Jak liczba uchodźców i ceny paliw wpływają na transport publiczny
Jak liczba uchodźców i ceny paliw wpływają na transport publiczny
Rosnąca inflacja oraz napływ dużych grup uchodźców z Ukrainy znacząco wpływają na krajobraz polskich miast, a tym samym ich transportu publicznego. Szybko drożejące ceny paliw powodują, że wielu kierowców przesiada się z samochodów do komunikacji miejskiej. Liczba pasażerów zwiększa się gwałtownie również w wyniku napływu ukraińskich obywateli. Taka sytuacja wymaga radykalnych działań w celu optymalizacji transportu i dążenia do zrównoważonego rozwoju miast. Jednym z rozwiązań zapewniającym bezpieczeństwo jest sztuczna inteligencja.
Od początku wojny w Ukrainie granicę ukraińsko-polską przekroczyły już prawie 3 miliony uchodźców. Napływ nowych mieszkańców, szczególnie do większych miast, stawia wyzwania przed lokalnymi władzami, również w sferze transportu publicznego. Jak wskazują dane ZUS, tylko w samej Warszawie zarejestrowało się około 116 tys. osób, a prawdopodobnie może ich być nawet 300 tys. - liczba ta oczywiście systematycznie rośnie.
Szalejąca inflacja oraz wzrosty cen paliw powodują, że wielu właścicieli aut przesiada się do komunikacji miejskiej, aby zaoszczędzić. Przed władzami miast stoi wyzwanie, jak odpowiednio zaplanować transport publiczny, aby uniknąć „tłoku” oraz zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja i Computer Vision
Computer Vision wkracza do świata biznesu i zarządzania miastem w coraz bardziej zróżnicowanych formach. Możliwości zastosowania tego systemu wydają się być nieograniczone a przyszłość pokaże, jak bardzo zmieni on nasze codzienne życie. Technologia może wspomóc bezpieczeństwo, przyczynić się do bardziej oszczędnego gospodarowania zasobami, czy usprawnić analizę danych potrzebnych do zapobiegania katastrofom lub nieprzewidzianym zdarzeniom. Połączenie sztucznej inteligencji z Computer Vision znajdziemy już w kamerach miejskich, czujnikach zamontowanych w pojazdach oraz specjalnych urządzeniach śledzących na bieżąco sytuację w urzędach lub innych miejscach publicznych.
Naszą specjalizacją są algorytmy Computer Vision. Każdy algorytm CV jest inny, dlatego inny sprzęt i oprogramowanie potrzebne są w pojeździe transportu publicznego, a odmienne na przykład w urzędzie czy na placu zabaw. Technologia ta potrafi na bieżąco monitorować stan bezpieczeństwa pasażerów autobusu czy tramwaju - mówi Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.
Jak zastosować technologie smart w transporcie publicznym?
Obecna sytuacja powoduje rosnące trudności w utrzymaniu transportu publicznego na dotychczasowym poziomie. Optymalizacja tras oraz wykorzystywania pojazdów jest równie ważna, jak ich jakość. Już nie wielkość, a właśnie optymalne wykorzystanie floty powinno być priorytetem każdego nowoczesnego miasta. Computer Vision pozwala oszczędzać paliwo i czas, a nawet eliminować nieopłacalne przejazdy. Dzięki tej technologii będziemy przemieszczać się rozsądniej, a co za tym idzie ekologicznie i ekonomicznie oraz przede wszystkim bezpiecznie.
Opracowaliśmy wiele algorytmów i pracujemy nad kilkunastoma kolejnymi, które nazywamy cyfrowymi pracownikami. Są nimi Policjant, Ratownik Medyczny i Konduktor. Pierwszy z nich wykrywa m.in. fizyczne oraz werbalne ataki na pasażerów lub kierowcę, a nawet niebezpieczne przedmioty, jak nóż czy broń. Z kolei Ratownik Medyczny zauważa nieprawidłowe zachowania, jak omdlenia czy upadki oraz widzi rowerzystów czy motocyklistów w tzw. martwym punkcie. Ważnym elementem jest również stały nadzór nad zdolnością kierowcy do prowadzenia pojazdu. Algorytmy będą potrafiły zdiagnozować kierowcę, który mógłby być pod wpływem substancji odurzających. Za nie odpowiada algorytm Konduktor. Do jego zadań należy także zaawansowana analiza migracji pasażerów, m.in. poprzez ich liczenie na poziomie 99% skuteczności. Wykrywane będzie też palenie papierosów i picie alkoholu podczas przejazdów - uzupełnia Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.
Kamery a bezpieczeństwo
Stosowanie nie-inteligentnego monitoringu w transporcie publicznym, który co ważne, kosztuje tyle samo co inteligentny – to decyzja spowodowana jedynie niewiedzą na temat skuteczności i dostępności rozwiązań, które oferuje technologia Computer Vision. Komputerowi obserwatorzy działają bowiem 24 godziny na dobę. Nie straszne im zmiany pogody, choroby, czy chęć oddalenia się chwilowo z miejsca pracy. Punkty, gdzie zamontowane są kamery, stanowią istotne zagadnienie w projektowaniu optymalnej komunikacji miejskiej, która dla dobra mieszkańców w swoich założeniach powinna jak najwięcej wydarzeń wykrywać samoczynnie.
Dyspozytorzy miasta obserwujący tysiące kamer na raz, otrzymają natychmiast wykrycia zdarzeń (m.in. ataków na pasażerów czy kierowców), gdyż Komputerom zajmuje to sekundy. Podstawą jest jednak dokładność. Jeśli na szeroką skalę zaczniemy wykorzystywać rozwiązania technologii Computer Vision, niezaprzeczalnie wpłynie to na poziom bezpieczeństwa i komfortu Klientów - pasażerów. W niedalekiej przyszłości takie rozwiązania staną się standardem.

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.