Komunikaty PR

Indeks rynku moto VWFS: chcemy kupować elektryki

2021-10-28  |  12:00

Co piąty Polak chce w najbliższym kwartale kupić samochód. Co ciekawe, aż jedna czwarta z deklarujących taki zamiar rozważa kupno auta elektrycznego, na co wpływ ma możliwość skorzystania z dofinansowania przy zakupie. W najnowszym badaniu Volkswagen Financial Services wyraźnie spadła względem poprzednich kwartałów liczba osób zainteresowanych wzięciem kredytu na zakup samochodu.

Aż co piąty ankietowany (20%) deklaruje chęć zakupu samochodu w ciągu najbliższych 3 miesięcy, wynika z badania „Indeks rynku moto VWFS”, przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services na reprezentatywnej grupie Polaków w październiku br. Większość badanych deklaruje chęć zakupu auta z drugiej ręki (61%), o 6 punktów procentowych więcej, niż w letnich miesiącach. Kupnem nowego pojazdu w IV kwartale 2021 r. jest zainteresowanych 39% ankietowanych, co jest najniższym wynikiem od początku roku.

– „Indeks rynku moto VWFS” wskazuje na zmieniające się proporcje między nowymi a używanymi pojazdami: rośnie liczba osób nastawionych na kilkuletnie samochody. Przyczyną tego stanu, obok zawirowań na rynku nowych aut, jest oferta doskonałych samochodów używanych – sprawdzonych, na gwarancji, z pewną historią i potwierdzonym przebiegiem oraz znanym stanem technicznym. W naszym salonie i sklepie online VWFS STORE takie samochody są dostępne od ręki i w korzystnych ratach kredytu lub leasingu.  mówi Daria Zielaskiewicz, Dyrektor Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services Polska.

W badaniu zapytano także o zakup samochodów elektrycznych. Aż co czwarta (26%) osoba deklarująca chęć nabycia auta w bieżącym kwartale rozważa któryś z modeli elektrycznych. Co wpłynęło na taką decyzję? Dla niemal połowy (49%) ankietowanych kluczowa jest możliwość skorzystania z dofinansowania i ulg przy zakupie, a także  niższe koszty eksploatacji e-samochodu (31%). Co dziesiąta osoba wskazała na dbałość o ekologię, a najmniej motywujące do takiego zakupu (7%) są przywileje dla użytkowników e-aut (bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami).

Od samochodów elektrycznych nie ma odwrotu. Mimo że polski rynek to wciąż margines europejskiej sprzedaży, są jednak sposoby na ożywienie popularności „zielonych” aut. Nasze badania potwierdzają, że program „Mój elektryk” spowodował wzrost zainteresowania zakupem eko-samochodów wśród prywatnych nabywców. Przygotowujemy się więc do uruchomienia produktów leasingowych wykorzystujących dofinansowania dla firm, zapowiadanych w ramach tego programu.  wskazuje Daria Zielaskiewicz z VWFS.

W badaniu „Indeks rynku moto VWFS” zapytano także o budżet przeznaczony na auto. W porównaniu do poprzednich okresów jest on coraz niższy. Obecnie samochodem w cenie do 50 tys. zł zainteresowanych jest aż 60% badanych (wiosną br. do grupy o najniższych możliwościach finansowych należało 55%). Pojazdu wartego od 50 tys. do 100 tys. zł będzie szukało 30%, również więcej niż dotychczas (28%). Powyżej 100 tys. zdecyduje się zapłacić za auto zaledwie co dziesiąty ankietowany (pół roku wcześniej – 17%).

Fakt, że coraz większa grupa osób szukających pojazdu wybiera używany i w stosunkowo niskiej cenie znajduje odbicie w preferencjach badanych co do sposobu finansowania zakupu. W pandemicznej rzeczywistości gotówka wydaje się klientom najłatwiejszą do zarządzania i utrzymania kontroli metodą finansowania. Wydawanie własnych, nie rozłożonych na raty środków, jest jednak bardziej odczuwalne, stąd tendencja do obniżania kwoty przygotowanej na zakup auta. Aż 76% badanych deklaruje, że za transakcję zapłaci gotówką. W ciągu pół roku jest to znaczący wzrost, o 14%. Wśród pozostałych 23% wybrałoby różne formy kredytów lub leasingu konsumenckiego (wiosną – 35%).

– Badanie VWFS wskazuje, że bardzo uważnie podchodzimy do dostępnego budżetu, tym bardziej, że ceny samochodów nowych i używanych w ostatnim czasie znacznie wzrosły. Dochodzą do tego zapowiedzi wzrostu stóp procentowych oraz rekordowa inflacja, co wpływa na większą ostrożność kupujących w zaciąganiu ewentualnych kredytów. – wyjaśnia ekspertka Volkswagen Financial Services.

Wśród osób zapytanych o wiek używanego samochodu, który zamierzają kupić, na maksymalnie 5 lat wskazało 42%, o 6 punktów procentowych mniej niż w wiosennej edycji badania VWFS. Rocznego auta szuka 3%, dwuletniego - 3%, trzyletniego - 4%, czteroletniego - 5%, a pięcioletniego - 27%. Na 10-letni pojazd skusiłoby się 30% badanych, a na 20-letni – 7%.

– Kwestia wieku pojazdów na polskich drogach nie od dziś jest trudnym problemem. W roku 2020 nieco ponad 10% używanych samochodów zakupionych na naszym rynku miało poniżej 5 lat, a aż 71% liczyło więcej niż 10 lat. – podsumowuje Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services..

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.