Komunikaty PR

Jak liczba uchodźców i ceny paliw wpływają na transport publiczny

2022-04-25  |  13:00

Jak liczba uchodźców i ceny paliw wpływają na transport publiczny

Rosnąca inflacja oraz napływ dużych grup uchodźców z Ukrainy znacząco wpływają na krajobraz polskich miast, a tym samym ich transportu publicznego. Szybko drożejące ceny paliw powodują, że wielu kierowców przesiada się z samochodów do komunikacji miejskiej. Liczba pasażerów zwiększa się gwałtownie również w wyniku napływu ukraińskich obywateli. Taka sytuacja wymaga radykalnych działań w celu optymalizacji transportu i dążenia do zrównoważonego rozwoju miast. Jednym z rozwiązań zapewniającym bezpieczeństwo jest sztuczna inteligencja.  

Od początku wojny w Ukrainie granicę ukraińsko-polską przekroczyły już prawie 3 miliony uchodźców. Napływ nowych mieszkańców, szczególnie do większych miast, stawia wyzwania przed lokalnymi władzami, również w sferze transportu publicznego. Jak wskazują dane ZUS, tylko w samej Warszawie zarejestrowało się około 116 tys. osób, a prawdopodobnie może ich być nawet 300 tys. - liczba ta  oczywiście systematycznie rośnie.

Szalejąca inflacja oraz wzrosty cen paliw powodują, że wielu właścicieli aut przesiada się do komunikacji miejskiej, aby zaoszczędzić. Przed władzami miast stoi wyzwanie, jak odpowiednio zaplanować transport publiczny, aby uniknąć „tłoku” oraz zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja i Computer Vision

Computer Vision wkracza do świata biznesu i zarządzania miastem w coraz bardziej zróżnicowanych formach. Możliwości zastosowania tego systemu wydają się być nieograniczone a przyszłość pokaże, jak bardzo zmieni on nasze codzienne życie. Technologia może wspomóc bezpieczeństwo, przyczynić się do bardziej oszczędnego gospodarowania zasobami, czy usprawnić analizę danych potrzebnych do zapobiegania katastrofom lub nieprzewidzianym zdarzeniom. Połączenie sztucznej inteligencji z Computer Vision znajdziemy już w kamerach miejskich, czujnikach zamontowanych w pojazdach oraz specjalnych urządzeniach śledzących na bieżąco sytuację w urzędach lub innych miejscach publicznych.

Naszą specjalizacją są algorytmy Computer Vision. Każdy algorytm CV jest inny, dlatego inny sprzęt i oprogramowanie potrzebne są w pojeździe transportu publicznego, a odmienne na przykład w urzędzie czy na placu zabaw. Technologia ta potrafi na bieżąco monitorować stan bezpieczeństwa pasażerów autobusu czy tramwaju - mówi Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.

Jak zastosować technologie smart w transporcie publicznym?

Obecna sytuacja powoduje rosnące trudności w utrzymaniu transportu publicznego na dotychczasowym poziomie. Optymalizacja tras oraz wykorzystywania pojazdów jest równie ważna, jak ich jakość. Już nie wielkość, a właśnie optymalne wykorzystanie floty powinno być priorytetem każdego nowoczesnego miasta. Computer Vision pozwala oszczędzać paliwo i czas, a nawet eliminować nieopłacalne przejazdy. Dzięki tej technologii będziemy przemieszczać się rozsądniej, a co za tym idzie ekologicznie i ekonomicznie oraz przede wszystkim bezpiecznie.

Opracowaliśmy wiele algorytmów i pracujemy nad kilkunastoma kolejnymi, które nazywamy cyfrowymi pracownikami. Są nimi Policjant, Ratownik Medyczny i Konduktor. Pierwszy z nich wykrywa m.in. fizyczne oraz werbalne ataki na pasażerów lub kierowcę, a nawet niebezpieczne przedmioty, jak nóż czy broń. Z kolei Ratownik Medyczny zauważa nieprawidłowe zachowania, jak omdlenia czy upadki oraz widzi rowerzystów czy motocyklistów w tzw. martwym punkcie. Ważnym elementem jest również stały nadzór nad zdolnością kierowcy do prowadzenia pojazdu. Algorytmy będą potrafiły zdiagnozować kierowcę, który mógłby być pod wpływem substancji odurzających. Za nie odpowiada algorytm Konduktor. Do jego zadań należy także zaawansowana analiza migracji pasażerów, m.in. poprzez ich liczenie na poziomie 99% skuteczności. Wykrywane będzie też palenie papierosów i picie alkoholu podczas przejazdów - uzupełnia Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.

Kamery a bezpieczeństwo

Stosowanie nie-inteligentnego monitoringu w transporcie publicznym, który co ważne, kosztuje tyle samo co inteligentny – to decyzja spowodowana jedynie niewiedzą na temat skuteczności i dostępności rozwiązań, które oferuje technologia Computer Vision. Komputerowi obserwatorzy działają bowiem 24 godziny na dobę. Nie straszne im zmiany pogody, choroby, czy chęć oddalenia się chwilowo z miejsca pracy. Punkty, gdzie zamontowane są kamery, stanowią istotne zagadnienie w projektowaniu optymalnej komunikacji miejskiej, która dla dobra mieszkańców w swoich założeniach powinna jak najwięcej wydarzeń wykrywać samoczynnie.

Dyspozytorzy miasta obserwujący tysiące kamer na raz, otrzymają natychmiast wykrycia zdarzeń (m.in. ataków na pasażerów czy kierowców), gdyż Komputerom zajmuje to sekundy. Podstawą jest jednak dokładność. Jeśli na szeroką skalę zaczniemy wykorzystywać rozwiązania technologii Computer Vision, niezaprzeczalnie wpłynie to na poziom bezpieczeństwa i komfortu Klientów - pasażerów. W niedalekiej przyszłości takie rozwiązania staną się standardem.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych Biuro prasowe
2024-07-16 | 12:00

VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych

Udział w rynku leasingu i CFM na poziomie 18,7 proc., ponad 215 tys. finansowanych samochodów oraz 83 proc. zadowolonych klientów. Volkswagen Financial Services to nr
Motoryzacja Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
2024-07-15 | 14:48

Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO

Projekt PZO II ponownie został w pełni skomercjalizowany. Nowy najemca – Grupa Cichy-Zasada – wynajął blisko 1000 mkw. powierzchni na parterze budynku. We współpracy
Motoryzacja Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu
2024-07-09 | 10:00

Kto zostanie nowym Ambasadorem Bezpiecznej Jazdy Arval? Rusza 4. edycja konkursu

1 lipca br. rozpoczęła się kolejna edycja konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy Arval” – wiodącego programu CSR-owego dla kierowców flotowych korzystających z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.