóp procentowych, jako główny czynnik decyzyjny dotyczący finansowania samochodu.

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Goodyear oficjalnym sponsorem i dostawcą opon do FIA ETRC do 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.